نسخه چاپی

شكایت‌ علیه نقض حقوق بشر آمریكا در قبال ایران

متن شكایت‌نامه مركز دانشجویی حقوق بشر با عنوان موارد نقض حقوق بشر توسط دولت آمریكا در قبال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، متن شکایت نامه مرکز دانشجویی حقوق بشر با عنوان موارد نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد. قرار است این شکایت‌نامه در اختیار مسئولان وزارت خارجه قرار گیرد تا به دادگاه لاهه ارسال شود.

هوالعلیم
دولت ایالات متحده آمریکا به دلیل ماهیت امپریالیستی و خوی سلطه طلبانه اش همواره در پی دخالت در کشورهای مختلف و مستقل جهان بوده و این رویه را ادامه می دهد. این مداخلات بنا به مورد حالات و ویژگی های متنوعی در قبال کشور مورد هدف داشته است. متعاقب این استراتژی دولت ایالات متحده مرتکب نقض های گسترده و فاحش حقوق بین الملل و حقوق بشر شده است.

کشور ایران نیز به دلایل مختلف ژئوپلیتیکی و ... به طور مشخص پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ همواره مورد هجوم کشور آمریکا و ارتکاب تخلفات بین المللی بوده است که تاکنون و از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ نیز به طور فزاینده‌ای تشدید شده است.

دولت ایالات متحده آمریکا مرتکب نقض های بسیار گسترده ای در مواجه با ایران شده است اما به طور جزئی و مختصر تنها به تعدادی از این نقض‌های فاحش اشاره خواهیم نمود:

۱- مداخله در امور داخلی کشور ایران و نقض حق تعیین سرنوشت ملت ایران

کشور ایالات متحده آمریکا از سال ۱۳۳۲ و پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد مداخله غیر قانونی در امور کشور ایران را که ملتش خواستار تعیین سرنوشت خویش بودند نمایان ساخته است. این مداخلات در مقاطع مختلف و از سال ۱۳۵۷ شدت بیشتری گرفته است. اصل حق تعیین سرنوشت ملت ها در حقوق بین الملل جایگاه رفیعی دارد که نه تنها در قالب اصول ارزشی حقوق بین الملل قرار دارد بلکه با ماهیتی عام الشمول(ergaomnes) از اعتبار بیشتری برخوردار شده است. اصل مزبور در اسناد مختلف بین المللی مورد تاکید قرار گرفته است و از جمله با درج در میثاقین حقوق بشری مصوب ۱۹۶۶ و درج آن در مواد اول هر دو میثاق در صدر قواعد مربوط به نسل اول و دوم حقوق بشر مورد نظر واقع شده است. این اصل مبتنی بر عدم مقابله و جلوگیری از تحقق آمال و خواسته های یک ملت در بعد داخلی است و سرکوب آن را بشدت محکوم می نماید.

به‌علاوه، ایالات متحده با یورش نظامی به صحرای طبس ضمن نقض اصل منع توسل به زور و ارتکاب یک جنایت بین المللی، بار دیگر مرتکب مداخله غیر قانونی در کشوری مستقل چون ایران شد.

اصل منع مداخله در امور کشورها اصلی مهم در حقوق بین الملل است که ناشی از ارزش ها و قواعد بنیادین موجود میان روابط بین المللی می باشد. این اصل در قالب بند ماده ۲ منشور ملل متحد و در جهت تکلیف سازمان نسبت به عدم مداخله در امور ذاتی کشورها گنجانده شده است. با وجود این، اصل مزبور در روابط کشورها بسیار حائز اهمیت بوده و عرفی قلمداد می شود. چه هیمن اصل است که تضمین کننده ی اصلی دیگر با ماهیتی بنیادین است و آن اصل برابری کشورها می باشد. اصل مذکور هم چنین در قطعنامه ی اعلامی ۲۶۲۵ روابط دوستانه میان کشورها ۱۹۷۰ نیز مورد تایید و تصدیق قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که کودتای مذکور علاوه بر قابلیت اثبات از طریق مقررات فوق، از جهت تایید ضمنی و صریح مقامات آمریکایی نیز قابل رسیدگی می‌باشد.

۲- سفارت ایالات متحده در تهران

دولت ایالات متحده در قالب سفارت این کشور در تهران مبادرت به اعمال غیر قانونی و جاسوسی نموده است. مستنبط از نص صریح کنوانسیون های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ وین در خصوص مسایل دیپلماتیک و کنسولی که به قواعد عرفی حقوق بین الملل نیز تبدیل شده اند و در واقع تدوین حقوق عرفی بین المللی قلمداد می شوند، ایالات متحده ضمن نقض کنوانسیون های مزبور مرتکب نقض اصل عام حقوق بین الملل یعنی منع مداخله شده است. بنابراین، دولت ایالات متحده قطعا بر این مبنا نه تنها در برابر دولت ایران بلکه در برابر آحاد ملت ایران به دلیل نقض اصل آزادی ارتباطات و مراسلات(ماده۱۲) مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر ۱۹۴۸ و میثاقین حقوق مدنی-سیاسی و اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی، به دلیل شنود و کنترل مکالمات و مراسلاتشان مسئولیت دارد.

۳- اعمال تحریم‌های یک جانبه و غیر قانونی

دولت ایالات متحده آمریکا از همان آغازین روزهای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ مبادرت به اعمال تحریم های یک جانبه اقتصادی و سیاسی نموده است که تا کنون ادامه داشته و تشدید شده است.

این تحریم ها با آغاز بحران ساختگی هسته ای ایران به اوج خود رسیده است. تحریم های یک جانبه اصولا در وهله ی اول نقض عهدنامه ی لازم الاجرای مودت بین ایران و آمریکا ۱۹۵۵ می باشد و در وهله ی دوم نقض اصول مختلف حقوق بشری مندرج در اسناد مختلف حقوق بشری است از جمله دسترسی ملتها به بهداشت و تغذیه مناسب و مواد دارویی(ماده۲۵ اعلامیه جهانی،مواد۱۲ و۱۳ میثاق، اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی) که با تحریم های آمریکا با مشکل روبرو شده است.

به‌علاوه مستفاد از قطعنامه ها و اسناد متنوع از جمله اعلامیه منضم به کنوانسیون های بین المللی، اعمال فشار اقتصادی به کشورهای مستقل توسط کشور یا کشورهایی دیگر به منظور تحقق اهداف سیاسی و... کشور تحریم کننده محکوم و نقض حقوق بین الملل می باشد.

از سویی دولت آمریکا مانع تحقق حق بر توسعه ی ملت ایران مندرج در قطعنامه مزبور در سال ۱۹۸۶ ملل متحد و ماده ۱۳ میثاق اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی شده است.

۴- حمایت از توسل به زور و جنایات صدام علیه جمهوری اسلامی ایران

دولت ایالات متحده آمریکا با حمایت تسلیحاتی و مالی از دولت صدام حسین در طول جنگ تحمیلی علیه ایران مرتکب نقض اصل منع تس به زور از سویی و جنایت علیه بشریت و ژنوسید به واسطه ی کشتار گسترده یمردم غیر نظامی ایران و کردهای جنوب کشور عراق شده است. مستنبط از اسناد حقوق بشری و قواعد عرفی حقوق بین الملل دولت ایالات متحده مرتکب نقض حقوق بنیادین بشر و بشر دوستانه۱۹۴۹ از جمله تجهیز و کمک رسانی به دولت عراق برای دستیابی و ساخت سلاح های شیمیایی و کاربرد آن علیه نیروهای نظامی و غیر نظامیان ایرانی و عراقی شده است. حق حیات و نقض قواعد مسلم حقوق بشردوستانه از جمله اصل تفکیک و تناسب از مواردی است که به طور آشکاری قابل انتساب به دولت آمریکاست.

۵- هدف قراردادن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران بر فراز آب های آزاد بین المللی

این موضوع علی رغم طرح آن در شورای ایکائو و دیوان بین المللی دادگستری مع الاسف با رضایت دولت وقت ایران مصالحه شد و قابلیت طرح دوباره با آن خواسته را ندارد. با این حال موضوع فوق دارای چنان ابعاد ضد حقوق بشری ای است که از جهات مختلف قابل طرح است. از جمله نقض قواعد عرفی بین المللی مبنی بر آزادی تردد و پرواز بر فراز آب های آزاد و هم چنین اسناد مختلف بین المللی و مصوب شورای ایکائو مبنی بر جلوگیری از هرگونه تعرض و حمله به هواپیمای غیر نظامی؛ بعلاوه، به لحاظ قواعد متعدد حقوق بشری از جمله حق حیات و حقوق مصرح بشری در اسناد مربوطه اقدامات آمریکا قابل پیگیرد و نقض قواعد آمرانه ی بین المللی قلمداد می گردد. در پی این حادثه نه تنها اصل منع توسل به زور و مصادیق قطعنامه ۳۳۱۴ مورد نقض واقع شد بلکه صریحا کشتار جمعی بوده و حق حیات مندرج در ماده ۶ میثاق مدنی-سیاسی که قاعده ای آمرانه است مورد نقض قرار گرفت.

۶- ترور دانشمندان هسته‌ای ایران

برابر اسناد اطلاعاتی و امنیتی موجود و اقرار جانیان و عاملان ترورها علیه دانشمندان هسته ای ایران، دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا به طور مستمری در جهت تجهیز اطلاعاتی و عملیاتی تروریست ها و ترغیب ایشان برای ترور دانشمندان هسته ای دست داشته است.

بر اساس قواعد حقوق بین الملل عرفی و قطعنامه های الزام آور شورای امنیت سازمان ملل در خصوص سرکوب و مبارزه با تروریسم در همه ی اشکال و سطوح آن دولت آمریکا مرتکب عمل تجاوزکارانه بر اساس قطعنامه ۳۳۱۴ تعریف تجاوز و حمایت گسترده از تروریسم در ایران شده است که رویه ی دیوان بین المللی دادگستری در قضیه ی دعوا نیکاراگوآ علیه آمریکا ۱۹۸۶ موید این موضوع است.
از سویی این قبیل اقدامات آمریکا به طور فاحش نقض سیستماتیک و واضح حقوق بشر مندرج در اسناد بین المللی مربوطه و حقوق بنیادین انسانی م باشد. از جمله مواد ۲و۱۲ و ۱۳ میثاق حقوق اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی

لازم به ذکر است که اقدام مستمر آمریکا در جلوگیری از دستیابی ایران به حقوق هسته ای و تکنولوژی آن در راستای اهداف صلح آمیز نیز باز هم نقض تعهدات و اسناد مختلف بین المللی و حقوق بشری از جمله عهدنامه منع اشاعه است؛ به‌علاوه جلوگیری غیر قانونی ملت ایران از حق داشتن تکنولوژی و فناوری و دستیابی به علوم نوین مانند سایر کشورهای جهان به طور مساوی هم نقضی فاحشی از قواعد حقوق بشری است که مستنبط از اسناد هر سه نسل حقوق بشری می باشد.(به ویژه ماده ۲ میثاق حقوق اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی)

وا...احکم الحاکمین

مرکز دانشجویی حقوق بشر

۱۳۹۳/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...