نسخه چاپی

درمان خود‌به‌خودی ایدز در دو بیمار

دانشمندان موفق به كشف مكانیزم ژنتیكی شده‌اند كه توانسته دو مرد مبتلا به ایدز را به صورت خود‌به‌خودی درمان كند، راهكاری كه می‌تواند به درمانی جدید برای ایدز تبدیل شود.

به گزارش نما به نقل از همشهری آنلاین، براساس گزارش ميل‌آنلاين، هردو مرد به ويروس HIV آلوده بودند، يكي از آنها 30 سال اين ويروس را در بدن داشت اما هرگز علائم ابتلا به ايدز در او ديده نشده‌بود.

اين ويروس در سلول‌هاي ايمني اين دو مرد غيرفعال باقي ماند زيرا كد ژنتيكي آن دچار تغيير شده‌بود. دانشمندان موسسه تحقيقات پزشكي و سلامت فرانسه، اينسرم، دريافته‌اند اين تغيير با افزايش فعاليت آنزيمي شناخته شده به نام APOBEC در بدن دو مرد ايجاد شده‌است.

به گفته محققان اين درمان خود‌به‌خودي مي‌تواند براي داروسازان ميانبري درماني باشد و شيوه درماني جديدي را براي كنترل اين بيماري در اختيار پزشكان قرار دهد. در اين درمان ابتدا بايد بيماراني كه قابليت درمان خود‌به‌خودي در آنها وجود دارد شناسايي شده و سپس با استفاده از آنزيم مورد نظر و يا تحريك آن، بيماري آنها را درمان كرد.

ويروس HIV با حمله به سلول‌هاي سيستم ايمني بدن آنها را به گونه‌اي برنامه‌نويسي مي‌كند تا به كارخانه‌هاي توليد ويروس تبديل شوند. گروهي نادر از انسان‌ها، كمتر از يك‌درصد از مبتلايان، به صورت طبيعي مي‌توانند فرايند بازتوليد ويروس را مهار كرده و آن را در سطحي غير‌قابل رديابي نگه دارند. اين گروه از بيماران پيش از اين نيز شناخته شده‌بودند اما روندي كه منجر به كنترل و مخفي نگه داشتن بيماري مي‌شد براي دانشمندان ناشناخته‌بود.

دانشمندان فرانسوي براي كشف آن مكانيزم دو مرد را كه بيماري ايدز آنها در سال‌هاي 1985 و 2011 شخيص داده شده‌بود، آزمايش انجام داده و توالي ژنتيكي آنها را به دست آوردند. اگرچه اين دو بيمار به ويروس آلوده بودند،‌اما آزمايش هاي عادي قادر به رديابي ويروس در خون آنها نبود.

دانشمندان دريافتند ويروس HIV در بدن اين دو مرد قدرت تكثير شدن ندارد و نمي‌تواند كد ژنتيكي سلول‌هاي ايمني بدن آنها را دچار جهش سازد. در نتيجه محققان فرض را بر اين گذاشتند كه تكامل خود به‌خودي ميان ويروس و انسان، فرايندي كه به اندوژنيزاسيون شناخته مي‌شود، ديگر ويروس‌ها در بدن انسان را در گذشته خنثي كرده‌است.

به گفته محققان، درمان ايدز در بدن اين بيماران نيز طي فرايند اندوژنيزاسيون رخ داده‌است. براساس اين گزارش، مقاومت DNA ويروس HIV مي‌تواند به درمان بيماري و محافظت در برابر آن منجر شود.

اكنون دانشمندان قصد دارند پروژه‌اي را با هدف توالي‌نگاري ژنوم انسان‌ها،‌ به‌ويژه افراد مبتلا به ايدز در آفريقا را آغاز كنند تا بتوانند مدارك بيشتري براي اثبات كشف خود بيابند.

تنها فردي كه تاكنون بيماري ايدز در او درمان شده‌است،‌ مردي به‌نام تيموتي ري براون است كه براي درمان سرطان خونش از اهدا‌كننده‌اي كه در برابر ايدز مقاوم بود،‌ مغز استخوان دريافت كرد و به اين شكل ايدز نيز در او درمان شد.

۱۳۹۳/۸/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...