نسخه چاپی

نمایشگاه مطبوعات فردا افتتاح می‌شود

عکس خبري -نمايشگاه مطبوعات فردا افتتاح مي‌شود

پس از گذشت یك سال از تعطیلی نمایشگاه مطبوعات و تغییرات مكرر در زمان برپایی آن، بالاخره بیستمین دوره این نمایشگاه فردا با كاستن از روزهای برگزاری‌اش افتتاح می‌شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، از آخرین باری که نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در کشور برگزار شد بیش از 740 روز می‌گذرد، نمایشگاهی که طی 19 دوره، یکبار در سال وعده‌گاه تمامی اهالی مطبوعات و خبرگزاری‌ها بود.

اما در اولین سال از دولت تدبیر و امید، وزیر فرهنگ دولت یازدهم، دی ماه 92 اعلام کرد که نمایشگاه مطبوعات را برگزار نمی‌کند تا به جای یک نمایشگاه سطحی، کاری عمیق و غنی صورت گیرد.

حال با یک سال وقفه، موعد هر ساله برگزاری نمایشگاه مطبوعات فرا رسیده است و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهد این کار عمیق و غنی را که وعده وزیر بود، عرضه کند.

اما آنچه در این مدت از این کار عمیق و غنی برآورد می‌شود چیزی جز بی‌برنامگی نیست. زمان برپایی یک نمایشگاه، ابتدایی‌ترین موضوعی است که باید برای آن برنامه‌ریزی داشت.



علی جنتی وزیر ارشاد دی ماه 92 اعلام کرد که دولت نوپاست و در طول این چند ماه به بررسی ساختار وزارتخانه‌ها و استفاده از نیروهای متخصص پرداخته است و طبیعتاً برگزاری نمایشگاه‌ها به تأخیر می‌افتد از طرف دیگر بهمن ماه 92 معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به نقل از مدیر عامل مؤسسه نشرآوران اعلام کرد: پس از توافق اولیه با مصلی تهران در مهر ماه، 28 بهمن تا 4 اسفند به عنوان زمان برپایی نمایشگاه مطبوعات رسماً اطلاع‌رسانی شد اما به دلایلی ناچار به تغییر در زمان برپایی نمایشگاه شدیم.

محمدرضا احمدی افزود: در جلسات رایزنی با تشکل‌های صنفی مدیریت مطبوعات و کارگروه‌های تخصصی گزینه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آنها عدم تغییر زمان اما تغییر محل از مصلی به مکان‌های محدودتر و لاجرم کاهش رسانه‌های متقاضی بود و یکی از آنها برگزاری کامل نمایشگاه با تأخیر زمانی بود که نهایتاً گزینه دوم مورد تأیید قرار گرفت. وی در آن زمان گفت برای برگزاری نمایشگاه با دو گزینه زمانی مواجهیم یکی اوایل خرداد و دیگری اواسط مرداد ماه همزمان با روز خبرنگار.

مدیر عامل مؤسسه مجری نمایشگاه مطبوعات بهمن ماه 92 گفته بود: نوآوری در کم و کیف نمایشگاه به طوری که تفاوت ارتقای سطح محتوایی آن نسبت به سالهای گذشته محسوس باشد حائز اهمیت است.

تمام این اظهارنظرهای مدیر عامل مؤسسه نشرآوران در حالی انجام شد که دیگر برگزار کننده نمایشگاه مطبوعات امسال، این مؤسسه نیست و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و انارکی، قائم‌مقام وی در برگزاری نمایشگاه و شورایی تحت عنوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی برای این دوره از نمایشگاه، برنامه‌ریز هستند که در نهایت معاونت مطبوعاتی پس از تمام این جابجایی در زمان‌های برگزاری باز هم به همان زمان دوره‌های پیشین یعنی «آبان ماه» برای برگزاری نمایشگاه رسید.

حذف جشنواره از نمایشگاه مطبوعات

هر ساله برپایی همزمان جشنواره مطبوعات و نمایشگاه مطبوعات شور و هیجان رقابت دلنشینی را در بین اهالی خبر به راه می‌انداخت که امسال جشنواره هم از نمایشگاه، تفکیک شد.

امسال اگر چه تلاش شد تا رسانه‌ها در انتخاب غرفه‌ها به ظاهر آزادی بیشتری داشته باشند اما چینش گزینشی تریبون‌های دولتی در ترکیب غرفه‌ها کاملاً محسوس بود.

غرفه‌سازی در شب‌های تاسوعا و عاشورا!

فردا نمایشگاه مطبوعات کشور به طور رسمی بیستمین دوره خود را آغاز می‌کند در حالی که این هفته غرفه‌ها به رسانه‌ها تحویل داده شده هفته‌ای که عملاً زمان اوج عزاداری‌ها برای سیدسالار شهیدان بود و قاعدتاً کسی در شب‌های عاشورا و تاسوعای حسینی برای غرفه‌سازی اقدامی نمی‌کرد و رسانه‌ها از این جهت حجم فشار بالایی را از نظر کمبود وقت متحمل شدند و نارضایتی‌هایی را در بین اهالی رسانه به بار آورد به طوری که امروز که روز چینش غرفه‌ها از سوی معاونت مطبوعاتی اعلام شده است هنوز عده‌ای در حال ساخت غرفه‌ها هستند.

امسال تدبیر متولی برپایی نمایشگاه، ظاهراً «سکوت» است چرا که کمترین تبلیغی از این نمایشگاه دیده می‌شود.

همه ساله چند روز پیش از مراسم افتتاحیه نمایشگاه، کارت‌هایی از سوی ارشاد برای غرفه‌داران صادر می‌شد تا برای تردد در نمایشگاه با کمترین مشکل روبه‌رو شوند اما تا به الان هیچ خبری از این کارت‌ها هم نیست به طوری که برخی از افراد در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد می‌گویند کارت‌ها طراحی شده اما به افتتاحیه نخواهد رسید.



کاهش روزهای برپایی نمایشگاه مطبوعات

در سال 91 نوزدهمین دوره نمایشگاه مطبوعات 7 تا 14 آبان و در سال 90 هجدهمین دوره آن 3 تا 10 آبان برگزار شد اما امسال قرار است 17 تا 23 آبان بیستمین دوره آن برپا شود که باز هم یک روز از زمان برپایی آن علیرغم 8 روز برگزاری نمایشگاه در سنوات پیشین، کاسته شده است.

افتتاحیه‌ای بدون اختتامیه

از سوی دیگر این دوره از نمایشگاه مطبوعات به گفته معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد قرار است افتتاح شود اما اختتامیه‌ای ندارد در حالی که در دوره‌های پیشین با به وجود آمدن رقابت سالم بین رسانه‌ها برترین‌ها در بخش‌های مختلف نمایشگاه اعلام می‌شدند و مورد تقدیر قرار می‌گرفتند.

نمایشگاه مطبوعات فرصتی است برای رسانه‌ها که حداقل یکبار در سال قابلیت‌ها و کارکردهایشان را برای مخاطبانشان به معرض نمایشگاه بگذارند به همین دلیل مسئولان رسانه‌ها سعی می‌کنند با هر شرایطی در نمایشگاه حضور یابند حتی اگر هزینه حضور 183 رسانه دولتی در نمایشگاه دو برابر 373 رسانه خصوصی باشد اما اگر مسئولان رسانه‌ها به هر دلیلی از جمله وابستگی به یارانه‌های معاونت مطبوعاتی ارشاد نتوانند به متولی برپایی نمایشگاه مطبوعات که معاونت مطبوعاتی ارشاد است اعتراض کنند آیا واقعاً مسئولان، اگر کلاهشان را قاضی کنند، این نمایشگاه با این بی‌برنامگی‌ها و حذفیات، همان وعده کار عمیق و غنی است که مدنظر وزیر محترم ارشاد اسلامی بوده است؟

۱۳۹۳/۸/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...