نسخه چاپی

ابراز تاسف بوش از حمله به عراق

عکس خبري - ابراز تاسف بوش از حمله به عراق

جرج بوش، رئیس جمهور پیشین امریكا می‌گوید از این حقیقت كه حمله تحت رهبری امریكا به عراق راه را برای گروه تروریستی داعش هموار كرد، متاسف است.

به گزارش نما، بوش در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس که روز یکشنبه (۱۸ آبان) پخش خواهد شد، گفت: «من فکر می‌کنم (حمله به عراق) تصمیم درستی بود. تاسف من از این است که... دوباره یک گروه خشن به پاخاسته است... این گروه بدتر از القاعده است... و باید آن را شکست داد... امیدوارم ما بتوانیم (آن را شکست دهیم)... امیدوارم این استراتژی موثر واقع شود.»

بوش در سال ۲۰۰۳ به بهانه‌ی اینکه صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار دارد، فرمان حمله به عراق را صادر کرد. با این وجود، گزارش سازمان اطلاعات مرکزی امریکا در اکتبر ۲۰۰۴ فاش کرد صدام در زمان وقوع این حمله هیچ سلاح کشتار جمعی در اختیار نداشته است.

بنا بر تحقیقی موسوم به «هزینه‌های پروژه جنگ» که موسسه مطالعات بین المللی واتسون در دانشگاه بروان مجری آن است، جنگ امریکا در عراق یک تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلارهزینه برای مالیات دهندگان امریکایی در بر داشته که مبلغ ۴۹۰ میلیارد را نیز باید به عنوان مزایای پرداختی به کهنه‌سربازان جنگ به آن اضافه کرد. این مخارج ممکن است در چهار دهه آتی با احتساب بهره به بیش از شش تریلیون دلار برسد.

بوش در مصاحبه با سی‌بی‌اس همچنین گفت هنگامی که وی دستور حمله به عراق را صادر کرد، صدام سخنان او را جدی نگرفت.

بوش گفت: «هنگامی که صدام دستگیر شد به من گفتند یک مامور اف‌بی‌آی با وی صحبت کرده است و صدام هم در پاسخ به او گفته که حرف‌های بوش را باور نکرده است.»

بوش افزود: «باور کردن این مساله که صدام حرف‌های من را باور نکرده بود، برایم دشوار است.»

رئیس جمهور پیشین امریکا خاطر نشان کرد: «هنگامی که به گذشته فکر می‌کنم...نمی‌دانم او چگونه توانسته به حرف‌های من شک کند.»

سازمان اطلاعات مرکزی امریکا با هدف بی‌ثبات کردن دولت سوریه تروریست‌های داعش را نخسیتن بار در سال ۲۰۱۲ در اردن تعلیم داد. این تروریست‌ها در حال حاضر کنترل مناطق وسیعی در سوریه و عراق را در دست دارند.

آنها ضمن ادامه جنایات خود در عراق و سوریه، همه جوامع از جمله شیعیان، سنی‌ها، کردها، مسیحیان، کردهای ایزدی و سایرین را تهدید کرده‌اند.

جنگنده های امریکا همچنین از اوایل ماه اوت سرگرم اجرای حملات هوایی علیه داعش در عراق هستند. برخی از کشورهای غربی نیز در تعدادی از این حملات در عراق مشارکت داشته‌اند.

امریکا و برخی از متحدان عرب آن بدون اجازه دمشق یا دستور سازمان ملل اواخر سپتامبر حملات هوایی به مواضع داعش در خاک سوریه را نیز آغاز کردند.

عملکرد ائتلاف تحت رهبری امریکا در جلوگیری از پیشروی داعش در بخش‌هایی از سوریه و غرب عراق تاثیر ناچیزی داشته است.

برخی از تحلیلگران با انتقاد از حملات هوایی در سوریه، هدف از این حملات را نابودی زیرساخت‌های این کشور عربی دانسته‌اند.

۱۳۹۳/۸/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...