نسخه چاپی

ظریف: عمان می تواند در به نتیجه رسیدن مذاكرات نقش مثبتی ایفا كند

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینكه سلطنت عمان در شروع روند مذاكرات هسته ای نقش داشته است گفت: عمان می تواند در پیشبرد این روند و به نتیجه رسیدن مذاكرات هسته ای پیش رو نقش مثبتی ایفا كند.

به گزارش نما، محمدجواد ظریف شنبه شب پس از ورود به مسقط پایتخت عمان و گفت وگوی کوتاه با 'یوسف بن علوی' همتای عمانی خود، افزود: برنامه هسته ای ایران هیچگاه هدف نظامی نداشته و نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: 'بهترین راه برای غرب این است که به این واقعیت توجه کند، اقداماتی که برای فشار و تحریم ایران تا به حال انجام داده هیچ خاصیتی برای آنها نداشته است؛ ضرورت دارد به یک راه حل براساس احترام و همکاری برسیم؛ بهترین راه حل برای غرب این است که به واقعیت بی اثر بودن تحریم ها توجه کند.'

ظریف تاکید کرد: اگر غرب علاقه و امید به چنین راه حلی داشته باشند این امکان هست که در فاصله باقیمانده تا سوم آذرماه، به آن راه حل برسیم و تفاهم پیدا کنیم.

وزیر امور خارجه برای گفت وگوهای سه جانبه هسته ای با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای و نیز انجام مذاکرات میان ایران و 1+5 ، شنبه شب وارد مسقط پایتخت عمان شد.

ظریف در بدو ورود به فرودگاه مسقط مورد استقبال یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان قرار گرفت.

قرار است وزیر امور خارجه روز یکشنبه با همتای آمریکایی خود و کاترین اشتون نشست سه جانبه ای داشته باشد.

همچنین معاونان وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آمریکا نیز با یکدیگر دیدار و گفت وگو خواهند داشت.

هیاتی که محمدجواد ظریف را در این دور از مذاکرات همراهی می کنند متشکل از سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، پژمان رحیمیان، محمد امیری، داوود محمدنیا، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه و سیدمحمدعلی حسینی مشاور وزیر امور خارجه هستند.

سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای پیشتر در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که مذاکرات ظریف و کری وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ کننده کشورهای عضو 1+5 روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته ( 9 و 10نوامبر) در مسقط پایتخت عمان برگزار می شود.

به گفته «سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه، مذاکرات ایران و 1+ 5 نیز در روز سوم مذاکرات (سه شنبه 20آبان ماه) در مسقط برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: در نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون طرفین درباره موضوع های غنی سازی و تحریم ها با یکدیگر بحث و گفت وگو می کنند.

یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران نیز به ایرنا گفت که در نشست مسقط ، درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات با 1+5 گفت وگو و توافق می کنیم.

وی در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اینکه آیا ظریف، کری و اشتون تا پیش از دور بعدی مذاکرات ایران با 1+5 دیدار سه جانبه دیگری نیز خواهند داشت؟ گفت: این امر بستگی به مذاکرات مسقط دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیش از این، ظریف، کری و اشتون در روزهای 22 تا 24 مهرماه با یکدیگر دیدار سه جانبه داشتند و درباره موضوع های اختلافی یعنی میزان غنی سازی اورانیوم ایران، نحوه لغو (برداشتن) تحریم ها و مدت زمان توافق مذاکره کردند.

ایران و 1+5 به دلیل اختلاف نظرها در سه موضوع یاد شده نتوانستند در 20 جولای (29 تیرماه) با یکدیگر به توافق جامع دست یابند و براین اساس برای چهار ماه دیگر، مدت زمان مذاکرات جامع هسته ای و نیز توافق اولیه ژنو را که سوم آذرماه 92 به آن دست یافتند، تمدید کردند.

بر این اساس، سوم آذرماه ضرب الاجل تعیین شده برای مذاکرات جامع و تمدید توافق ژنو است که طرفین تلاش دارند اختلافات خود را برای رسیدن به توافق جامع حل و فصل کنند.

۱۳۹۳/۸/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...