نسخه چاپی

مذاكره‌كنندگان توصیه‌های مجلس را جدی بگیرند

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینكه مذاكره‌كنندگان توصیه‌های مجلس را برای توافقات نهایی در نظر بگیرند، گفت: توصیه مجلس به دولت در صورت عدم توافق این است كه دیگر نیازی به تمدید مذاكرات نداریم چون غربی‌ها تصمیمی برای توافق ندارند.

به گزارش نما، "سیدحسین نقوی‌حسینی" سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درگفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه طبق اصل 77 قانون اساسی کلیه عهدنامه‌ها، توافق‌نامه‌ها و قراردادها باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسند، اظهار داشت: همچنین طبق اصل 135 قانون اساسی کلیه عهدنامه، قراردادها و توافق‌نامه‌ها با امضای رئیس‌جمهور رسمیت می‌یابد.

نماینده ورامین تصریح کرد: بر طبق این دو اصل مطابق آنچه که شورای نگهبان در تفسیرهای قبلی ارائه کرده است، دولت می‌تواند با کشورهای دیگر چه دو جانبه یا چندجانبه در سطح بین‌المللی یا منطقه‌ای وارد مذاکره شود، گفتگو کند به توافق برسد و عهدنامه، قرارداد و یا توافق را انجام بدهد و این توافقنامه باید به مجلس ارسال شود در نتیجه تصویب مجلس موخر بر تمام امور است.

وی با اشاره به پروسه تصویب اینگونه توافقات در مجلس گفت: توافقنامه‌های بین ایران و کشورهای دیگر به صورت لایحه به مجلس فرستاده می‌شود تا مانند لوایح دیگر مورد برسی و تصویب قرار بگیرد.

نقوی‌حسینی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی مجری سیاست خارجی نیست و نمی‌تواند در رابطه با نحوه توافقات ایران با گروه 1+5 تصمیمی اتخاذ کند، بیان داشت: مجلس روز یکشنبه (18 آبان ماه) طی بیانیه‌ای با امضای 200 نفر از نمایندگان توصیه‌های لازم را به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای انجام داد تا آن‌ها با رعایت نکات ذکر شده تصمیمات درستی را اتخاذ کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: قطعا تیم مذاکره‌کننده این نکات را مد نظر قرار خواهد داد اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد این دولت است که باید تصمیم بگیرد اقدام بعدی برای توافق با گروه 1+5 در چه زمینه‌ای باشد اما توصیه ما به دولت در صورت عدم توافق این است که دیگر نیازی به تمدید مذاکرات نداریم چون غربی‌ها تصمیمی برای توافق ندارند.

۱۳۹۳/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...