نسخه چاپی

جزئیات تازه از فرار ۶ دیپلمات آمریكا از تهران

آژانس مركزی اطلاعات و امنیت آمریكا (سیا) در سی و پنجمین سالگرد حادثه گروگانگیری دیپلمات‌های آمریكایی در تهران، جزئیات جدیدی از این حادثه را فاش كرد.

به گزارش نما به نقل از عصرایران، سیا علاوه بر این با انتشار نوشته‌هایی در سایت توئیتر به بخش‌هایی از فیلم سینمایی «آرگو» پرداخت و بخش‌های نادرست آن را اعلام و گزارش واقعی را درباره این بخش در اختیار افکار عمومی قرار داد. فیلم آرگو به کارگردانی «بن‌افلک» آمریکایی که توانست در سال ۲۰۱۳ جایزه اسکار را کسب کند، به موضوع فرار ۶ دیپلمات آمریکایی از ایران بعد از تصرف سفارت آمریکا در تهران می‌پردازد.

به دنبال تصرف سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ خورشیدی، ۶۶ شهروند آمریکایی شامل شماری از دیپلمات‌های این کشور را به گروگان گرفتند. ۶ دیپلمات دیگر آمریکایی توانستند از این حادثه جان سالم به در ببرند و ماه‌ها بعد با استفاده از گذرنامه‌های کانادایی از ایران فرار کنند.

سیا در توئیتر نوشت: از فیلم «آرگو» خوشمان آمد اما باید میان واقعیت و خیال را جدا کرد. این موضوع خیالی است که به محض حمله به سفارت آمریکا در تهران، ۶ دیپلمات آمریکایی به طور مستقیم به اقامتگاه سفیر کانادا در تهران رفتند و سه ماه در این مکان پنهان شدند. واقعیت این است که ۵ نفر از این دیپلمات‌ها به مخفیگاه‌های مختلف رفتند و نفر ششم هم به سفارت سوئد رفت. همه این ۶ نفر بعدا توانستند در اقامتگاه سفیر کانادا در تهران مستقر شوند. علاوه بر این، برخلاف فیلم آرگو که نشان می‌داد تنها یک نفر از اعضای سیا برای نجات دیپلمات‌های آمریکایی به تهران رفته بود، واقعیت این است که دو نفر از سیا برای این ماموریت به ایران رفتند.

در فیلم آرگو، آمریکایی‌ها در فرودگاه از سوی نیروهای امنیتی ایران به طور موقت بازداشت شدند و تلاش شد که در تماس با «استودیو سیکس» از وضعیت هویت آنها استعلام شود.

سیا در این‌باره نیز می‌گوید: این موضوع، در واقعیت روی نداد. چنین چیزی روی نداد. یکی از پروازهای بامداد برای خروج از ایران انتخاب شد تا کارمندان شرکت هواپیمایی، خسته و نیروهای امنیتی هم خواب باشند.

همچنین در این فیلم، ایرانی‌ها توانستند اسناد نابودشده در سفارت امریکا را ترمیم کنند و به هم بچسبانند و چهره دیپلمات آمریکایی را کشف کنند و به دنبال آن، نیروهای امنیتی انقلاب در فرودگاه مهرآباد تهران تلاش کردند تا مانع از پرواز هواپیمای حامل دیپلمات‌های آمریکایی شوند اما موفق نشدند.

ولی در واقعیت، ایرانی‌ها تلاش کردند اسناد از بین‌رفته سفارت آمریکا را ترمیم کنند اما چهره هیچ فردی مشخص نشد و هواپیمای حامل آمریکایی‌ها هم تحت تعقیب قرار نگرفت.

سیا اضافه می‌کند: به استثنای تاخیر یک‌ساعته پرواز به دلیل مشکل فنی، عملیات فرار از ایران به صورت عالی انجام شد.

همچنین در فیلم آرگو پس از آنکه هواپیما، آسمان ایران را ترک کرد، آمریکایی‌ها فریاد شادی سر دادند.

سیا این بخش را تایید می‌کند و می‌گوید: حتی نوشیدنی «بلادی میری» برای جشن و شادی، سرو شد.

۱۳۹۳/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...