نسخه چاپی

میگوی بوشهر خرما را پیدا كرد

ركود بازار فروش، صادرات و افت قیمت خرما كه از سال گذشته تاكنون براین محصول در بوشهر سایه افكنده، امسال به میگوی پرورشی این استان سرایت كرده است و باعث نگرانی شدید پرورش دهندگان و تولید كنندگان این آبزی صادراتی شده است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، پرورش دهندگان میگو دراستان بوشهر سرمست ازبازار پرونق این آبزی درجهان به دلیل شیوع بیماری درسایت های پرورش برخی کشورها از جمله چین، تایلند و ویتنام درسال گذشته و کاهش تولید میگوی پرورشی دراین کشورها، امسال بخش بیشتری از اراضی آماده پرورش میگو دراین استان را زیر کشت بردند.

طوری که به گفته «حسین بهمنیاری »مدیرکل شیلات استان بوشهر امسال در سطح چهار هزارو40 هکتار در قالب 10 مجتمع پرورش میگو در این استان انجام و پیش بینی می شود 12تا 13هزار تن میگوی پرورشی در این استان تولید شود.

این درحالی است که پارسال از سه هزار هکتار استخر پرورشی در استان بوشهر هشت هزار و500 تن میگو در این استان تولید شده بود.

اما پرورش دهنگان استان بوشهرغافل از بودند که کشور چین در فاصله زمانی میان فصل پرورش سال گذشته تا امسال با بازسازی و برطرف کردن اثرات بیماری در سطح مجتمع های پرورش میگوی خود، رونق دوباره را به این صنعت بازگردانده و بازار خود را بازیافته است.

از طرف دیگر شرایط تحریم های استکباری علیه ملت ایران باعث شده تا کشورهایی مانند چین و ویتنام در بازار جهانی میگوی پرورشی بویژه در اروپا در غیاب جمهوری اسلامی ایران میدان داری کنند.

هم اکنون که فصل برداشت میگو دراستخرهای پرورشی استان بوشهر آغاز شده است، نبود بازار مناسب برای صادرات، قیمت پایین، محدودیت مصرف در بازارهای داخلی و پایین بودن ظرفیت سردخانه های این استان برای نگهداری محصول تولیدی، باعث نگرانی پرورش دهندگان، صادرکنندگان و فعالان این صنعت شده است.

دبیرانجمن صنعت آبزیان استان بوشهر گفت: سال گذشته به دلیل شیوع بیماری در مزارع پرورش میگو در چین تولید این محصول در این کشور کم شد و با توجه به تحریم ها 90 درصد محصول پرورش دهندگان استان بوشهر به چین صادر شد.

«حسین زارعی» افزود: کشور چین نیز محصول میگوی پرورشی استان بوشهر را با قیمت خوب در مزارع خرید و هیچ مشکلی در این زمینه نداشتیم.

وی اظهارکرد: همچنین پارسال با توجه به بسته حمایتی میگو که دولت به بخش میگوی پرورشی اختصاص داد، امسال سطح استخرهای پرورش میگو دراستان بوشهر بیش از یکهزار هکتار افزایش یافت و پیش بینی تولید نیز 12تا 13هزار تن است که در مقایسه با تولید سال گذشته سه تا چهار هزار تن افزایش دارد.

زارعی اضافه کرد: این در حالی است که کشور چین در این فاصله زمانی با بازسازی سایت های پرورش میگوی خود به تولید مد نظرشان دست یافتند.

وی یادآورشد: در این شرایط با توجه به افزایش قیمتی که امسال متناسب با افزایش هزینه ها برای صادرات تعیین شد، کشور چین تقاضایی برای میگوی ایران نداشته است .

دبیرانجمن صنعت آبزیان استان بوشهر گفت: از طرفی کشور هند نیز امسال تولید زیادی داشت به گونه ای که حدود 200 کانتینر میگو برای اروپا باید صادر می کرد که با آزمایش های انجام شده روی محصول 20 محموله آن دارای باقی مانده آنتی بیوتیک بودند که همه آنها معدوم شد.

زارعی بیان کرد: مابقی کانتینر ها نیز به همین دلیل برگشت خورد و در یکی از بنادر کشور ویتنام دپو و در انتظار تعیین تکلیف شدند که همین امر باعث شد مشتریان تمایلی به خرید میگو از ایران نیز نداشته باشند.

وی ادامه داد: از طرفی کشور ویتنام از جلمه کشورهایی است که چین بدون عوارض می تواند از آن جنس وارد کند به همین دلیل صادرکنندگان ایرانی با توجه به تحریم ها باید محصول خود را بدون نام و نشانی به این کشور صادر و ویتنام این کالاها را به نام خود به چین صادر کند.

زارعی گفت: این درحالی است که تا چند روز پیش دامپزشکی ایران اجازه این کار را نمی داد و بر درج نام ایران و شرکت صادر کننده بر میگوهای صادراتی به ویتنام اصرار داشت که این یکی دیگر از دلایل بروز مشکل در زمینه صادرات محصول میگوی پرورشی است.

وی اظهارکرد: هرچند بتازگی دامپزشکی موافقت خود را با صادرات میگوی پرورشی ایران را بدون درج نام و نشان کشور و شرکت صادر کننده اعلام کرده ولی از لحاظ زمانی دیر شده و در این شرایط هیچ مشتری برای صادرگنندگان ایرانی باقی نمانده است.

زارعی گفت: علاوه بر این امسال به دلیل تولید بالای میگوی پرورشی در کشورهای هند، ویتنام و اکوادور با کاهش قیمت آن در بازار جهانی روبرو هستیم و قیمت پیشنهادی ما هیچ متقاضی و خریداری در بازار جهانی ندارد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بیشترین مصرف میگو در بازارهای جهانی درعید کریسمس است چشم انتظار هستیم که گشایشی در بازار به وجود آید و بتوانیم مقداری از میگوی تولیدی در استان بوشهر را به فروش برسانیم.

زارعی اظهارکرد: صادر نشدن بخش عظیمی از میگوی تولیدی باعث انبار شدن آنها در سردخانه های استان شده و با توجه به تکمیل این ظرفیت، تکلیف مابقی محصولی که هنوز برداشت نشده مشخص نیست.

وی گفت: هم اکنون ظرفیت سردخانه های استان بوشهر با مرغ، گوشت و بستنی پر است این درحالی است که محصول میگو برای نگهداری نیازمند شرایط خاصی است.

زارعی با بیان اینکه استان بوشهر ظرفیت انجماد یکهزار و 200 تن محصول در روز را دارد ولی امکان نگهداری ندارد یادآورشد: با توجه به شروع فصل سرما اگر مابقی میگوی استخرها برداشت نشود همه محصول از بین می رود.

وی اظهار کرد: مسوولان استان و بویژه اداره کل شیلات استان بوشهر باید برای حل این مشکلات چاره اندیشی کنند تا بیش از این به فعالان این بخش ضرر وارد نشود.

زارعی ادامه داد: با همت استاندار و معاونت برنامه ریزی استانداری قرار است سردخانه 10 هزار تنی برازجان تا هفته آینده در اختیار پرورش دهندگان و صادرکنندگان میگو قرار گیرد که امیدواریم تا قبل از فصل سرما و فساد محصول این کار صورت گیرد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان میگو در استان بوشهر گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده در بحث صادرات میگوی پرورشی هم اکنون پرورش دهندگان با مشکل انبارکردن محصول خود در سردخانه ها روبرو هستند.

«ابراهیم عباسی »افزود: ظرفیت سردخانه های استان بوشهر با گوشت و مرغ و مواد دیگری پر است، این درحالی است که چهار تا پنج هزار تن میگوی پرورشی هنوز در استخرها برداشت نشده است و باید هرچه زودتر تا پیش از آغاز فصل سرما برداشت و در سردخانه ها نگهداری شوند.

وی یادآورشد: همچنین با توجه به اینکه قیمت میگو تابع بازار جهانی تعیین شده است نرخ آن هم اکنون از تولید تا صادرات یکسان است و برای صادرکننده سود و جذابیتی ندارد.

عباسی اظهارکرد: مسوولان ذیربط تمهیدات لازم برای صادرات این محصول فراهم و تا آن زمان شرایط نگهداری میگوهای پرورشی را برای پرورش دهندگان در استان بوشهر فراهم کنند.

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: امسال 12هزار تن میگوی پرورشی در استان بوشهر تولید می شود، این درحالی است که این استان ظرفیت فرآوری و نگهداری 17هزار تن محصول را دارد اما در این شرایط زمانی 10 هزار تن از این ظرفیت با گوشت و مرغ پر شده است.

«حسین بهمنیاری » افزود: هم اکنون بین هفت هزار تا هفت هزار و 500 تن باقی مانده ظرفیت سردخانه ها در اختیار پرورش دهندگان میگو قرار گرفته و با رایزنی های انجام شده با استانهای همجوار امکان استفاده از ظرفیت سردخانه ای آنها نیز فراهم شده است.

وی اظهارکرد: در این زمینه با سردخانه چهار هزار تنی شهرستان کازرون هماهنگی شد ولی صادرکنندگان برای عقد قرار داد به آنجا مراجعه نکرده و در این سردخانه هم اکنون رطب نگهداری می شود.

بهمنیاری اضافه کرد: با همکاری استاندار و معاون برنامه ریزی استانداری بوشهر بیش از یکهزار تن کانتینر، یکهزار تن ظرفیت سردخانه های کنگان و دیر و یکهزار تن هم از ظرفیت سردخانه های مرکز استان برای نگهداری میگوی پرورشی در استان بوشهر آماده شده است.

وی یادآور شد: همچنین سردخانه 10 هزار تنی شهر برازجان نیز تا هفته آینده فعال و مشکل نگهداری میگوهای پررورشی در زمینه سردخانه در استان بوشهر حل می شود.

مدیرکل شیلات بوشهر گفت: مشکل پیش آمده در زمینه صادرات میگوی پرورشی در نتیجه ناهماهنگی میان پرورش دهندگان و صادرکنندگان از نظر قیمت میگو است.

بهمنیاری اظهارکرد: با توجه به اینکه نگهداری میگو در سردخانه ها کار مناسبی نیست زیرا محصول دچار افت کیفیت می شود و این نوع محصول مورد پسند بازار اروپا نیست، باید هرچه زودتر این ناهماهنگی ها برطرف و زمینه صادرات فراهم شود تا تولید کنندگان متحمل خسارت نشوند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری بوشهرگفت: هم اکنون سه محصول استراتژیک در استان بوشهر شامل مرغ، رطب و میگوی پرورشی وجود دارد که نیازمند سردخانه هستند.

«علی درویشی »افزود: استان بوشهر با 170تا 180 واحد مرغداری میزان تولید آن بیش از مصرف است و برای حل این مشکل شرکت پشتیبانی امور دام دو هزار تن مرغ تولیدی مرغداری ها به قیمت دولتی را خریداری و در سردخانه نگهداری می کند.

وی اضافه کرد: بخش دیگری از ظرفیت سردخانه های استان نیز به وسیله محصول رطب پر شده و بخش محدودی از ظرفیت باقی مانده نیز در اختیار واحدهای عمل آوری میگو برای انجماد و نگهداری محصول قرار گرفته است.

درویشی اظهار کرد: محصول میگو را نمی توانیم در هر سردخانه ای قرار دهیم به همین دلیل در این شرایط حساس ظرفیت های خالی سردخانه های استان شناسایی و دراختیار اتحادیه پرورش دهندگان و صادرکنند گان قرارگرفته و از ظرفیت استانهای خوزستان، هرمزگان و فارس نیز استفاده شده است.

وی گفت: همچنین سردخانه نیمه تمام برازجان نیز شناسایی شده و تا 10 روز آینده به بهره برداری می رسد که مشکل پرورش دهندگان میگو در استان در این بخش حل می شود.

درویشی با بیان اینکه وظیفه دولت انجام کار بخش خصوصی نیست بیان کرد: شرایط کنونی بیانگر این است که ظرفیت کار و سرمایه گذاری در بخش سردخانه در استان بوشهر وجود دارد و سرمایه گذاران می توانند با گرفتن تسهیلات در این بخش فعال شوند.

وی یادآور شد: از زمان آغاز برداشت تاکنون شش هزار و 400 تن میگوی پرورشی در استان بوشهر برداشت شده و معادل هزار تن نیز صادر شده است.

درویشی در باره صادرات میگوی پرورشی گفت: با توجه به تحریم ها با هماهنگی انجام شده با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی شرایط برای صادرات تسهیل شده است و صادرکنندگان میگوی پرورشی در استان بوشهر می توانند با کمترین الزامات محصول خود را صادر کنند.

هم اکنون استان بوشهر حدود 70 درصد میگوی پرورشی کشور را تولید می کند و این صنعت به طور مستقیم و غیر مستقیم هفت هزار و 685 نفر اشتغال دراین استان ایجاد کرده است.

در استان بوشهر 60 هزار هکتار اراضی ساحلی برای پرورش آبزیان شناسایی شده که در صورت فراهم کردن زیرساخت های لازم برای این صنعت امکان تولید 214هزار تن میگو در استان بوشهر فراهم می شود.

درصورت برطرف شدن این تنگناها و حمایت از این صنعت می توان ارزآوری 20 میلیون دلاری وگردش مالی یکهزار میلیارد ریالی کنونی پرورش میگو را در استان بوشهر افزایش داد.

سال گذشته نیز محصول خرمای استان بوشهر در زمینه فروش و صادرات با مشکل رو برو شد که دولت با ورود به موضوع و خرید تضمینی محصول مانع از زیان و ورشکستگی نخلداران شد.

۱۳۹۳/۸/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...