نسخه چاپی

دود سیاه آسمان مشهد را فرا گرفت

اگر چه نیمه شب بود اما دود سیاه این آتش سوزی مهیب آسمان مشهد را فرا گرفته بود.

به گزارش نما به نقل از خراسان، خودروهاي آتش نشاني آژيرکشان به سمت محل آتش سوزي در ابتداي جاده خين عرب حرکت مي کردند. شعله هاي آتش هر لحظه زبانه مي کشيد و مردم هراسان و حيرت زده از خانه هايشان بيرون مي آمدند. برخي اهالي محل از ترس گسترش شعله ها به منازل مسکوني، از پشت بام ها نظاره گر اين حادثه تلخ بودند و بعضي نيز با گوشي تلفن همراه فيلم مي گرفتند.



چوب ها و نئوپان هاي کارگاه ام دي اف سازي به خاکستر تبديل مي شدند که مأموران اولين ايستگاه آتش نشاني به محل رسيدند. آنان با ديدن شعله هاي سرکش و محيط وسيعي که دچار آتش سوزي شده بود، تقاضاي نيروهاي بيشتري کردند. طولي نکشيد که ۱۲۰آتش نشان از همه ايستگاه هاي آتش نشاني مشهد به دليل اهميت ماجرا، عازم خين عرب شدند. تانکرهاي آب يکي پس از ديگري تخليه مي شدند و آتش نشان ها براي مهار آتش از چند طرف عمل مي کردند. متوقف شدن برخي خودروها در ۱۰۰متري و جاده خين عرب ترافيک ايجاد کرده بود. بوي سوختن نئوپان ها مشام مردم را آزار مي داد. يک لودر و بيل مکانيکي نيز در حال تخريب برخي قسمت هاي انبار بودند.



آتش نشانان تلاش مي کردند تا شعله ها به خاک اره هايي که در زمين هاي خالي اطراف، انبار شده بود و يا به انبار چوب هاي ديگري که در نزديکي محل قرار داشتند، سرايت نکند. لحظات به کندي سپري مي شد، نور شعله ها خيابان را روشن کرده بود و چهره آتش نشانان در گرماي آتش مي درخشيد. تنفس براي آنان سخت شده بود ولي سعي مي کردند به کانون حريق در سوله بزرگ نزديک شوند. ساعتي بعد به دليل گستردگي حريق، تانکرهاي آب شهرداري هم به کمک آتش نشانان آمدند، نيروهاي امدادرسان، آب، گاز، برق، اورژانس و ... نيز در محل حضور يافتند و هر کدام در تلاش بودند تا اين آتش سوزي بي سابقه که مي رفت به فاجعه اي بزرگ تبديل شود را مديريت کنند.



پس از حدود ۸ساعت تلاش نيروها بالاخره شعله هاي آتش مهار شد. خورشيد در آسمان مي درخشيد اما هنوز کار آتش نشانان به نيمه راه رسيده بود. دو مغازه ديگر نيز به طور کامل در آتش سوخت و تنها از سوله بزرگ چهارديواري سياه باقي ماند. مالک کارگاه که در محل حضور يافته بود در ميان بهت و ناباوري فقط به شعله هاي سرکش آتش مي نگريست اگرچه او عنوان مي کرد که کارگاه بيمه است اما خسارت هاي وارده را ميلياردي اعلام کرد. در همين حال يکي از مأموران آتش نشاني به طور سطحي مجروح شد ولي باز هم پس از مداواي سرپايي به محل حادثه بازگشت.



ساعت حدود ۸ صبح پنجشنبه بود که نيروهاي تازه نفس آتش نشاني جاي خود را با نيروهاي ديگر عوض کردند. عمليات لکه گيري و کاوش آغاز شده بود و تکه هاي سوخته چوب به حاشيه خيابان منتقل مي شد. نيروهاي انتظامي و پليس راهور نيز تأمين امنيت منطقه را به عهده گرفته بودند اما ترافيک سنگيني در صدمتري فجر و خيابان هاي اطراف ايجاد شده بود. راننده کاميوني که وحشت زده به شعله هاي آتش نگاه مي کرد، گفت: من داخل کاميون خواب بودم که با صداي آژير خودروهاي آتش نشاني از خواب پريدم. نگاهم به شعله هاي آتش مقابل سوله خيره مانده بود و صداهايي مانند صداي انفجار به گوشم مي رسيد.



راننده پرايدي که در ترافيک ۱۰۰متري عصبي شده بود، مي گفت: تجمع مردم و توقف رانندگان هنگام بروز اين گونه حوادث نه تنها امدادرساني را با مشکل مواجه مي کند بلکه موجب ترافيک هاي سنگين و تصادف نيز مي شود. مدير حوزه يک آتش نشاني مشهد نيز در اين باره گفت: هدف اوليه در مهار آتش اين بود که نگذاريم شعله هاي سرکش به انبارهاي مجاور سرايت کند اگرچه حدود ۴۵درصد از چوب هاي داخل انبار کنار اين سوله هم دچار حريق شد.



مهدي رضايي رعايت نشدن اصول صحيح انبارداري را موجب بروز خسارت هاي بيشتر در اين حادثه عنوان کرد و افزود: بررسي هاي کارشناسي درباره سيستم اعلام و ا طفاي حريق محل و همچنين چگونگي وقوع آتش سوزي ادامه دارد. وي با اشاره به اين که اين آتش سوزي در سال جاري بي سابقه بوده است، تصريح کرد: همه نيروهاي آتش نشاني در اين عمليات حضور داشتند و بيش از ۶۰خودروي سبک و سنگين براي اطفاي حريق به کار گرفته شد. وي درباره احتمال عمدي بودن اين حادثه نيز گفت: علت دقيق حادثه در حال بررسي است و کارشناسان درباره اين که چرا شعله هاي آتش با سرعت گسترش يافته است تحقيقات لازم را انجام مي دهند.



رضايي خاطرنشان کرد: اگرچه عمليات اطفا چند ساعت بيشتر طول نکشيد اما ايمن سازي محل و کاوش ها براي جلوگيري از بروز دوباره آتش سوزي حدود ۴۸ساعت به طول انجاميد و براي پيشگيري از وقوع هر حادثه ديگري نيز تعدادي از نيروهاي آتش نشان و خودروها به صورت آماده باش در محل حضور داشتند. مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري مشهد نيز درباره وقوع اين حادثه گفت: آتش سوزي مذکور ساعت 1:20 بامداد به سامانه ۱۲۵ اعلام شد که به خاطر گستردگي حريق آتش نشانان از ۴۵ايستگاه به محل اعزام شدند.



آتشپاد حسن جعفري با بيان اين که حريق در مساحت هزار متري يک انبار و کارگاه ام دي اف رخ داده بود، افزود: بلافاصله کانون هاي آتش سوزي شناسايي شد و عمليات مهار ادامه يافت. وي تصريح کرد: اين حادثه خوشبختانه خسارت جاني در بر نداشت اما خسارت هاي مالي زيادي به بار آورده است. جعفري اطلاع رساني ديرهنگام به آتش نشاني، انبارداري غيراصولي و نگهداري نامناسب چوب را علت اصلي گسترش شعله هاي آتش اعلام کرد و گفت: بررسي ها درباره دليل اصلي وقوع اين حادثه از سوي کارشناسان آغاز شده است.

۱۳۹۳/۸/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...