نسخه چاپی

اقدام محرمانه اسرائیل علیه توافق هسته‌ ای

روزنامه اسرائیلی هاآرتس نوشت: "یووال استاینیتز" وزیر امور امنیت اسرائیل شب و روز در حال تماس های سری و محرمانه با كشورهای 1+5 است تا مانع از توافق بد با ایران شوند.

به گزارش نما، مقامات اسرائیلی از احتمال ارتباط دو موضوع مقابله با داعش و مذاکرات هسته ای ایران به شدت نگران هستند.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن گزارش داد؛ منابع اسرائیلی می گویند کشورهای 1+5 و ایران قبل از پایان مهلت تعیین شده، نمی توانند به توافقی برسند و به احتمال زیاد دو طرف تسلیم تمدید مذاکرات می شوند.

سایت خبری اسرائیلی "والا" در این باره نوشت: راهی به جز تمدید مذاکرات وجود ندارد. نتانیاهو به دنبال دریافت اطلاعاتی از مذاکرات عمان، به شدت از احتمال دست یابی ایران و 1+5 به توافق بد نگران است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتس یادآور شد: "یووال استاینیتز" وزیر امور امنیت اسرائیل شب و روز در حال تماس های سری و محرمانه با کشورهای 1+5 است تا مانع از توافق بد با ایران شوند.

اسرائیل توافقی که براساس آن ایران بتواند در خاک خود غنی سازی کند و تاسیسات هسته ای اش نیز سالم بماند و فعالیت کند را یک توافق بد توصیف می کند و خواهان توقف کامل غنی سازی در ایران و برچیده شدن کامل تاسیسات هسته ای این کشور است.

به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتس، وزیر امنیت اسرائیل با فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا در لندن دیدار کرد و نگرانی های اسرائیل را از سیر مذاکرات با ایران اعلام کرد.

اشتاینتز قبل از این در شهر قدس نیزبا "نگولا دی ریویا" نماینده فرانسه در مذاکرات هسته ای 1+5 با ایران هم دیدار و پیام های مشابهی را به وی منتقل کرد.

علاوه بر این روز پنجشنبه گذشته هم هیات اسرائیلی به ریاست "یوسی کوهن" مشاور امنیت ملی این رژیم به کاخ سفید رفت. هدف از این اقدام دیدار و رایزنی هایی با دولتمردان آمریکایی با محوریت موضوع هسته ای ایران است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به این خبرها و تلاش های اسرائیل گفت: آمریکا به هیات اسرائیلی درباره پیشرفت در مذاکرات هسته ای با ایران اطلاعاتی را ارائه کرده است.

منابع اسرائیلی می گویند که آمریکا تلاش کرد موضوع ارسال نامه از سوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به آیت الله سیدعلی خامنه ای رهبر ایران مخفی بماند اما اسرائیلی ها موفق شدند این این نامه را فاش کنند.

هاآرتس ادامه داد: منابع سیاسی در اسرائیل گفته اند که این نامه ترس اسرائیلی ها را درباره توافق هسته ای آمریکا با ایران افزایش داد.

یک مقام ارشد در وزارت خارجه اسرائیل در این باره گفت: اسرائیل اندکی پس از ارسال نامه اوباما به رهبر ایران، از طریق کانال های مستقیم و غیرمستقیم از محتوای آن اطلاع یافت.

این نامه نگرانی های اسرائیل را درباره اینکه جنگ داعش باعث می شود موضع آمریکا در برابر هسته ای ایران انعطاف پذیر شود را تایید می کند.

گرمی یسسخاورف رئیس بخش امور استراتژیک در وزارت خارجه آمریکا هم گفت که رفتارهای واشنگتن باعث می شود تهران در موضع خود در مسئله هسته ای پافشاری بیشتری از خود نشان دهد.

وی افزود: ایرانی ها معتقدند آمریکا خواهان توافق سریع با ایران است به همین دلیل آنها در حال کش دادن این موضوع برای کسب دستاوردهای بیشتری هستند.

۱۳۹۳/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...