نسخه چاپی

شیوع سرطان در ایران از متوسط دنیا پایین تر است

معاون پژوهشی وزارت بهداشت گفت : شیوع سرطان در ایران از متوسط دنیا پایین تراست وازهر100هزار نفر 134 نفر دركشورمان به سرطان مبتلا می شوند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، دکتر محمد شریف ملک زاده و دکتر اکبری رییس انجمن سرطان کشور باحضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری که شامگاه یکشنبه ازشبکه دوم سیما پخش شد به بررسی موضوع راه های مقابله با شیوع سرطان پرداختند.

ملک زاده درپاسخ به سوالی مبنی براین که وضعیت کشور ما درخصوص سرطان نسبت به دیگر کشورها به چه صورت است، گفت : خوشبختانه درکشور ما نظام ثبت سرطان وجود دارد واطلاعاتی که ما درکشور داریم معمولاً توسط سازمان بهداشت جهانی و موسسات تحقیقاتی مربوط به سرطان درسطح دنیا مرتب جمع آوری می شود و هر سال دقیق ترین گزارشات از شیوع سرطان در مقایسه با نقاط دنیا صورت می گیرد.

وی یادآور شد: طبق آخرین آماری که در سال 2013 منتشر شد نشان می دهد که در ایران شیوع سرطان به ازای هر 100 هزار نفر 134 نفر است واین درحالی است که رقم در آمار متوسط ابتلا به سرطان درهمه کشورهای دنیا به ازای هر 100 هزار نفر 188 نفر است.

ملک زاده تصریح کرد: ایران درمقایسه با کشورهای همسایه از شیوع سرطان کمتری برخودار است اما اگر مقایسه با گذشته های خیلی دور صورت بگیرد یک روند رو به رشد مختصری در کشور مشاهده می شود و علت اصلی آن افزایش امید به زندگی و افزایش طول عمر است.

وی اظهار کرد: در جامعه ما در طول 40 سال امید به زندگی در بدو تولد در حدود سال های 1347 نزدیک به 52 و 53 سال بوده که این رقم در حال حاضر به 71 سال برای مردان و 72 سال در خانم ها رسیده است.

وی با بیان این که سرطان به طور کلی بیماری است که در بیشتر از 80 درصد مواقع در سنین بالا اتفاق می افتد و در حقیقت یکی از عوارض مسن شدن است گفت: با پدید شدن مسن تغییراتی در سلول ها به وجود می آید لذا هر جامعه ای که افراد مسن تری داشته باشد شیوع سرطان هم در آن جامعه افزایش پیدا می کند.

ملک زاده تاکید کرد: به طور کلی شیوع سرطان در کشور ما از متوسط دنیا و در مقایسه با اغلب کشورهای همسایه پایین تر است.

وی نیز در پاسخ به این سوال که چه کار کنیم که این روند رو به رشد کنترل شود اظهار کرد: اولین مطلب این است که ما باید در این زمینه تحقیقات انجام دهیم، هر چند تحقیقاتی که ما در این زمینه انجام دادیم نسبت به خیلی از کشورهای دیگر سرآمد است و نسبت به کشورهای در سطح منطقه در سطح بالاتری قرار داریم و در سال گذشته تلاش های بسیار زیادی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: نزدیک به 12 مرکز تحقیقات سرطان در کشور داریم ولی یک اصلی در سرطان ثابت شده که 50 درصد سرطان ها قابل پیش بینی هستند و با یک سری اقداماتی که به آن ها اشاره می کنم می توان 50 درصد آن ها را پیشگیری کرد ضمن این که 50 درصد سرطان ها هم قابل درمان هستند یعنی پس از معالجه فردی که سرطان دارد این فرد به مدت 5 سال فردی است که معمولاً بهبود یافته و خوشبختانه ما در داخل کشور امکانات معالجه و تشخیص سرطان خیلی افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این که 50 درصد سرطان ها معالجه ای ندارند اظهار داشت: متوسط طول عمر افراد در برخی سرطان ها مانند سرطان لوزالمعده که از سخت ترین سرطان هاست حدود 6 ماه و در برخی دیگر ممکن است 2 تا 3 سال باشد

ملک زاده با بیان این که ما باید برای دو موضوع برنامه ریزی داشته باشیم گفت: یکی برنامه مربوط به درمان سرطان است که خوشبختانه در حال حاضر در کشور ما همه امکانات آن و داروهای آن و جراحان حاذق وجود دارد و موضوع دوم پیشگری از سرطان است نیاز به تغییر شیوه زندگی دارد که این موضوع نیز نیازمند تلاش و کوشش وزارت بهداشت و رسانه ها و همکاری خود مردم دارد.

وی در ادامه به مهم ترین عوامل شیوع سرطان اشاره کرد و گفت: دخانیات و از آن مهم تر مصرف تریاک است که مصرف این ماده مخدر حتی به مقدار کم چندین برابر سیگار می تواند ایجاد سرطان زایی کند، بعد از مصرف غذاهای خیلی شور ، عدم مصرف سبزی جات و میوه ، عدم مصرف آجیل، تنبلی و ورزش نکردن ، چاقی و پرخوری و برخی عفونت های ویروسی و میکروبی از مهم ترین عوامل ایجاد سرطان هستند.

وی تصریح کرد: این ها عواملی هستند که ما درصددیم در یک مجموعه تحقیقاتی در چندین نقطه کشور آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

در ادامه این برنامه دکتر اکبری رییس انجمن سرطان کشور در پاسخ به سوال مجری مبنی براین که سرطان چیست اظهارداشت: 'سرطان' یعنی ازتعادل خارج شدن، یک برنامه ریزی منسجمی برای هرسلول بدن وجود دارد و معلوم است این سلول چه زمانی به دنیا می آید وچه زمانی باید ازبین برود و این برنامه ریزی سلولی عامل حیات است.

وی ادامه داد: حال اگر سلولی منحرف شد واین کار را نکرد و در قالب مرگ برنامه ریزی شده قرار نگرفت شروع به زیاد شدن می کند ووقتی این اتفاق افتاد نام سرطان را به خود می گیرد واین اتفاق درهر عضوی که باشد اسم آن عضو به آن سرطان تعلق می گیرد.

در ادامه برنامه رییس انجمن سرطان کشور درپاسخ به این سوال که آیا این که گفته می شود شیوع سرطان در ایران رشد چشمگیری داشته است واقعیت دارد یا خیر اظهارداشت: باید برخی از الفاظ علمی را درست به کار ببریم، بروز و شیوع با یکدیگر متفاوت است، بروز سرطان درایران نسبت به کشورهای غربی گاهی به یک پنجم ویا یک ششم می رسد یعنی آن ها قریب به 5،6 برابر ما اغلب سرطان ها را دارند .

وی با بیان این وضعیت ما چیزی حدود 40، 50 سال قبل آن هاست تصریح کرد: اما آن ها توانسته اند با تجربه 50 ساله خود کاری کنند که روند رو به رشد سرطان را کند کنند وحتی به نزول برسانند، اما ما این کار را نکردیم و یا نمی کنیم که ان شا الله باید انجام دهیم.

وی با بیان این که روند رو به رشد سرطان در کشور ما تند است اظهار کرد: درست است که کل سرطان های ما از کشورهای غربی و حتی کشورهای منطقه کمتر است اما به هر حال روند رو به رشد ما از آن ها تندتر است.

وی ادامه داد: اگر ما نسبت به این موضوع حساسیت نشان ندهیم وخوب کار نکنیم ممکن است درچندین سال آینده آمار بیشتری ابتلا به سرطان در کشور ما بیشتر شود.

اکبری ادامه داد: خوشبختانه چون مراقبت های بیماری سرطان در کشور ما خیلی مناسب است و در خیلی از مواقع معادل کشورهای غربی پیش رفته از این بیماری مراقبت می کنیم، مرگ ناشی از سرطانمان خیلی بالا نیست یعنی حدود 30 هزار مورد مرگ در سال داریم که این رقم، رقم بدی نیست و خوب است اما روند رو به رشدمان بالاست.

۱۳۹۳/۸/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...