نسخه چاپی

آرزوهای بزرگ حامد بهداد

26 آبان سالروز تولد حامد بهداد بازیگر سینما است كه در فیلم‌هایی مانند ˝بوتیك˝، ˝سعادت‌آباد˝، ˝شبانه روز˝ و ˝جرم˝ نقش‌آفرینی‌های درخشانی ارائه داده است.

به گزارش نما به نقل از هنرآنلاین، "می‌گوید فیلم" آخر بازی "در نقش پویا به کارگردانی همایون اسعدیان زمانی اکران شد، که سینما رونق چندانی نداشت."

به همین دلیل بازی این بازیگر هم چندان دیده نشد. پیشنهاد بازی برای فیلم ناتمام "چای تلخ" به کارگردانی ناصر تقوایی به این بازیگر آماتور آن دوره سینما، اتفاقی بود که اگر بازیگر دیگری هم در شرایط بهداد و این پیشنهاد قرار می‌گرفت، قطعا می‌پذیرفت که در یک فیلم از کارگردان با سابقه سینما در نقش یک جنوبی به ایفای نقش بپردازد. اما بخت با بهداد یاری نکرد و این فیلم در ابتدای فیلمبرداری نیمه‌‌ رها شد.

چند سالی گذشت و خبری از بهداد در فیلم‌های سینمایی نبود تا اینکه فیلمی به نام "بوتیک" به کارگردانی حمید نعمت الله بر سر زبان‌ها افتاد. فیلمی که از نبوغ استعداد بازیگر‌های جوان تشکیل شده بود و آنچنان که باید مورد توجه منتقدین و خود بازیگران قرار گرفت. طوری که خیلی‌ها تصور می‌کردند "بوتیک" درباره همان نسلی بود که دغدغه خارج از کشور رفتن و رویای عشق در سر را می‌پرورانید. اتفاقا جمع کردن بازیگران این فیلم از سوی کارگردان بسیار فکر شده بود. از محمدرضا گلزار و گلشیفته فراهانی تا ورود بازیگری که استعداد بازی او در فیلم اول‌اش "آخر بازی" دیده نشد و با فیلم "بوتیک" ورود رسمی به عرصه بازیگری پیدا کرد.

نقش مهرداد با بازی حامد بهداد در این فیلم او را تبدیل به کاراکتری جدید در سینمای ایران کرد؛ بازیگری که حالت‌های عصبی و سریع صبح کردن‌هایش در نقش‌های مختلف، از جمله تفاوت بازی او با دیگر بازیگران سینما به شمار می‌رفت.

همان دوره حرف‌هایی برای این بازیگر از گوشه و کنار شنیده می‌شد، البته خود بهداد هم آن حرف‌ها را مخفی نمی‌کرد و در مصاحبه‌های مختلف بیان کرده بود که دوست دارد ادای مارلون براندو بازیگر مشهور سینما را در بیاورد.

بهداد بعد از بازی در "بوتیک" نقش‌هایی را انتخاب می‌کرد که به نظر می‌رسید بیشتر از خود نقش، کارگردان یک اثر برای‌اش اهمیت داشت. حضور او در فیلم‌های "این زن حرف نمی‌زند" به کارگردانی احمد امینی و یا فیلم "کافه ستاره" در نقش یک عاشق پیشه تا حدودی فضای بازی‌های او را برای مخاطبان‌اش آشنا‌تر کرد.

با "روز سوم" به کارگردانی محمدحسین لطیفی، آنچه در ذهن‌اش برای بازی درنقش یک آدم جنوبی در فیلم "چای تلخ" ناصر تقوایی می‌پرورانید در آن فیلم اجرا کرد.

"روز سوم" باعث شد او در سال ۱۳۸۵ نامزد نقش مکمل سیمرغ بلورین بیست و پنجمین جشنواره فجر شود. در واقع بعد از این فیلم بود که بهداد پیشنهاد بازی در فیلم‌ها را یا براساس سلیقه شخصی‌اش و یا نداشتن المان‌هایی که در سر داشت، رد می‌کرد. اما از سال ۱۳۸۵ به بعد در طول یک سال چند فیلم بازی می‌کرد که گاهی نقش‌هایش بی‌شباهت به بازی او در فیلم‌های قبلی‌اش نبود.

"حس پنهان"، "آدم"، "تسویه حساب"، "هر شب تنهایی"، "محاکمه در خیابان"، "کیمیا و خاک"، "دلخون" و... خیلی از دیگر فیلم‌ها که بهداد در آن حضور داشت، هر کدام به کارنامه بازی او اضافه می‌شدند و بیشتر از گذشته مخاطبان سینما با لحن و نوع بازی این بازیگر آشنا بودند.

گاهی با چهره و گریم متفاوت در فیلم‌ها ظاهر می‌شد همانند فیلم "شبانه روز" به کارگردانی امید بنکدار و کیوان علی محمدی و گاهی هم نقش‌هایی بازی می‌کرد که معلوم بود حساب شده و برای او در نظر گرفته می‌شد همانند "سعادت آباد" به کارگردانی مازیار میری.

اما بازی او در فیلم "جرم" به کارگردانی مسعود کیمیایی، به قول خودش‌‌ همان نقشی بود که مدت‌ها انتظار‌اش را می‌کشید. حضور او در فیلم "جرم" و بازی‌اش مقابل پولاد کیمیایی آنچه در سر کارگردان فیلم و شناخت از بازی بهداد بود را روایت می‌کرد. در واقع در فیلم "جرم" هم رویای یک بازی خوب از بهداد و هم در آمدن نقش هر دو باعث شد تا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل را در سال ۱۳۸۹ جشنواره فیلم فجر بدست آورد.

اگر چه بهداد تا پیش ازفیلم "جرم" در فیلم‌های زیادی بازی کرده بود، اما بعد از این فیلم کارگردان‌هایی چون علیرضا امینی و داریوش مهرجویی از این بازیگر برای فیلم‌های خود دعوت کردند. تا آنجا که مهرجویی علاوه بر انتخاب بهداد برای بازی در فیلم "نارنجی‌پوش" این بازیگر را برای فیلم "چه خوبه که برگشتی" هم برگزید.

حضور فعال بهداد هر سال در چند فیلم باعث شد تا سال گذشته بار دیگر برای بازی در فیلم "آرایش غلیظ" به کارگردانی حمید نعمت الله انتخاب شود. کارگردانی که بازی موفق بهداد در نقش کوتاه اما تاثیرگذار او در فیلم "بوتیک" دوباره یادآور همکاری این بازیگر با کارگردان سینما بود.

فاصله بازی "بوتیک" تا "آرایش غلیظ"‌‌ همان فاصله‌ای است که برای مخاطب این تصور را ایجاد کرد که در واقع بهداد در این زمان تبدیل به بازیگر جا افتاده سینما و شناخته شده‌ای شد که حالا به دلیل خاص بودن لحن بیان‌اش در دیالوگ و نیز بازی‌های منحصر به فردش، کار برای کارگردان‌های سینما راحت‌تر کرده است.

حضور او در فیلم "آرایش غلیظ" با‌‌ همان المان‌های خاصش، باعث شد نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره سی و دوم فیلم فجر شود.

اگرچه انتقادهایی به بازی این بازیگر شده، اما آنچه بیشتر به چشم می‌خورد، مسیری است که او برای انتخاب نقش‌هایش در سینما برگزیده و به دور از انتقاد‌های معمول کار‌ش را ادامه می‌دهد.

بهداد امسال با دو فیلم "چهارشنبه خون به پا می‌شود" به کارگردانی حماسه پارسا و "خانه دختر" به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی به ایفای نقش پرداخته است. در دو فیلمی که کارگردان فیلم اولی هستند این بازیگر شناخته شده حضور دارد که شاید نقش‌های متفاوت او دلیل پذیرفتن در این دو فیلم است.

به هر حال زاد روز تولد او در تاریخ ۲۶ آبان سال ۱۳۵۲ باعث شد تا نگاهی به کارنامه بازی‌های این بازیگر سینما داشته باشیم. بازیگری که رویای بدست آوردن جایزه‌های جهانی در عرصه بازیگری را دارد و معتقد است روزی اسکار را برای بازی در فیلمی خواهد گرفت.

کتاب "عشق من: حامد بهداد" از جمله کتاب‌هایی است که به قلم افشین هاشمی (بازیگر، نویسنده‌ و کارگردان) نوشته شده که با موضوع نمایشنامه است. به همه این‌ها باید علاقه بهداد به هنر خوانندگی را هم اضافه کنیم.

۱۳۹۳/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...