نسخه چاپی

تركیه نگران توافق هسته ای ایران و آمریكا

آمریكا به دنبال مشاركت دادن ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه است و از سوی دیگر این كشور در حال مطرح شدن در جامعه جهانی است؛ در این میان تركیه تنها از لحاظ مندرج شدن در ناتو و هماهنگ شدن با كشورهای سنی نخواهد توانست نقش سیاسی ایران را در منطقه ایفاء كند.

به گزارش نما، روزنامه القدس العربی نوشت:«در صورتی که مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 به توافق مورد نظر برسد، ایران قادر خواهد بود تا جایگاه خود را در سازمان ملل بیش از هر دوره زمانی در ده های اخیر ارتقاء دهد. به ویژه اینکه ائتلاف بین المللی مبازره با تروریسم در منطقه هماهنگ شدن با ایران را در اولویت خود قرار داده است. این مسائل فضای رقابت سیاسی را میان ایران و ترکیه به وجود خواهد آورد؛ چرا که ترکیه در چند ساله گذشته با اعراب همراه شده و مواضع آنان را در قبال سوریه و عراق دنبال می کند. این امر باعث خواهد شد تا ترکیه در منطقه به تدریج به انزوا کشانده شود. از یک سو از لحاظ سیاسی آمریکا به دنبال مشارکت دادن ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه است و از سوی دیگر این کشور در حال مطرح شدن در جامعه جهانی است؛ در این میان ترکیه تنها از لحاظ مندرج شدن در ناتو و هماهنگ شدن با کشورهای سنی نخواهد توانست نقش سیاسی ایران را در منطقه ایفاء کند. در مورد توافق هسته ای با ایران، ترکیه و برزیل در سال 2010 طرحی به غربی ها در مذاکرات وین پیشنهاد داده بودند و تلاش هایی را در این راستا انجام داده بودند. ولی امروز می بینیم که ترکیه به انزوا کشیده شده و کسی به نظر مقامات این کشور اهمیتی نمی دهد.»







این روزنامه در ادامه نوشت:«از سوی دیگر از لحاظ اقتصادی ترکیه با مسائل خاصی در منطقه مواجه شده است. با به توافق رسیدن مذاکرات هسته ای ایران، کشورهای اروپایی که از سوی مسکو به قطع شدن صادرات گاز طبیعی تهدید شده اند در نهایت به ایران به عنوان بهترین جایگزین روسیه برای صادرات گاز، پیشنهاد همکاری خواهند داد. این مسئله می تواند روابط اقتصادی ترکیه با ایران را تحت الشعاع خود قرار دهد. از سویی توافق هسته ای بسیاری از تحریم های ایران را برطرف خواهد کرد و ترکیه باید برای جمعیت حدود 80 میلیونی ایران برای صادرات و روابط اقتصادی آماده شود؛ چرا که اقتصاد ترکیه در رابطه با عراق و سوریه همچنین با عربستان به خاطر مسائل فعلی منطقه و اختلاف در مورد حکومت مصر، به پایین ترین سطح خود رسیده است و قطعا مقامات ترکیه ایران را برای روابط اقتصادی از دست نخواهند داد.»





۱۳۹۳/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...