نسخه چاپی

مردم دیگر تحمل ندارند رهبری جام زهر را بنوشد

عکس خبري - مردم ديگر تحمل ندارند رهبري جام زهر را بنوشد

امام جمعه مشهد مقدس گفت: اگر به توافق مطلوب مورد تائید مقام معظم رهبری رسیدیم، یك عده حق ندارند این مهم را به نفع خود مصادره كنند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس در جوار بارگاه منور رضوی اظهار کرد: کلام ما درباره سبک زندگی اسلامی و درباره الگوی مصرف بود، در کنار همه مسائل و مطالبی که در این باره بحث شد، مسئله الگوی مصرف از مسائلی است که در متون اسلامی دیده شده است و ذات مقدس پروردگار در آیه‌ای از قرآن در سوره مبارکه فرقان آیه 67 الگوی مصرف را مطرح کرده است.


خداوند الگوی مصرف را با عنوان «مصرف قوام» معرفی می‌کند

آیت الله علم الهدی در تفسیر این آیه افزود: در معرفی عبادالرحمن در قرآن تفسیر مفسری از این آیه ارائه شد اما امروز صحبت از الگوی مصرف است، خدا در این آیه الگوی مصرف را «مصرف قوام» مشخص می‌کند و در خود آیه هم این معنا آمده است که به معنای هزینه سازی بین زیاده روی در مصرف و تنگ گرفتن و ضیق قرار دادن مصرف است.


امام جمعه مشهد مقدس گفت: روایتی از پیامبر اکرم(ص) در تفسیر این آیه آمده که هم اسراف و هم اقطار را مشخص می‌کند، در خود آیه، الگوی مصرف الگوی قوام و نفی اسراف و اقطار است و در حدیث پیامبر نیز اسراف و اقطار مشخص شده است.


ملاک اسراف بر اساس متون اسلامی

آیت الله علم الهدی تاکید کرد: پیغمبر اکرم(ص) ملاک اسراف را مشخص کرده‌اند، اصولا هزینه‌های ناحق در زندگی اسراف است؛ هزینه ناحق چیست؟ حق در مقام تعریف این گونه آمده که با عدل یکسان معنا شده است و حق این است که هر چیزی را در جای خود قرار دهید.


وی بیان کرد: پیامبر(ص) در این زمینه می‌فرمایند: هر کس در زندگی بیجا و نامناسب خرج کند اسراف کرده است، خرج نابجا در زندگی چه نوع خرجی است؟ یعنی خرجی که شکم خود و عائله سیر شود، بدن آنها را بپوشاند، نیازهای زندگی را در حد متعادل تامین کند؛ این مصرف، مصرف حق است و غیر از این اسراف و مصرف ناحق است و اسراف هم براساس آیات و روایات حرام است، الگوی مصرف در قرآن اسراف نکردن و بیجا هزینه نکردن و خرج نکردن است.


عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: براداران خداوند متعال، در کانون زندگی خانوادگی، ملاک زندگی و مدیریت را به مرد داده و این به معنای برتری مرد بر زن نیست بلکه این مسئله در مدیریت و برنامه ریزی اقتصادی فقط مطرح است و مسئله مهم این است که در ارزیابی خرج و هزینه زندگی، بیجا و بجا هزینه را تشخیص دهید.


مدیریت بازار در گرو تعادل میان عرضه و تقاضا است

آیت الله علم الهدی بیان کرد: روایت پیغمبر(ص) و آیه قرآن در الگوی مصرف می‌گوید نباید هزینه بیجا کرد، در مدیریت اقتصادی کشور، مدیریت بازار بسیار مهمتر است، دولتی که بازار را مدیریت کند توان اداره اقتصاد کشور را دارد در غیر این صورت رشد اقتصادی و توسعه محقق نمی‌شود.


وی بیان کرد: مدیریت بازار در تعادل میان عرضه و تقاضا است و اگر مدیر اقتصادی نتوانست عرضه و تقاضا را تعدیل کند، قدرت مهار کردن اقتصاد و تورم را در اقتصاد کشور ندارد. چگونه باید عرضه و تقاضا را کاملا تعدیل کند؟ در اینجا باید نگاه به عرضه‌ای باشد که از تولید داخلی شکل می‌گیرد، تا جایی که پاسخگوی تقاضای بازار تولید داخلی است باید از ورود جنس خارجی جلوگیری کرد.


تولید تقاضای کاذب بزرگترین ضربه به اقتصاد کشور است

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگر این تعادل از میان برود نخستین چالش اقتصادی در مدیریت بازار شکل بگیرد و جایی که بخواهد با کالای وارداتی بازار را تعدیل کند باید نسبت واردات از صادرات پائین تر باشد و امروز در جامعه ما واردات بیش از صادرات است، اینجا دیگر اقتصاد و بازار مدیریت نمی‌شود.


آیت الله علم الهدی بیان کرد: در تمامی مباحث اقتصادی نگاه به دولت و مسئولان است، در حالی که اگر بنا شد در جامعه‌ای مردم به کمک نیایندف هیچ مدیری هر قدر هم قوی باشد نمی‌تواند اقتصاد کشور را مدیریت کند زیرا تقاضا مدام توسعه می‌یابد و عرضه قابل توسعه نیست، مردم باید به کمک دولت و نظام حاکم بیایند و مردم باید در مدیریت اقتصادی که مدیریت معیشتی خودشان است وارد شوند.
وی گفت: تولید تقاضای کاذب بزرگترین ضربه بر پیکر اقتصاد یک کشور است، تقاضای کاذب نباید در یک جامعه شکل بگیرد.


آیت الله علم الهدی افزود: تولید عطش تقاضا در میان مردم و فقدان عرضه مدیران از مدیریت اقتصادی عاجز می‌شوند.


وی بیان کرد: وقتی بنا شد فرد سرمایه‌داری به هر وسیله‌ای حساب کند که دارایی‌اش متعلق به خودش است و سوار بر اتومبیل میلیاردی در خیابان‌ها جولان دهد این فرد سطح تقاضا را بالا می‌برد و دیگر هیچ مدیری نمی‌تواند میان تقاضا و عرضه تعادل ایجاد کند و این یک میکروب و یک فساد است و همان نقشی که یک تروریست دارد را این آقای پولدار با بر هم زدن چرخه عرضه و تعادل دارد.


بسیج بزرگترین نماد تداوم انقلاب اسلامی است

آیت الله علم الهدی در خطبه دوم نماز جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: فردا روز اول هفته بسیج، به عنوان بزرگترین نماد تداوم انقلاب اسلامی ما است، بسیج قبل از اینکه یک جریان و تشکیلات اجتماعی باشد یک تفکر است، امام بزرگوار مسئله بسیج را به عنوان حاکمیت یک جریان فکری در میان مردم تثبیت کردند که یک نوع تفکر به صورت فراگیر و همگانی در جامعه ما شکل بگیرد.


وی افزود: به هر میزان این تفکر در جامعه توسعه یابد، بسیجی در جامعه اضافه می‌شود ولو اینکه در این نهاد هم ثبت نام نکرده باشد.


عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام از بسیج با عنوان لشگر 20 میلیون نام بردند گفت: در آن زمان جمعیت ما بین 30 تا 40 میلیون نفر بود.


2 اصل اساسی حاکم بر بسیج

آیت الله علم الهدی گفت: بسیج، ارتش و نهادی فراگیر است، بسیج یک نوع اندیشه و تفکر است که باید بر تمامی نیروهای فعال جامعه ما این تفکر حاکم باشد، این تفکر دارای دو اصل است: اصل اول اخلاص است یعنی جز خدا و برای خدا هیچ چیز دیگری را در نظر ندارد، محور دوم تفکر بسیجی مقاومت مرزنشناس در پای دین و انقلاب است و جان، مقام و مال خود را در این راه بدهد و این معنای مقاومت مرزنشناس است.


وی تاکید کرد: با تهاجم نظامی بسیجی را نمی‌توان شکست داد زیرا مقاومت بسیجی یک مقاومت مرزنشناس است و این مسئله را ما از فرهنگ عاشورایی گرفتیم.


مقاومت مرزنشناس را باید در برخورد با دنیای کفر پیاده سازی کنیم

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در قاموس بسیجی ترس وجود ندارد زیرا همه چیز را برای خدا می‌خواهد و این تفکر را بسیج از علی اکبر امام حسین(ع) گرفته است.


وی بیان کرد: مقاومت مرزنشناس را باید در برخورد با دنیای استکبار و کفر پیاده سازی کنیم، امروز در این مملکت همه چشم به وین و اتریش دارند تا ببینند سرنوشت مذاکرات به کجا می‌رسد، سرنوشت مذاکرات به هر کجا می‌خواهد برسد، ملت ما ملتی استکبار ستیز است که در راس این استکبار آمریکای ناپاک است، به هر کجا این مذاکرات برسد دشمنی و عداوت مردم با آمریکا که سرسخت ترین دشمن اسلام است از میان نمی‌رود، این نفرت از آمریکا در نسل ما نهادینه شده است.


عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: مذاکرات یا به توافق مطلوب می‎رسد یا نمی‌رسد، اگر به توافق مطلوبی که مقام معظم رهبری آن را قبول کنند برسد، حق ندارد یک جریان سیاسی این قضیه را به نفع خود مصادره کند و این را در میان مردم ترویج دهند و حیات سیاسی خود را بازتولید کنند، اگر نظارت و اشراف مقام معظم رهبری نبود مذاکرات به اینجا نمی‌رسید.


سودجویان حق ندارند به بهانه شکست احتمالی در مذاکرات ارز را گران کنند

وی تاکید کرد: اگر هم مذاکرات به نتیجه نرسد عده‌ای عناصر سودجو حق ندارند مثل زالو به جام مردم بیفتند و ارز و کالاها را گران کنند و مردم باید مقابل این سودجویان اقتصادی بایستند و دولت هم باید این مسئله را مدیریت کند.


وی افزود: اگر بنا شد مذاکرات ادامه داشته باشد، با تقدیر تشکر از مذاکره کنندگان مورد وثوق رهبر و مردم امیدواریم با حفظ اصول عزت بخش مذاکرات را ادامه دهند.


دشمن دوقطبی سازی جامعه بعد از مذاکرات را هدف گرفته است

آیت الله علم الهدی تاکید کرد: دو نکته قابل توجه است، نکته اول اینکه یک شگرد شیطانی از سوی دستگاه‌های تبلیغاتی آمریکا و انگلیس دنبال می‌شود و آن این است که پس از این مذاکرات می‌خواهند بین جریانها اختلاف بیندازند و کشور را دوقطبی کنند؛ عده‌ای بگویند مذاکره لازم بود و برخی بگویند مذاکره لازم نبود، این دوقطبی سازی سیاست دشمن برای تفرقه اندازی است.


امام جمعه مشهدمقدس در بخش پایانی سخنان خود بابیان این‌که مردم ما باید بصیر و بینا باشند، خاطرنشان کرد: یک عده رفتند مذاکره کردند، سربازانی بودند که به میدان جنگ رفتند، حالا درهرصورت اگر این‌ها برگشتند، نبایستی به این‌ها به‌جای تقدیر و تشکر مورد توبیخ قرار گیرند، به هر نحوی که از مذاکرات خارج شوند چون این منشأ اختلاف می‌شود و دشمن از این اختلاف سوءاستفاده می‌کند.


وی تاکید کرد: این مردم ما یک بار نوشیدن جام زهر را در امام مظلومشان تجربه کردند، دیدند آن روزی که امام (ره) فرمودند من جام زهر نوشیدم، یک سال بعد از نوشیدن آن جام زهر امامشان بیشتر زنده نماند، این تجربه تلخ را مردم ما در نوشیدن جام زهر به‌ وسیله امامشان دارند؛ این مردم دیگر تحمل ندارند شرایط را بعضی‌ها جوری تنظیم کنند که مقام معظم رهبری یک‌بار دیگر بخواهند جام زهر بنوشند.


آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: هر نوع نتیجه‌ای که مذاکرات داشته باشد و خلاف رضای باطنی، قلبی و نظر خاص مقام ولایت و رهبری باشد، این مردم با همه قدرت و همه نیرو مقابلشان می‌ایستند و نمی‌گذارند.

۱۳۹۳/۹/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...