نسخه چاپی

ابزاری كه كودكان را به طور جدی تهدید می كند

وقتی جشن تولد «مهدیس» هشت ساله شد، كادوی پدر یك دستگاه تبلت بود؛ وسیله‎ای كه موجب توجه همه دوستان هم‌سن و سالش شد تا آنان نیز آرزوی داشتن چنین وسیله‎ای را داشته باشند.

به گزارش نما به نقل از فارس، باید پذیرفت تکنولوژی‎های جدید شرایط مناسبی را برای زندگی مهیا می‎سازد، اما قرار دادن برخی ابزارهای دیجیتال در دست کودکان شرایط نامناسبی را برای آنان فراهم می‎آورد.

این شرایط نامناسب جدا از فقدان توازن فرهنگی و آموزشی یک کودک پیرامون جامعه‎ای که در آن زندگی می‎کند، ممکن است به وی آسیب‎های فراوانی وارد سازد.

این وضعیت زمانی بغرنج می‎شود که با توجه به افزایش آگاهی کودکان، آنان را وارد شبکه‎های اجتماعی می‎کند و ناخواسته با جامعه‎ای روبه‎رو می‎شوند که در حد سن و سال آنان نیست.

شاید یک پدر و مادر از آینده پرآسیبی که با خرید یک موبایل یا تبلت برای فرزندشان مهیا می‎کنند، خبر نداشته باشند، اما این واقعیت است که در اختیار قرار دادن این وسایل ارتباطی برای کودکان، لطف نیست، بلکه با دست خود فرزندانمان را دچار مشکلاتی می‎کنیم که برای حل آن هیچ برنامه‎ای نداریم.

پدران و مادران گرگانی باید بپذیرند، در شرایط فعلی حتی بسیاری از افراد بزرگسال جامعه نیز فرهنگ استفاده از این وسایل مدرن را ندارند و بسیاری از فرصت‎طلبان نیز منتظر هستند تا از چنین فرصت‎هایی برای پیشبرد برنامه‎های غیرانسانی خود بهره گیرند.

* وسایل نوین ارتباطی، فرصت بازی با هم‌سالان را از کودکان می‎گیرد

حضور کودکان در شبکه‎های اجتماعی مانند وایبر، تانگو، اینستاگرام، لاین و دیگر شبکه‎های اجتماعی که تعدادشان نیز کم نیست، نه‌تنها چیزی به فرزندانمان اضافه نمی‎کند، بلکه ضمن زدودن تمرکز از آنان، بهترین فرصت زندگی را برای آموختن درس و تجربه زندگی بیشتر در کنار خانواده و کودکان هم‎سال را از آنان می‌گیرد و حتی ممکن است در وضعیت تحصیلی دیگر دوستان هم‎کلاسی وی نیز اثر منفی بگذارد.

یک کارشناس روانشناسی در گرگان با اشاره به ویژگی‎های فضای مجازی گفت: وسایل ارتباطی جدید، موجب می‎شود کودکان از بازی‎های فیزیکی در فضای واقعی وارد بازی در فضاهای مجازی شوند.

* فقدان مدیریت وسایل ارتباطی آسیب‎های مهلکی به کودکان وارد می‎کند

محمد تاجی خاطرنشان کرد: چنانچه دورشدن از فضاهای واقعی مدیریت‌شده نباشد، می‎تواند مسئله‌ساز شود و حتی آسیب‎های روانی مهلکی را به روحیه لطیف این قشر کم سن و سال و بی‎تجربه وارد سازد.

وی تصریح کرد: چشم‎ و هم‎چشمی در خرید وسیله‎ای مانند تبلت در جامعه‎ای که هنوز بافت سنتی فرهنگی در آن جریان دارد، موجب شده تا با ارزش‎گذاری کاذب، کودکان و نوجوانان به خاطر داشتن این تکنولوژی به هم پز داده و احساس برتری کنند.

تاجی با اشاره به راهکار مناسب برای برخورد با این موضوع در گرگان اذعان کرد: بهترین راهکار این است که اولا بازی‎های کودکان را در این وسایل مدیریت کنیم و سپس به آنان گوشزد کنیم، تبلت نیاز نیست و ارزش محسوب نمی‎شود.

* باید به کودک بفهمانیم تبلت نیاز کاذب است

وی یادآور شد: با کودکان صحبت کنیم و به آنان بگوییم، تبلت یا داشتن موبایل نشانه باسوادی، دارای کلاس بودن و خوشحال‎تر بودن نیست و نباید به خاطر داشتن آن احساس غرور کنند و به دیگر بچه‎ها پز بدهند.

این کارشناس روانشناسی در زمینه چگونگی روبه‎رو شدن با این تکنولوژی افزود: باید با کودکمان صحبت کنیم و به او بفهمانیم تبلت نیاز کاذب است و ما بدون آن نمی میریم، البته ممکن است بگوید بدون تبلت احساس غمگینی می‎کنم. جواب این است که اشکالی ندارد، باید با احساسات منفی کنار آمد، قرار نیست همیشه احساس شادی کنیم. در عوض باید به او کمک کنیم به روش‎های دیگر در درس، ورزش و غیره پیشرفت کند.

* کودک در فضای مجازی نباید بیش از یک ساعت بازی کند

تاجی ادامه داد: اگر فرزندمان تبلت دارد باید توجه کنیم برای سن وی بازی‎هایی مناسب است که کودک را دچار خشونت‎ بازی‌های رایانه‌ای نکند.

وی اضافه کرد: وسایلی مانند تبلت، موبایل و لپ‎تاپ می‎تواند جنبه‎های آموزشی نیز داشته باشد و می‎توان از بازی‎های آموزشی هم کمک گرفت. نکته مهم این است که برای استفاده از تبلت برای کودکان قوانینی تعیین کنیم.

تاجی خاطرنشان کرد: مشکل جامعه ما این است که قبل از آنکه فرهنگ استفاده از وسیله‎ای را داشته باشیم، آن وسیله در جامعه ما زیاد می‎شود و با توجه به این موضوع کودک در فضای مجازی نباید بیش از یک ساعت بازی کند، حتی اگر بازی آموزشی داشته باشد.

یک روانشناس کودک نیز معتقد است، خرید زودهنگام تبلت و گوشی برای کودکان مضر است و فرصت‎های رشد را از آنان می‎گیرد.

* خرید زودهنگام تبلت فرصت‎های رشد را از کودکان می‎گیرد

سینا سعادتی اظهار کرد: خرید تبلت و گوشی تلفن همراه برای کودکان در سن پایین به غلط رسم شده و پیامدهای مثبت و منفی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: خرید این وسایل آن هم با قیمت‌های گزاف موجب می‎شود کودکانی که گوشی تلفن همراه و تبلت ندارند، کمبود آن را حس کنند، کمتر در جمع حاضر شوند و از اعتماد به نفس آنان کاسته شود.

سعادتی یادآور شد: ایجاد هیجانات فراوان از دیگر پیامدهای استفاده از تبلت و گوشی در کودکان در سنین پایین است و این تجهیزات آنچنان برای کودکان جاذبه دارد که همین دلمشغولی، فرصت رشد، تربیت و خلاقیت را از آنان گرفته و خلأهای شخصیتی و تربیتی در کودکان ایجاد می‎کند.

وی با تاکید بر استفاده صحیح از این تکنولوژی برای آموزش کودکان افزود: می‎توان با کمک تبلت به بچه‎ها نقاشی و طراحی یاد داد و یا آنها را ترغیب کرد پیام‌های آموزنده برای هم ارسال کنند، اما بهتر است خانواده‎ها مدت‌زمان استفاده از تبلت و موبایل را برای کودکان خود محدود کنند.

این روانشناس کودک به خانواده‎ها توصیه کرد: خانواده‎ها نگذارند استفاده از این امکانات الکترونیکی جدید، فرصت بازی‎های دیگر، کتاب خواندن، قصه شنیدن و... را از کودکان بگیرد.

* نمی‌توان سن خاصی را برای استفاده از تبلت جایز دانست

سعادت با تاکید بر این نکته که نمی‌توان سن خاصی را برای استفاده از تبلت جایز دانست، تاکید کرد: استفاده از این وسایل در هر سنی باید در زمان محدود و با فرهنگ صحیح در جهت استفاده درست، همراه باشد.

البته باید پذیرفت اگرچه تبلت برای کودکان جامعه ما هنوز شرایط مناسبی برای بهره برداری ندارد اما در کشورهای پیشرفته در مدرسه از این وسیله ارتباطی به عنوان دفتر مشق و کتاب استفاده می‌شود.

مطالب درسی در این کلاس‎ها هم در تابلو الکترونیکی و هم در تبلت دانش‌آموزان ثبت و ضبط می‌شود و دانش‌آموز می‌تواند هر زمان که بخواهد به برنامه‌های آن ساعت خاص رجوع کند، بنابراین با استفاده از این تکنولوژی از مصرف کاغذ و دفتر به تدریج کاسته می‌شود و ضمن حفظ محیط زیست، کارخانه‌های کاغذسازی و کارگاه‌های تولید دفتر و مداد، نوع تولیدات خود را تغییر می‌دهند.

* برنامه‎ریزی آموزش و پرورش گلستان برای مشاوره به خانواده‎ها

اما آسیبی که این کار برای مباحث آموزشی دارد این است که ضمن ایجاد خلل در روند آموزش نگارش کودکان، خوشنویسی و خطاطی را نیز در معرض فراموشی قرار می‎دهد.

وسایل الکترونیکی می‌تواند ساعت‌ها وقت انسان را بگیرد اما با توجه به اینکه کودکان حداقل روزی یک ساعت به فعالیت فیزیکی احتیاج دارند، باید ساعات استفاده کودک از تبلت و وسایلی از این دست را محدود کرد.

طبق این نظر علمی، مدت زمانی که کودکان مجاز به استفاده از تبلت هستند با توجه به سنشان متفاوت است. این میزان برای کودکان چهار تا پنج سال روزی نیم ساعت، 6 تا هفت سال روزی یک ساعت و هفت سال به بالا روزی دو ساعت کافی است.

طبق نظر پژوهشگران بهتر است که والدین حین فعالیت کودکان با تبلت، کنار آنها بنشینند تا به نوعی فعالیت آنها را زیر نظر داشته باشند و هم اینکه بعضی موارد را به کودکشان آموزش دهند.

طبق گفته محققان، فعالیت بدنی و کارهای عملی برای کودک و رشد ذهنی کودک موثرتر و بهتر از محدود کردن کودک به وسایل الکترونیکی است.

در شرایط کنونی که به دلیل ترویج فرهنگ غلط در جامعه این وسایل در دست کودکان هفت ساله نیز دیده می‎شود، باید آموزش و پرورش گلستان و سایر استان‌ها نیز با فعالسازی نهادهای مشاوره‎ای برای خانواده‎ها، موضوع را جدی‎تر مورد توجه قرار دهند تا تکنولوژی جدید، این نسل را به بیراهه رهسپار نکند.

۱۳۹۳/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...