نسخه چاپی

یك سال حبس در انتظار سربازان غایب

سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام كرد: كاركنان وظیفه نیروهای مسلح(سرباز) هرگاه در زمان صلح بیش از پانزده روز ‌متوالی مرتكب غیبت شده و عذر موجهی نداشته باشند فراری محسوب و چنانچه‌ دستگیر شده باشند به حبس از سه ماه تا یك سال یا سه ماه تا یك سال اضافه خدمت ‌محكوم می‌شوند.

به گزارش نما به نقل از مهر: بر اساس ماده 59 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح (سرباز) هرگاه در زمان صلح بیش از 15 روز ‌متوالی مرتکب غیبت شده و عذر موجه نداشته باشند فراری محسوب و چنانچه‌ دستگیر شده باشند به حبس از سه ماه تا یک سال یا سه ماه تا یک سال اضافه خدمت ‌محکوم می‌گردند.

‌همچنین بر اساس ماده 60 قانون مذکور کارکنان وظیفه فراری در زمان صلح هرگاه شخصاً خود را معرفی و‌ مشغول خدمت شوند به ترتیب زیر با آنان رفتار می‌شود:

‌الف- چنانچه برای اولین بار مرتکب فرار از خدمت شده و ظرف مدت شصت روز ‌از شروع غیبت شخصاً خود را معرفی نمایند بدون ارجاع پرونده به مرجع قضایی در مقابل هر روز ‌غیبت و فرار، دو روز به خدمت دوره ضرورت آنان افزوده می‌شود. این اضافه خدمت‌بیش از سه ماه نخواهد بود.

ب- چنانچه پس از مدت 60 روز خود را معرفی کنند و یا‌ سابقه فرار از خدمت داشته باشند به حکم دادگاه به حبس از دو تا 6 ماه محکوم‌ می‌گردند.

ج- چنانچه در زمان جنگ یا بسیج و فراخوان عمومی یا هنگامی که یگان مربوط‌در آماده‌باش رزمی باشد و ظرف حداکثر دو ماه از تاریخ شروع جنگ یا بسیج و فراخوان‌عمومی یا اعلام آماده‌باش رزمی خود را معرفی کنند از تعقیب و کیفر معاف خواهند بود.‌ درصورتی که معرفی پس از مدت مذکور باشد یا در این مدت و یا پس از آن دستگیر شوند ‌حکم فراری در زمان جنگ را خواهند داشت.

تذکر مهم: البته باید به این نکته توجه داشت که قاضی رسیدگی کننده به پرونده می تواند بر اساس شرایط خاصی که یک سرباز مرتکب جرم شده است مانند مشکلات خانوادگی، نیاز شدید مالی و... همچنین ندامت، سوابق اخلاقی و مذهبی مثبت و حسن شهرت و فقدان سابقه فرار از خدمت و غیره؛ مجازات حبس را به جزای نقدی از یک میلیون ریال تا 10 میلیون ریال یا اضافه خدمت از 2 تا 4 ماه تبدیل نماید.

۱۳۹۳/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...