نسخه چاپی

حاشیه‌ های جلسه رای اعتماد به وزیر علوم

مراسم رای اعتماد پنجمین وزیر پیشنهادی علوم در حالی انجام شد كه نمایندگانی كه پیش از این مخالف وزرای پیشنهادی قبلی بودند در موافقت فرهادی سخن گفتند و نمایندگانی كه پیش از این موافق وزرای پیشنهادی بودند در مخالفت با فرهادی صحبت كردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: مراسم رای اعتماد پنجمین وزیر پیشنهادی علوم در حالی انجام شد که نمایندگانی که پیش از این مخالف وزرای پیشنهادی قبلی بودند در موافقت فرهادی سخن گفتند و نمایندگانی که پیش از این موافق وزرای پیشنهادی بودند در مخالفت با فرهادی صحبت کردند.

جلسه امروز مجلس شورای اسلامی بدون حضور رییس‌جمهور و اعضای دولت آغاز شد بنابراین نمایندگان پیش از حضور اعضای دولت، به ادامه بررسی طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مواد مالی دولت پرداختند.

رییس‌جمهور حدود ساعت 8:30 با تعدادی از اعضای دولت از جمله انصاری، نهاوندیان، نجفی، جهانگیری، فریدون، علوی، ستاری، صادق، دهقان و قاضی‌زاده هاشمی وارد مجلس شد.

روحانی در سخنان خود تاکید کرد که رسانه‌ها و سایت‌ها نباید رای‌ نیاوردن وزرا را به مسائلی منتسب کنند که نتیجه آن اهانت به مجلس باشد.

او از تعامل با مجلس هم صحبت کرد و افزود: در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری گفتمانی مورد تایید مردم قرار گرفته که اختلافش با نفر بعدی سه برابر و 13 میلیون رای است که نشان می‌دهد این افکار و گفتمان مورد تایید قاطع مردم است.

رییس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه «ما امت وسط هستیم» از نمایندگان خواست به فرهادی که با تخصص خود گوش‌ها را شنوا کرده رای دهند.

پس از سخنان رییس‌جمهور اسامی موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اعلام شد که قرار گرفتن نام علی مطهری در بین مخالفان و نام الیاس نادران در بین موافقان بیش از همه جلب توجه می‌کرد.

مطهری در صحبت‌های خود بخشی از نامه‌ای را که در مرداد سال 88 نوشته شده و امضای فرهادی نیز پای آن بود را قرائت کرد و گفت: طبق ملاک مجلس این وزیر پیشنهادی نیز فتنه‌گر است. صحبت‌های مطهری با واکنش شدید نمایندگان مواجه شد و تعدادی از نمایندگان آیین‌نامه داخلی مجلس را به نشانه تذکر آیین‌نامه‌ای به صحبت‌های مطهری بالای سر بردند.

با این حال علی مطهری به صحبت‌های خود ادامه داد و گفت: با رویکردی که مجلس در پیش گرفته معلوم می‌شود درد مجلس فتنه نیست بلکه مجلس می‌گوید وزارت علوم باید تحت نظر ما باشد.

سخنان مطهری واکنش لاریجانی را هم برانگیخت و او در رد صحبت‌های این نماینده اصولگرای مجلس گفت: اینکه آقای مطهری گفتند اگر مجلس به فرهادی رای بدهد معامله‌ای صورت گرفته حتما نادرست است. نمایندگان خود بررسی می‌کنند که به وزیر پیشنهادی رای دهند یا نه. اینکه مجلس رای بدهد و یک جور تهمت به آن زده شود و رای ندهند و جور دیگری تهمت زده شود کار جوانمردانه‌ای نیست.

صحبت‌های موافقان و مخالفان حول حرف‌های مطهری و پاسخ به او ادامه پیدا کرد به طوریکه محمدحسین قربانی خطاب به مطهری گفت: وزیر علوم باید در رابطه با فتنه چهار محور را مورد توجه قرار دهد، اول اینکه فتنه خط قرمز او باشد. در رابطه با فتنه روشنگری کند، معتقد باشد فتنه توطئه دشمن است و قصد گمراه کردن مردم را داشته است. آقای فرهادی هم این اصول را با دل و جان قبول دارند، ایشان منتسب به هیچ جریان سیاسی نیست.

سیدمهدی هاشمی که به عنوان موافق صحبت می‌کرد در واکنش به صحبت‌های مطهری عنوان کرد: ما اگر اهل معامله بودیم بهتر بود با روسای جمهور معامله می‌کردیم.

الیاس نادران نیز گفت: آقای مطهری در قالب مخالفت با دکتر فرهادی با مجلس مخالفت کرد، ایشان خواست نامه‌ای از فتنه‌گران را بخواند که خواند. امیدواریم ایشان هم هدایت شوند و با مجلس همکاری کنند.

نادران البته تاکید کرد که مجلس هیچگاه بابت رای اعتماد و استیضاح مطالبه‌ای نداشته است.

آقای فرهادی هم ضمن برائت از فتنه اعلام کردند که من سرباز ولایتم؛ ما دست سربازان ولایت را می‌بوسیم. البته رای ما مشروط است و تا زمانی که آقای فرهادی در این گفتمان حرکت کند ما از ایشان حمایت می‌کنیم اما اگر جریانات انحرافی طمع کردند باید بگویم با کسی عقد اخوت نبسته‌ایم.

نکته قابل توجه در صحبت‌های مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علوم این بود که حتی مخالفان هم فرهادی را وزیر می‌دانستند و از او تقاضا می‌کردند برخی موارد را در وزارت علوم رعایت کند؛ از صحبت‌های مخالفان اینطور بر می‌آمد که آنها هم اطمینان دارند مجلس به فرهادی رای مثبت خواهد داد.

پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان، محمد فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی پشت تریبون قرار گرفت تا صحبت‌های خود را آغاز کند.

در این هنگام عمران علی محمدی نماینده ایلام به بالای تریبون رفت و چفیه‌ای روی شانه‌های فرهادی انداخت که این کار به شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و فرهادی هم سخنرانی خود را با همان چفیه که نشانه‌ای از بسیج بودن او بود ادامه داد.

او در سخنانش محورهای برنامه‌های خود برای وزارت علوم را برشمرد و در مورد فتنه نیز گفت: فصل‌الخطاب، رهبری است و فتنه خط قرمز ماست که این صحبت‌ها با احسنت و موافقت نمایندگان مواجه شد.

بعد از پایان صحبت‌های فرهادی تعداد زیادی از نمایندگان به سمت تریبون مجلس رفته و موافقت خود با فرهادی را بار دیگر اعلام کردند.

در حالیکه بیشتر وزرای کابینه به جز وزیر بهداشت مجلس را ترک کرده بودند آرای نمایندگان اخذ شد.

نمایندگان درخواست‌های زیادی از وزیر بهداشت داشتند که تا آخرین لحظه حضورش در مجلس با او در میان گذاشتند.

پس از رای‌گیری، مجلس با 197 رای موافق و 28 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 235 رای با تصدی وزارت علوم توسط محمد فرهادی موافقت کردند.

۱۳۹۳/۹/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...