نسخه چاپی

عربستان در تنگنای جو نشست اوپك

به رغم تمایلات عربستان برای حفظ وضعیت موجود در بازار نفت، جو حاكم بر نشست فردای اوپك به گونه ای خواهد بود كه این كشور برای مقاومت در برابر راهكارهای دفاع از قیمت نفت كار سختی خواهد داشت.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، در حالی که 12 عضو اوپک فردا در وین تشکیل جلسه می دهند تا در مورد سقف تولید این سازمان و راه های مقابله با افت قیمت نفت به بحث و مذاکره بپردازند قیمت نفت در معاملات امروز با ثبات نسبی همراه بود.

قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در روز چهارشنبه یک سنت کاهش یافت و به 74 دلار و 8 سنت رسید. نفت برنت دریای شمال نیز که در روز گذشته حدود 1.5 دلار قیمت خود را از دست داده بود در معاملات امروز تنها توانست 18 سنت از افت قیمت خود را پس بگیرد. قیمت نفت برنت در این روز به 78 دلار و 51 سنت در هر بشکه رسید.

ثبات نسبی قیمت نفت در معاملات امروز حاکی از آن است که فعالان بازار نفت چشم انداز روشنی از نتیجه نشست فردای اوپک ندارند. نشست فردا از معدود نشست های این سازمان است که حتی یک روز مانده به برگزاری آن نمی توان در مورد نتیجه مذاکرات بین اعضا پیش بینی دقیق و صد در صدی ارائه داد.

در حالی که همه اعضای اوپک به لحاظ اقتصادی از نفت زیر 80 دلار راضی نیستند و چنین قیمتی را به نفع اقتصادهای خود نمی دانند اما برخی ملاحظات سیاسی بر موضع برخی اعضای اوپک در نشست فردا سایه افکنده است.

رژیم عربستان سعودی که از زمان آغاز بیداری اسلامی در جهان عرب و سرنگونی رژیم های همقطارش در تونس و مصر خود را در موضع ضعف می بیند در صدد است از نفت به عنوان ابزاری برای عرض اندام در صحنه سیاست خاورمیانه استفاده کند بی توجه به آن که این موضع چه زیان هایی برای اقتصاد این کشور دارد.

مقامات آل سعود شاید با هدف کاستن از نفوذ ایران در منطقه از طریق کاهش درآمدهای اقتصادی و همچنین اعمال فشار به روسیه که در سال های اخیر مواضعی علیه عربستان داشته است از ادامه روند کنونی در بازار نفت ناراضی نباشند. چنین رویکردی را می توان در راستای سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران و روسیه تفسیر کرد.

اما اگر سعودی ها را بازیگران بازی بلد با منطق اقتصادی در بازار نفت تصور کنیم می توان مقابله با نفت شیل را به عنوان دلیلی برای مواضع اخیر عربستان در بازار نفت برشمرد.

نفت شیل آمریکا یکی از عوامل مهم بروز مازاد عرضه در بازار نفت معرفی شده است و می توان گفت عربستان سعودی برای برداشتن سایه نفت شیل بر بازار نفت و خارج کردن این نفت از عرصه رقابت با نفت اوپک از کاهش شدید قیمت نفت حمایت می کند. هزینه های تولید نفت شیل بالای 80 دلار است و چنانچه قیمت نفت در این سطح باشد تولید این نفت دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

اما در این مورد نیز اما و اگرهای بسیاری وجود دارد. اگر مقامات سعودی حاضر شده اند از میلیاردها دلار درآمد نفتی صرف نظر کنند تا نفت شیل را از دور خارج کنند کاری منطقی انجام نداده اند.

اولا وزن نفت شیل در بازار نفت آن قدر که تصور می شود زیاد نیست و آن چه از تاثیرگذاری این نفت بر بازار نفت دیده می شود عمدتا بعد روانی دارد و محصول فضاسازی و شانتاژ رسانه های غربی است. دوما این که به موازات گسترش تکنولوژی هزینه تولید نفت شیل نیز کاهش می یابد و اگر امسال هزینه تولید هر بشکه نفت شیل مثلا 80 دلار است این رقم در سال آینده به 60 دلار یا کمتر می رسد. آیا باید قیمت نفت اوپک به موازات کاهش قیمت نفت شیل کاهش یابد.

به گزارش تسنیم، با وجود تمایلات عربستان برای حفظ وضع موجود جو حاکم بر نشست فردا به گونه ای نخواهد بود که این کشور بتواند سیاست تضعیف قیمت نفت را دنبال کند. اکثریت غریب به اتفاق اعضای اوپک از شرایط کنونی حاکم بر بازار نفت ابراز نارضایتی کرده اند و بر لزوم اقدام مناسب در این باره تاکید کرده اند.

حتی امارات نیز سعی دارد مواضع خود را در اوپک با عربستان هماهنگ کند بر لزوم اقدام اوپک در نشست فردا تاکید کرده است. وزیر نفت امارات، سهیل المزروعی گفت اوپک هر کاری را برای بازگرداندن تعادل به بازار انجام می دهد.

بر این اساس پیش بینی می شود خروجی نشست فردا کاهش عرضه نفت اوپک به بازار باشد اما در مورد این که آیا سقف رسمی تولید اوپک کاهش می یابد یا این سقف حفظ می شود و بنا بر بازگشت اعضا به سهمیه های تولیدی خود گذاشته می شود نمی توان پیش بینی متقنی ارائه کرد.

در هر حال کارشناسان هشدار می دهند چنانچه اوپک اقدامی برای دفاع از قیمت نفت انجام ندهد روند نزولی قیمت نفت در ماه های آینده ادامه خواهد یافت و رسیدن قیمت نفت به 60 دلار با فرارسیدن فصل گرما دور از ذهن نیست.

۱۳۹۳/۹/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...