نسخه چاپی

سازمان ملل انتشار گزارش شكنجه‌های سیا را خواستار شد

یك گروه متشكل از كارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از رییس‌جمهور آمریكا خواستند تا گزارش مربوط به شكنجه سازمان اطلاعات مركزی (سیا) را منتشر كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، شش کارشناس حقوق بشر سازمان ملل در نامه‌ای به باراک‌ اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از وی خواستند تا گزارش کامل شکنجه‌های سازمان سیا را منتشر کند.

این کارشناسان از دولت آمریکا خواستند تا به استانداردهای حقوق بشر عمل و دیگر کشورهای دنیا را به این کار ملزم کند.

این کارشناسان حقوق بشر در نامه خود آورده‌اند: آمریکا به عنوان کشوری که می‌گوید به پیشرفت در زمینه اجرای قانون احترام می‌گذارد و از دیگر کشورها می‌خواهد که مسئولیت‌پذیری و شفاف‌سازی داشته باشند، باید به استانداردهای حقوق بشر عمل کند.

در ادامه این نامه آمده است قربانیان شکنجه‌ و مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان در صورتی که آمریکا از شفاف‌سازی حمایت کند خرسند خواهند شد، اما از طرف دیگر اگر این کشور به تبعیت از خواسته‌های سیا برای محرمانه نگه‌ داشتن این مسئله ادامه دهد به دیگر کشورها اجازه می‌دهد تا از این بهانه برای ادامه روند غلط خود سوء‌استفاده کنند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی سازمان ملل کمیته انتخابی مجلس سنای آمریکا در اوایل سال 2009 جمع‌آوری گزارش در خصوص عملکرد سازمان سیا و اتهامات شکنجه آن را آغاز کرد که چهار سال به طول انجامید. سپس قرار شد این گزارش به طور رسمی در آوریل سال 2014 منتشر شود، اما تاکنون به‌دلیل درخواست سیا برای محرمانه نگه‌ داشتن گزارش مذکور تاکنون علنی نشده است.

کارشناسان سازمان ملل در ادامه این نامه تاکید کردند: آقای اوباما باید با انتشار این گزارش به عموم مردم اجازه دهد که از حقایق مطلع شوند و عدالت را برای قربانیان و خانواده‌های آن‌ها اجرا کند.

آن‌ها همچنین یادآور شدند که تمام اعضای کنوانسیون مبارزه با شکنجه سازمان ملل وظیفه دارند که به‌طور عادلانه و مناسب به گزارشات مربوط به شکنجه رسیدگی و عاملان آن را مجازات کنند و همچنین رسیدگی‌های لازم را به قربانیان ارائه دهند.

همچنین در ادامه این نامه تاکید شده است: حفظ و ادامه امنیت تنها بر اساس حقیقت و نه مخفی نگه‌ داشتن آن ممکن است و ما امیدواریم رئیس جمهور کشوری که خود به تعیین پیش‌نویس کنوانسیون منع شکنجه کمک کرده است ماهیت این تصمیم کشورش را به رسمیت بشناسد و از کسانی که می‌خواهند در آمریکا و دیگر نقاط جهان حقایق را فاش کنند و به استفاده از شکنجه پایان دهند، حمایت کند.

این گروه که از شش کارشناس برجسته حقوق بشر تشکیل شده و بزرگترین هیات کارشناسان مستقل سازمان ملل محسوب می‌شود از باراک‌ اوباما خواست تا تصمیم خود مبنی بر محرمانه نگه‌ داشتن اسناد مربوط به عملکرد سیا که متهم به شکنجه زندانیان است را مورد بازبینی قرار دهد و به مسئله شکنجه و دیگر موارد نقض حقوق بشر که تحت عنوان برنامه‌های سیا انجام می‌شود شامل بازداشت و حبس مخفیانه و خودسرانه و ناپدید شدن‌های اجباری در سراسر جهان رسیدگی کند.

این گروه متشکل است از گزارشگر ویژه شکنجه و دیگر اعمال و مجازات‌های شکنجه و غیرانسانی، گزارشگر ویژه حمایت و اجرای حق آزادی بیان و عقیده، گزارشگر ویژه اعدام‌های خودسرانه و غیرقانونی، گزارشگر ویژه ناپدید‌شدن‌های اجباری و ... .

۱۳۹۳/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...