نسخه چاپی

احتمال رسیدن به توافق هسته ای در چند هفته آینده

«بی اعتمادی نتانیاهو به اوباما تقریبا به اندازه بی اعتمادیش به ایران است... همه طرف های درگیر در مذاكرات وین، بر رسیدن به توافق قبل از تسلط جمهوری خواهان بر كنگره تمركز كرده اند».

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، روزنامه کانادایی تورنتو استار (Thestar)، در یادداشتی به قلم "تونی بورمن"، رییس سابق شبکه خبری سی بی سی و الجزیره انگلیسی، به بررسی مسائل مربوط به مذاکرات هسته ای با توجه به عدم دستیابی به توافق جامع در هفته گذشته پرداخت.




در این یادداشت که تحت عنوان "چرا مذاکرات هسته ای ایران ممکن است زودتر از موعد تمام شود" منتشر شد، آمده است:



در مذاکرات مهم هسته ای این هفته [میلادی] نه شکستی وجود داشت و نه موفقیتی. در نتیجه دو طرف، توافق کردند که مذاکرات برای هفت ماه دیگر تمدید شود تا بیشتر گفتگو کنند و این خسته کننده به نظر می رسد.





اگر ما به مذاکرات هسته ای به عنوان یک بازی از "جام حذفی هاکی" نگاه کنیم، باید گفت که این بازی اکنون در وقت اضافه است. البته احتمال وقوع یک ضربه نهایی -درگیری نظامی بیشتر در خاورمیانه و یا گشایش تاریخی جدید- هنوز پیش روی ما قرار دارد. به هر حال ما به زودی نتیجه را خواهیم دانست.





هنوز دو مسئله کلیدی حل نشده در مذاکرات بین ایران و 1+5 وجود دارد: "چگونه اطمینان حاصل شود که ایران می تواند بدون ساخت بمب، برنامه صلح آمیز هسته ای خود را گسترش دهد" و "سرعت و چگونگی حذف تحریم های بین المللی علیه ایران".





در روزهای پس از دوشنبه -که مذاکرات در آن تمدید شد- منابع مختلف، دیدگاه هایی را در مورد مذاکرات مطرح کردند. نکته اصلی این است که توافق دستیافتی به نظر می رسد.





با وارد شدن این نمایش به مرحله آخر خود، چهار نکته برای بررسی وجود دارد:




رسیدن به نتیجه در هفته های آینده بیشتر محتمل است تا ماه های آینده


با وجود اینکه مذاکرات تا ماه ژوئن تمدید شده است، به نظر می رسد اعتماد به نفس قابل توجهی برای به پایان رساندن مذاکرات در یکی دو ماه آینده وجود دارد. در غیر این صورت ممکن است دیگر هیچ توافقی وجود نداشته باشد؛ حتی اگر مذاکرات برای مدت بیشتری ادامه یابد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته بود که به نظر وی در صورتی که مذاکرات در وین چند روز دیگر ادامه می یافت ممکن بود به توافق دستیابی پیدا کنیم.





بزرگ ترین خطر آمریکا، محور جمهوری خواه و اسراییل است



صحنه سیاسی واشنگتن در ژانویه آینده به طور چشم گیری تغییر خواهد کرد؛ زمانی که جمهوری خواهان کنترل سنای آمریکا را در دست بگیرند. این موضوع، توانایی رییس جمهور اوباما را برای رسیدن به توافق، تضعیف می کند. حزب جمهوری خواه با تحریک بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل که بی اعتمادی او به اوباما تقریبا به اندازه بی اعتمادیش به ایران است، قبلا تهدید کرده بودند که تحریم های جدیدی علیه ایران تصویب کنند. در صورت موفقیتشان در این کار، مذاکرات کاملا تخریب می شد. گرچه اوباما به احتمال زیاد چنین قانونی را وتو می کند، به نظر می رسد همه طرف های درگیر در مذاکرات وین، بر رسیدن به توافق قبل از تسلط جمهوری خواهان بر کنگره تمرکز کرده اند.





زمان در ایران در حال به پایان رسیدن است



همانگونه که اوباما در حال نبرد با تندروها در آمریکا است، اتفاق مشابه و یا حتی غیر قابل پیش بینی تری در ایران جریان دارد. تحریم های بین المللی علیه ایران تضعیف شده و این تنها دلیل ایران برای باقی ماندن ایران بر سر میز مذاکرات است. روحانی اعتقاد دارد که انزوای بین المللی ایران باید پایان یابد اما مخالفان قدرتمندی وجود دارند که او را به چالش می کشند و ممکن است با طولانی تر شدن مذاکرات صبر این مخالفان در برابر روحانی تمام شود.





آیا دولت کانادا درنهایت در راستای منافع کانادا کاری خواهد کرد؟



در انتهای این نوشتار با اشاره به منافع کانادا در منطقه خاورمیانه و رسیدن این منطقه به ثبات در صورت توافق نهایی با ایران از کانادا خواسته شده رویکرد خود در مورد ایران را تغییر داده و به دنبال تامین منافع خود از این رهگذر باشد.

۱۳۹۳/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...