نسخه چاپی

رئیس‌جمهور كلمبیا: توافق صلح فراموشكارانه را نمی‌پذیرم

رئیس‌جمهور كلمبیا گفت: توافق صلحی كه بر پایه فراموشكاری و مصونیت از مجازات باشد را نمی‌پذیرد.

به گزارش نما به نقل از فارس ، «خوان مانوئل سانتوس» رئیس‌جمهور کلمبیا طی مراسم اختتامیه سی و چهارمین کنگره کشاورزی که در شهر شمالی «سانتا مارتا» برگزار شد، اعلام کرد: توافق صلحی که در آن فراموشکاری و مصونیت از مجازات وجود داشته باشد را نخواهد پذیرفت.

رئیس‌جمهور کلمبیا تصریح کرد: صلح با مصونیت از مجازات امکان‌پذیر نیست؛ امروز نمی‌توان کاری که در گذشته انجام می‌شد را تکرار کرد، معذرت خواهی و بعد هم فراموش کردن.

«سانتوس» در این خصوص خاطرنشان کرد: توافقی که مد نظر دارد، توافقی است که اجازه دهد عاملین جنایت در طی بیش از 5 دهه درگیری مسلحانه را در مقابل قانون حاضر کنند.

وی همچنین یادآور شد که دولت در نظر دارد اقدامات مقابله با نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) را ادامه دهد زیرا بر این باور است که مؤثرترین راه برای جلوگیری از طولانی شدن درگیری استفاده از شیوه پاداش و مجازات است.

رئیس‌جمهور کلمبیا در بخش دیگر سخنرانی خود اذعان داشت در صورتی که مردم کشور می‌خواهند به صلحی پایدار دست پیدا کنند، رعایت حقوق قربانیان درگیری و جلب رضایت آنها امری لازم است.

«سانتوس» گفت: ما قربانیان را به «هاوانا» پایتخت کوبا و محل برگزاری مذاکرات صلح می‌بریم تا بدین ترتیب طرفین به امیدها، ترس‌ها، سرخوردگی‌ها و نوع جلب رضایت و رسیدگی به حقوق آنها توجه کنند.

علاوه بر این، وی خاطرنشان کرد که با آتش‌بس پیش از موعد موافقت نخواهد کرد زیرا بر این باور است که «فارک» از این فرصت برای تقویت نیروهای نظامی خود استفاده خواهد کرد.

رئیس‌جمهور کلمبیا در نهایت خواستار حمایت از جامعه کلمبیا در مذاکرات صلح و به ویژه کشاورزان شد زیرا آنها در روند صلح وضعیت بحرانی تری دارند.

مذاکرات صلح در نوامبر سال 2012 (آبان 91) در کوبا آغاز شد، اما در 17 نوامبر سال جاری (26 آبان 93) توسط رئیس‌جمهور کلمبیا به حالت تعلیق در آمد زیرا «فارک» اقدام به گروگان‌گیری 5 تن از افراد ارتش این کشور آمریکای جنوبی کرد که از میان آنها می‌توان به ژنرال «آلساته مورا» اشاره کرد.

۱۳۹۳/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...