نسخه چاپی

لندن میزبان مذاكرات ایران وغول‌های نفت

هر چند تحریم‌های نفتی ایران كماكان به قوت خود باقیمانده اما دور جدید مذاكرات ایران و غول‌های نفتی در لندن آغاز شده به طوری‌كه وزیر نفت از آمادگی خارجی‌ها برای بازگشت به ایران خبر داده است.

به گزارش نما،افزایش ظرفیت تولید نفت و میعانات گازی به پنج میلیون و 700 هزار بشکه در روز و افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی به بیش از یک میلیارد مترمکعب مهمترین برنامه اولویت دار صنعت نفت کشور در قالب یک برنامه پنج ساله است.

از این رو با توجه به کاهش قیمت نفت و محدود شدن درآمدهای نفتی و در نهایت منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران، یکی از مهمترین منابع تامین سرمایه حدود 40 میلیارد دلاری اجرای این پروژه های جدید ااستفاده از منابع خارجی است.

در همین حال سیاست فعلی وزارت نفت بیش از آنکه بازگشایی خطوط اعتباری فاینانس باشد، استفاده از ظرفیت‌های قراردادهای بیع متقابل در اولویت بالاتری قرار دارد.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 هر چند در نشست هفته گذشته خود در وین به توافق نرسیدند اما شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان مذاکرات گسترده ای برای سرمایه گذاری و مشارکت در طرح‌های وپروژه های بخش بالادستی صنعت نفت آغاز کرده اند.

در این بین در کنار مذاکرات هفته گذشته بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با مدیران ارشد سه شرکت شل و برتیش پترولیوم انگلیس و توتال فرانسه، برخی از شرکت های اروپایی و به ویژه زوسی هم بریا بازگشت به صنعت نفت ایران اعلام آمادگی کرده اند.

بر این اساس با گذشت حدود پنج سال از خروج شرکت لوک اویل روسیه از طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر، وحید علی اکبروف مدیرعامل این شرکت روسی برای بازگشت به پروژه بهره‌برداری از این میدان مشترک نفتی ایران اعلام آمادگی کرده است.

در همین حال بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در تشریح محور مذاکرات خود با شرکت هیا بزرگ نفت و گاز جهان در وین، گفته است: شرکت‌های بزرگ بین‌المللی آماده بازگشت به صنعت نفت ایران پس از لغو کامل تحریم ها هستند.

از سوی دیگر وزارت نفت ایران قصد دارد اسفند ماه سال جاری در لندن با برگزاری یک همایش بین المللی آخرین تغییرات و به روز رسانی قراردادهای توسعه ای صنعت نفت و گاز را برای شرکت های بزرگ خارجی تشریح کند.

سیدمهدی حسینی رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی ایران با بیان اینکه با وجود عدم توافق ایران و گروه 5+1 و پابرجا ماندن تحریم‌ها، سمینار لندن به منظور معرفی مدل تازه قراردادھای نفتی برگزار خواهد شد، گفت: مطابق با برنامه زمان بندی این کنفرانس بین‌المللی 23 تا 25 فوریه 2015 (چھارم تا ششم اسفندماه 1393) در ھتل ماریوت لندن برگزار خواهد شد.

۱۳۹۳/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...