نسخه چاپی

تعویق سؤال از ظریف تصمیم چه كسی بود؟

قشقاوی درباره تعویق طرح سؤال از ظریف گفت: ساعت ۹ شنبه شب (۸ آذر) آقای كریمی‌قدوسی در تماس تلفنی با اینجانب عنوان كرد «من برای یكشنبه از طرح سؤال منصرف شده‌ام».

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، به انصراف کریمی قدوسی از طرح سؤال از محمدجواد ظریف در روز یکشنبه، تعطیلی سفارت کانادا در تهران و صدور روادید در مرزهای زمینی و هوایی ایران و عراق برای اربعین حسینی پرداخت.

* تعویق طرح سؤال از ظریف تصمیم شخصی کریمی قدوسی بوده است

وی در خصوص سؤال کریمی قدوسی نماینده مشهد از محمدجواد ظریف با بیان اینکه این سؤال از اسفند ۱۳۹۲ مطرح بوده و به تدریج سؤالات دیگری به آن اضافه شده که جمعا ۷ سؤال است و در حوزه‌های مختلف بوده، یادآور شد: بیشترین امضایی که کریمی قدوسی برای این سؤال جمع آوری کرده ۴۲ امضا بوده و طرح مطالبی مبنی بر اینکه ۱۰۰ امضا برای این سؤال جمع آوری شده واقعیت ندارد.

قشقاوی با یادآوری این نکته که در آیین نامه داخلی مجلس نیامده که بعد از اعلام وصول سؤال، امضاها افزایش یابد، عنوان کرد: امضای سؤال بعد از اعلام وصول در آیین نامه داخلی مجلس نیامده است.

معاون وزیر خارجه بار دیگر تأکید کرد: این سؤال دارای ۴۲ امضا بود و متولی همه این امضاها شخص آقای کریمی قدوسی است و با توافق بین ما و ایشان و هیأت رئیسه مجلس، مقرر شده بود روز گذشته (یکشنبه) نهم آذر ماه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس حضور داشته باشد و این نیز به تصویب هیأت رئیسه مجلس نیز رسیده بود و رئیس مجلس نیز اعلام موافقت کرد که دستور جلسه تغییر یابد و سؤال کریمی قدوسی از آقای ظریف مطرح شود که ناگهان ساعت ۹ شنبه شب (هشتم آذر) آقای کریمی قدوسی که دوست ما و عضو کمیسیون امنیت ملی است در تماس تلفنی با اینجانب و به اعتبار تعامل بین کمیسیون و وزارت خارجه، عنوان کرد «من برای یکشنبه از طرح سؤال منصرف شده‌ام».

وی ادامه داد: قرار است در تفاهمی که بین ما و هیأت رئیسه صورت گرفته تاریخ طرح این سؤال بعدا مشخص و اعلام شود.

قشقاوی تصریح کرد: تعویق طرح سؤال توسط کریمی قدوسی مطلقا مربوط به اراده شخص کریمی قدوسی بود و ما به اراده ایشان احترام گذاشتیم و ارتباطی به تصمیم هیات رئیسه مجلس و یا طرح درخواست از سوی اینجانب (قشقاوی) نبوده است.

* بهانه‌های غیرمنطقی کانادایی‌ها

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه درباره تعطیلی سفارت کانادا در تهران و برخی مباحث مطرح شده در خصوص علت این تعطیلی که اخیرا در برخی رسانه‌ها نیز عنوان شده، گفت: از سال ۱۳۹۱ بخش ویزای سفارت کانادا تعطیل و بعدا منجر به تعطیلی کامل سفارت شد که همان زمان وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که بهانه‌ مطرح شده برای تعطیلی بخش صدور ویزا و بعد از آن تعطیلی سفارت، بهانه‌ای غیر واقعی است و دولت کانادا در این اقدام برخورد صادقانه‌ای با افکار عمومی کانادا و جهان نداشته است.

وی در خصوص بهانه مطرح شده مبنی بر تعطیلی این سفارتخانه به خاطر هزینه‌زا بودن، گفت: میزان درآمد بخش کنسولی سفارت کانادا در تهران هم به دلیل صدور ویزا و هم تایید اسناد مختلف و سایر درآمدها به مراتب بیشتر از هزینه‌ها بوده و به عنوان مثال فقط از محل صدور ویزا، این سفارتخانه بیش از یک میلیون دلار سالانه درآمد داشته است و در حالی که تمام هیات‌های دیپلماتیک مقیم تهران می‌دانند تهران به لحاظ هزینه‌های جاری و عمرانی جزو کم هزینه‌ترین پایتخت‌‌های منطقه به حساب می‌آید و دیپلمات‌های مقیم تهران همه بر این نکته اذعان دارند که ماموریت در تهران کم هزینه، ارزان قیمت و با امنیت بالا و زندگی بسیار راحت است.

وی با بیان اینکه بعدها بهانه کانادایی‌ها برای تعطیلی سفارتخانه این کشور در تهران به بهانه‌های امنیتی تغییر یافت، گفت: بعدها دولت کانادا موضوع عدم امنیت ماموران دیپلماتیک خود را مطرح کرد و اخیرا نیز موضوعی تحت عنوان وقوع احتمالی زلزله عنوان شده است.

قشقاوی ادامه داد: دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران همه بر این نکته اذعان دارند که تهران جزو امن ترین پایتخت‌‌ها حداقل در سطح منطقه است و هیچ یک از دیپلمات‌های خارجی هیچ مشکل امنیتی در تهران ندارند و از سوی دیگر موضوع بلایای طبیعی همه دست خداست و هیچ کس قدرت پیش بینی وقوع این حوادث را ندارد و طرح اینگونه موضوعات از سوی کانادایی‌ها برخوردی غیرصادقانه با افکار عمومی است.

قشقاوی گفت: برای ما جای تعجب دارد که چگونه یک دولت مدعی حقوق بشر نسبت به سرنوشت ۴۵۰ هزار ایرانی مقیم کانادا و همچنین صدور ویزای بستگان این افراد که در شهرهای مختلف کانادا زندگی می‌کنند بی تفاوت است و این افراد برای دریافت ویزا مجبورند به ترکیه و امارات و کشور دیگری بروند و احساس بی مسئولیتی نسبت به مهاجران در آن کشور خیلی شگفت انگیز است و در کنار ادعاهای حقوق بشری کانادا، متاسفانه این بی مسئولیتی همچنان ادامه دارد.

وی در خصوص طرح بهانه‌های سیاسی از سوی دولت کانادا مبنی بر اینکه مواضع ایران در خاورمیانه و همچنین در بحث هسته‌ای باعث تعطیلی این سفارتخانه شده، نیز گفت: این موارد اختلافی الان بین ما و بسیاری کشورهای غربی حل نشده و ما با این کشورها در تعامل دیپلماتیک هستیم و سفارتخانه‌های دو طرف باز است.

قشقاوی تاکید کرد: چه کاهش هزینه، چه بحث عدم امنیت و چه اختلافات سیاسی هر سه بهانه‌های غیر صادقانه‌ای بود که دولت محافظه کار کانادا مطرح و با افکار عمومی کانادا و سطح جهان با صداقت برخورد نکرد و حتی احزاب اپوزیسیون در کانادا و رسانه‌های منصف و فعالان دفاع از حقوق مهاجران و حقوق بشر بارها این گونه مواضع غیر منطقی را مورد نقد قرار داده و از دولت محافظه کار حاکم انتقاد کردند.

* آماده لغو روادید با عراق در مورد همه گذرنامه‌ها هستیم

معاون وزیر خارجه در خصوص صدور روادید ۱۵ روزه سفر به عتبات عالیات در مرزهای زمینی و هوایی تا اربعین که از امروز انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: درخواست لغو روادید دو طرفه موضوع مهمی بود که در سفر هفته گذشته من به عراق مطرح شد و در دیدار با رئیس قوه قضائیه، نایب رئیس پارلمان عراق و هم در دیدار با قائم مقام و معاون وزیر خارجه و آقای سید عمار حکیم این موضوع را مطرح کردم.

وی ادامه داد: همچنین این موضوع را در جلسه ساماندهی زائران ایرانی در اربعین با استانداران نجف و کربلا نیز مطرح کردم و به عنوان اراده کلی آمادگی داریم نه فقط برای اربعین بلکه برای هر نوع گذرنامه‌ای اعم از سیاسی، خدمت و عادی روادید را لغو کنیم که طرف عراقی اعلام کرد که این موضوع را با نظر مثبت بررسی می‌کند.

قشقاوی در عین حال گفت: با این حال طرف عراقی روز گذشته تصمیم گرفت در مرزهای زمینی و هوایی روادید تا اربعین حسینی رایگان و با یک دلار صادر شود و زائران ایرانی به راحتی در ایام اربعین در عراق حضور داشته باشند.

وی از همه زوار ایرانی درخواست کرد که ضمن توجه به توصیه‌های سازمان حج و زیارت، گذرنامه معتبر به همراه داشته باشند و در هنگام ورود مهر ورود به عراق در گذرنامه آنها ممهور شود، زیرا عبور غیرمجاز در عراق سه تا ۱۰ سال حبس به همراه دارد.

۱۳۹۳/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...