نسخه چاپی

استفاده عربستان از «سلاح سیاسی» نفت برای جبران شكست در منطقه

عکس خبري -استفاده عربستان از «سلاح سياسي» نفت براي جبران شکست در منطقه

تحلیلگر اندیشكده سلطنتی بریتانیا با اشاره به كاهش شدید قیمت نفت در ماه‌های اخیر، می‌گوید عربستان احساس می‌كند در حال از دست دادن نفوذ خود در منطقه است و از همین رو از نفت به عنوان اهرمی برای فشار به ایران و روسیه استفاده می‌كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، در حالی که بهای نفت در بازارهای جهانی به پائین‌ترین رقم در پنج سال اخیر رسیده، تحلیلگر «موسسه خدمات متحد سلطنتی» بریتانیا (آر.یو.اس.آی) می‌گوید احساس شکست در سوریه موجب شده تا عربستان تلاش کند از نفت برای فشار آوردن به حامیان نظام سوریه و معکوس کردن روند فعلی در عرصه سیاسی منطقه، استفاده کند.

«مایکل استفنز» محقق بخش مطالعات خاورمیانه این اندیشکده با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، دلیل این موضوع را عرضه گسترده دانست و گفت کشوری چون عربستان سعودی اکنون به نفت به عنوان یک «سلاح سیاسی» نگاه می‌کند.

وی افزود: «روشن است که عربستان تلاش می‌کند تولید روزانه خود را تا جایی که می‌تواند و از لحاظ اقتصادی امکان‌پذیر است، افزایش دهد. به همین جهت هم هست که می‌بینیم در نشست اخیر «اوپک» که تصمیم گرفته شد که میزان تولید به روزانه 26 میلیون بشکه، کاهش یابد، سعودی‌ها این مسئله را رد و تصریح کردند که تحت هیچ شرایطی کاهش تولید و افزایش مجدد قیمت را نمی‌پذیرند.»

استفنز ادامه داد: «همین امر سوالاتی را در مورد چرایی این رفتار به وجود می‌آورد. کاملا روشن است که عربستان سعودی می‌خواهد پیامی را به تعدادی از متحدان خود در منطقه و همچنین دشمنانش بفرستد. فکر می‌کنم جمهوری اسلامی ایران و روسیه، دو کشوری هستند که (عربستان) تلاش می‌کند به آن‌ها ضربه بزند.»

وی افزود: «لازم است به یاد داشته باشیم در حالی که ایران بر سر برنامه هسته‌ای خود با غرب وارد تعامل شده، در حالی که نفوذ این کشور از طریق شبه‌نظامیان شیعی و همچنین سیاستمداران در بغداد تقویت شده، در حالی که به نظر می‌رسد عملکرد «بشار اسد» در مقابله با معارضان و همچنین داعش بهبود یافته، عربستان واقعا احساس می‌کند که دارد نفوذ خود را در منطقه از دست می‌دهد و به همین جهت تلاش می‌کند تا به این وضعیت پاسخ دهد. خوب، حامیان اصلی بشار اسد هم ایران و روسیه هستند که آن‌ها هم در اقتصاد داخلی خود به شدت به درآمدهای نفتی وابسته هستند.»

پیش از این هم تحلیلگران بسیاری از جمله «توماس فریدمن» ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی را امری تصنعی و هدفمند دانسته و گفته بودند عربستان احتمالا با همراهی آمریکا تلاش می‌کنند سناریویی را که زمانی برای رویارویی با شوروی به کار گرفته شد، بار دیگر تکرار کنند.

۱۳۹۳/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...