نسخه چاپی

كیفیت خودروی ایران 100 پله عقب‌ تر از دنیا

رییس انجمن مدیریت كیفیت ایران گفت: كیفیت مدیریت خودروی ایرانی در مقایسه با جهان، فاصله بسیاری دارد. به‌طوری كه می‌توان با صراحت گفت ایران از این نظر 100 پله عقب‌تر از جهان است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: کیفیت مدیریت خودروی ایرانی در مقایسه با جهان، فاصله بسیاری دارد. به‌طوری که می‌توان با صراحت گفت ایران از این نظر 100 پله عقب‌تر از جهان است.

فرزین انتصاریان با بیان این‌که کیفیت خودرو با کیفیت مدیریت خودرو متفاوت است، اظهار کرد: اگر بخواهیم کیفیت خودرو را مدنظر قرار دهیم در ایران خودروهای متفاوتی با کیفیت‌های متفاوت تولید می‌شوند.

وی افزود: زمانی که بحث مدیریت کیفیت خودرو مطرح می‌شود، کیفیت خودرو به تنهایی مدنظر قرار نمی‌گیرد بلکه تمامی جوانب از مرحله‌ طراحی تا از رده‌ خارج شدن خودرو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران اظهار کرد: ممکن است مواردی پیش آید که کیفیت خودرو خوب باشد اما مدیریت کیفیت خودرو مشکل داشته باشد و این همان مساله‌ای است که در کشور ما بسیار موج می‌زند.

انتصاریان در توضیح مدیریت کیفیت خودرو اظهار کرد: در زمان تولید باید در نظر گرفته شود که این خودرو مورد نیاز مصرف‌کننده و منطبق با تکنولوژی یا سایر پارامترهای لازم است یا خیر. همچنین باید خودرویی که در ذهن طراحی می‌شود از تمامی جوانب مورد ارزیابی قرار بگیرد.

رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان این‌که مدیریت کیفیت خودرو یک زنجیره از طراحی تولید تا خدمات پس از فروش و از رده خارج شدن اتومبیل است، گفت: مدیریت کیفیت خودرو در ایران در بخش‌های مختلف ضعف‌های متفاوتی دارد که باید این امر مورد توجه و اصلاح قرار بگیرد.

وی فعالیت اتومبیل‌سازان را در مرحله‌ مونتاژ خودرو خوب عنوان و اظهار کرد: در بخش قطعه‌سازی این کیفیت پایین‌تر و در مرحله‌ آخر که همان خدمات پس از فروش است کیفیت بسیار بسیار پایین است.

بدقولی‌ها مشکل اصلی صنعت خودرو

انتصاریان ادامه داد: این مساله به این معناست که اکثر مشکلات موجود در بخش خودرو مربوط به بدقولی‌ها است که این مربوط به ضعف نظام مدیریتی خدمات پس از فروش است.

رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان این‌که در خدمات به امر کیفیت اصلا توجه نمی‌شود، گفت: در ایران خودروسازان کمترین توجه را به این بخش دارند و باید این نکته را در نظر گرفت که تا زمانی که بخش خدمت‌رسانی تقویت نشود، نمی‌توان به مرحله‌ی ارتقا و بهبودی در بخش خودرو رسید.

وی با بیان این‌که مصرف‌کنندگان رضایت کامل را از خودروهای ایرانی ندارند، گفت: مدیریت کیفیت خودرو ایران در قیاس با کیفیت خودروی جهان فاصله زیادی دارد. چرا که در کشور‌های دیگر اولین مساله‌ای که مورد توجه قرار می‌گیرد، رضایت مشتری است.

انتصاریان با بیان این‌که این مساله در حلقه تولید خودروی ایران بسیار کمرنگ است، گفت: علی‌رغم این‌که خدمات پس از فروش باید قوی‌ترین بخش در تولید خودرو باشد، اما در ایران مورد غفلت قرار گرفته است که همین امر موجب ایجاد مشکلات زیادی در بخش خودرو شده است.

رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان این‌که مشکلات باید در تعمیرگاه‌ها شناسایی شود و اگر عامل غیر ایمنی در اتومبیل کشف شد در خدمات پس از فروش بلافاصله اصلاح شود، اظهار کرد: تفاوت عمده بین مدیریت کیفیت در اتومبیل‌سازی ایران به کشور‌های خارجی فاصله زیاد در این بخش است.

انتصاریان با اشاره به اتومبیل‌سازی‌های ژاپن اظهار کرد: در ژاپن برای تولید یک خودرو برنامه‌ریزی‌های لازم صورت می‌گیرد؛ به‌طوری که قبل از تولید خودرو خدمات پس از فروش کامل آن تامین می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که قرار بود تویوتا از ژاپن به آلمان صادر شود، در همان روز معرفی به بازار 600 واحد خدمات پس از فروش مختص به تویوتا در آلمان احداث شده بود که این امر نشان‌دهنده‌ توان مدیریتی کشور‌های دیگر است.

۱۳۹۳/۹/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...