نسخه چاپی

روحانی در فضای دانشگاه متكلم وحده است

شاخه دانشجویان و جوانان جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در بیانیه خود تاكید كرد: از شاخصه‌های جنبش اصیل دانشجویی حضور دائمی در صحنه مبارزه و پیكار با دشمن، عدالت خواهی، صداقت و فهم منطقی است.

به گزارش نما به نقل از فارس، شاخه دانشجویان و جوانان جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی به مناسبت ۱۶ آذر روز استکبارستیزی جنبش دانشجویی بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: ۱۶ آذر روز استکبار ستیزی جنبش دانجشویی در کشور ماست؛ ۱۶ آذر یادآور شهادت مظلومانه دانشجویان دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۲ دراعتراض به ورود نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران قربانی شدند. بر همین اساس شاخه دانشجویان و جوانان جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی لازم می داند نکاتی را مورد توجه قرار دهد.

این بیانیه می‌افزاید: در بررسی جنبش های اجتماعی یکی از جنبش‌های پیشرو در جوامع مختلف، جنبش دانشجویی است که نقش موثری در پیشبرد مطالبات و آرمانهای هر جامعه ای داشته و دارد. در مبارزات تاریخی ملت ایران مخصوصا در طول مبارزات ستم شاهی و ضد استکباری ملت ایران به رهبری امام خمینی و امام خامنه ای تاکنون، حضور چشم گیر و فعال جنبش دانشجویی در شکل های مختلف، قابل توجه است و نشان داد که اسلام و انقلاب حرف های جدی و اساسی در حوزه دانشجو و دانشگاه دارد.

این بیانیه ادامه می‌دهد: آنچه از تاریخ جنبش دانشجویی در لابه لای مبارزات ملت ایران و هدایت های رهبر معظم انقلاب می توان دریافت آن است که جنبش دانشجویی همواره بایستی در تراز آرمانها و ارزش های انقلاب حرکت کند تا بتواند نقش پیشرو بودن خود را در رشد و پیشرفت ایران اسلامی ایفا نماید. شاخه دانشجویان و جوانان جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بر این باور است که جنبش دانشجویی در شرایط کنونی لازم است شاخص های زیر را بیش از گذشته مورد توجه و تبیین قرار دهد.

الف- استکبارستیزی:

با گذشت بیش از شش دهه از این حرکت، همچنان همگان سه دریا خون را نماد مبارزه با استکبار می‌پندارند. باید اذعان داشت که برای ایستادگی در مقابل زورگویان عالم و قدرتهای استکباری نه سه قطره خون که هزاران خون دانشجویان ایرانی بر زمین ریخته شده که استمرار آن با حرکت انقلابی شهید علم الهدی در دوران دفاع مقدس و بعد از آن شهید احمدی روشن ها تداوم یافت. با گذشت بیش از شش دهه از ۱۶ آذر ۳۲ تا ۱۶ آذر ۹۳، همچنان همگان سه دریا خون را نماد مبارزه با استکبار می‌پندارند. بر همین اساس نیز هست که «زدودن روحیه استکبارستیزی» و «مخالفت با گفتمان نظام سلطه» در قشر جوان جامعه و به ویژه دانشجویان، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اتاق فکر جریان مخالف گفتمان انقلاب در طول سال‌های اخیر بوده که علی رغم تحرکاتی در سال های ۷۸ و ۸۸، خوشبختانه همچنان جریان اصلی دانشجویی، ضد ظلم و استکبار جهانی است.

ب- آرمان خواهی واقع بینانه:

آرمان‌گرایی در عین این که واقعیت‌ها نیز دیده شود از ضروریات جنبش دانشجویی است.جنبش دانشجویی توجه دارد که تحقق آرمان گرایی و آرمان خواهی را سرمایه‌های معنوی و مادی یک سرزمین مشخص می‌سازد. اگر آرمان گرایی با واقع بینی و واقع نگری همراه باشد، می‌تواند تحقق و عملی گردد، ولی اگر آرمان خواهی بدون توجه به منابع و امکانات موجود و چشم پوشی از موانع و مشکلات موجود باشد، نه تنها هرگز تحقق پیدا نخواهد کرد، بلکه انسان را در هاله ابهام و رؤیا قرار می‌دهد.

ج- کمک به پیشرفت علمی کشور:

اکنون بیشترین بار پیشرفت علمی کشور بر دوش اقشار دانشگاهی مخصوصا دانشجویان است. به مدد سیاستگزاری های بیست ساله رهبر معظم انقلاب و هدایت جریانهای علمی و دانشگاهی کشور، ایران در سالهای گذشته، رتبه اول منطقه در تولید علم جهان را نیز داراست و جایگاه آن از کشورهایی مانند فدراسیون روسیه، سوئیس، ترکیه و سوئد در این رده بندی بالاتر بوده است. گرچه متاسفانه در یکساله اخیر این شاخص به دلیل نگاه سیاست زاده مسوولین وزارت علوم دچار آسیب شده است اما جریان دانشجویی با آسیب شناسی مستمر خود از فضای علمی کشور درصدد است خسارت یکساله گذشته را جبران نماید.

د- مبارزه با فقر، فساد و تبعیض و ضدیت با اشرافیگری

فساد یکی از عواملی است که باعث دلسردی مردم از حکومت‌ها می‌شوند لذا به همین دلیل مقام معظم رهبری از همه خواهان مبارزه با فساد می‌شود. همچنین به دلیل مبارزه انقلاب اسلامی با خلق و خوی اشرافی‌گری در مسئولان مقام معظم رهبری از دانشجوی انقلابی مبارزه با اشرافی‌گری را می‌خواهد. ایشان می‌فرمایند: «آرمان‌گرایىِ جوان ایرانىِ ما عبارت است از ترسیم آینده‌اى با این خصوصیات. ما نظام و کشورى مى خواهیم که پیشرفته باشد و مردم آن دانشمند و بیدار و زنده باشند؛ غفلت زده و خواب‌آلوده نباشند؛ کشور برخوردار از عدالت باشد؛ مبراى از فساد باشد؛ طبقه اشراف بر آن حاکمیت نداشته باشد - چه اشراف سنتى، چه طبقه جدیدى که ممکن است اسمشان اشراف نباشد، اما در واقع اشراف باشند ».

این بیانیه تاکید می‌کند: همچنین در این راه می توان به دیگر شاخصه‌های جنبش اصیل دانشجویی از جمله حضور دائمی در صحنه مبارزه و پیکار با دشمن، عدالت خواهی، صداقت، آزادگی و رهایی از وابستگی‌های گوناگون، حاکمیت تفکر، بینش عمیق و فهم منطقی و.. اشاره کرد و در این راه الزاماتی چون تحرک و نشاط علمی، ایمان، تقوا، تذهیب نفس، صراحت، ایستادگی، مقاومت، کوشش و مبارزه با جمود، تحجر و حفظ استقلال فرهنگی را مدنظر دارد.

در این بیانیه آمده است: ریل گذاری یکسال گذشته مسوولین ارشد وزارت علوم، میدان دادن به عناصر فعال در فتنه ۸۸ بود. متاسفانه عده ای ساختارشکن که جز قدرت طلبی و ایجاد التهاب و آتش افروزی، ماموریت دیگری برای خود قائل نیستند با هدف ایجاد فضای درگیری های بیهوده سیاسی به جای کرسی های آزاد اندیشی، رشد علمی کشور را هدف گرفته اند. بی تردید باید فضای بحث، گفتگو و تعاملات فکری در فضای دانشگاهی کشور حاکم شود لیکن برخی مار می کشند و صرفا تنش و درگیری را در فضای دانشگاه می پسندند که از این رهگذر، متاسفانه نشاط علمی کشور را دچار آسیب جدی کرده و دانشجویان فعال در عرصه علمی کشور به حاشیه رانده شده اند. اکنون امیدواریم با حضور وزیر جدید علوم جناب آقای دکتر فرهادی که با رای قاطع و البته مشروط نمایندگان مردم، شاهد آن باشیم که به مناسبت روز دانشجو، مجددا دانشگاه به ماموریت اصلی خود در رشد و پیشرفت علمی کشور و ایجاد فضای آزاد اندیشی باز گردد و با خروج ساختارشکنان، التهاب آفرینان و فعالین فتنه ۸۸، فضای آرامش، تعامل و همگرایی را بر دانشگاههای کشور حاکم نمایند.

۴- متاسفانه از ابتدای حضور آقای دکتر روحانی رییس جمهور محترم در فضای دانشگاهی کشور، هیچگاه از نزدیک با دانشجویان گفتگو نکرده و «متکلم وحده» بوده اند. ایشان بایستی سعه صدر داشته باشند و مانند بزرگان نظام، در جلسه ای صمیمی با طیف های مختلف دانشجویی، باب انتقاد از دولت را خود آغاز کنند. ریاست محترم دانشجویی بایستی حضور در فضاهای دانشجویی را به گونه ای برنامه ریزی کنند که تلقی آن نباشد که همچنان در رقابت های انتخاباتی هستند و صرفا هوادارانشان در آن جلسه حضور دارند. رهبر معظم انقلاب برای برپایی کرسی های آزاد اندیشی و افزایش روحیه مطالبه گری از مسوولین، همواره خواسته اند دانشجویان میدان دار باشد. امیدواریم این مسیر با تدبیر آقای روحانی، فصل جدیدی را در عرصه دانشگاهی کشور، حاکم نماید.

«در پایان شاخه دانشجویان و جوانان جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت شهدای دانشجو مخصوصا شهدای ۱۶ آذر ۳۲، شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای هسته ای کشورمان بر این تاکید می کند که ۱۶ آذر هر سال به تاریخ معاصرایران گره خورده است؛ روزی که درآن حتی اختلاف عقیده ها وسلیقه ها نیزبه یکپارچگی در اهداف و مقاصد انجامیده و همه یک صدا و در راستای تحقق اهداف ضد استعماری و ضد استکباری شان، شعار «مرگ بر آمریکا» را سر می دهند.»

۱۳۹۳/۹/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...