نسخه چاپی

آخرین وضعیت ۱۴۰ پرونده زمین خواری

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به آخرین وضعیت ۱۴۰ پرونده زمین خواری در كشور از رفع تصرف از ۷۷۲ هكتار مناطق حفاظت شده ظرف ۳ ماه گذشته خبر داد.

به گزارش نما به نقل از مهر، دکتر معصومه ابتکار در نشست خبری که پیش از ظهر یکشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: مقابله با زمین خواری یکی از برنامه‌هایی است که دولت یازدهم در دستور کار قرار داده و اقدامات بسیار خوبی برای رفع تصرف از اراضی ملی به ویژه مناطق چهار گانه انجام داده است.

تشکیل شورای مقابله با زمین خواری در دولت

وی با اشاره به تشکیل شورایی برای مقابله با زمین خواری در دولت، اظهار داشت: در این شورا من به عنوان رئیس سازمان محیط زیست نیز حضور دارم و ظرف حدود چهار ماه گذشته ۴۰ پرونده زمین‌خواری تشکیل شد و با اینکه در گذشته این پرونده‌ها مخفی بود اما در حال حاضر در مرحله پیگیری قضایی قرار گرفته است.

رفع تصرف از ۹۰ هکتار اراضی ملی در ورجین

به گفته ابتکار، بسیاری از تصرفاتی که ظرف حدود هشت سال اخیر رخ داده بود، با همکاری سخنگوی قوه قضاییه و قاضی مورد وثوق وی رفع تصرف شد که مهم‌ترین آنها ۹۰ هکتار اراضی است که در منطقه «ورجین» و «البرز» رفع تصرف شده است.

رفع تصرف از ۷۷۲ هکتار مناطق حفاظت شده ظرف ۳ ماه گذشته

وی با اشاره به فراخوان سراسری سازمان محیط زیست در خصوص رفع تصرف اراضی ملی، تصریح کرد: پرونده‌هایی که در سراسر کشور در رابطه با زمین خواری وجود دارد، چنانچه معرفی شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگرچه این پرونده‌ها تعدادشان در سطح کشور بسیار زیاد است به شکلی که طی سه ماه گذشته ۷۷۲ هکتار از مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست رفع تصرف شده است.

آخرین وضعیت ۱۴۰ پرونده زمین خواری

رئیس سازمان محیط زیست از حکم قطعی برای ۴۰ پرونده در خصوص رفع تصرف خبر داد و افزود: ۱۰۰ پرونده دیگر در مرحله صدور حکم قرار دارد و پرونده‌های بسیاری در حال بررسی هستند.

ابتکار، اراضی ملی را متعلق به مردم دانست و عنوان کرد: دولت با تغییر کاربری که منجر به تخریب طبیعت شود، به شدت مخالف است و با وجود کمبود امکانات، با همکاری قوه قضاییه و استانداری‌های سراسر کشور به دلیل نگرانی‌های جدی که در این زمینه در دولت وجود دارد، موفقیت‌های خوبی کسب شده است.

بیشترین زمین خواری در استان های گیلان، مازندران، فارس و هرمزگان

وی زمین خواری در گیلان، مازندران، فارس و هرمزگان را در صدر دیگر استان‌های کشور عنوان کرد و افزود: قطعا روند زمین خواری در این استان‌ها ادامه‌دار خواهد بود اما سازمان محیط زیست به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد اراضی تحت حفاظت این سازمان مورد تصرف سودجویان قرار گیرد.

۱۰۰ پرونده زمین خواری در استان تهران

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان تهران ۱۰۰ پرونده در خصوص تصرف زمین خواری وجود دارد، یادآور شد: البته هیچ اقدامی در خصوص این پرونده‌ها هنوز انجام نشده ولی در دستور کار قرار دارد. از دیگر استان‌ها درخواست کرده‌ایم که به صورت جدی برای مقابله با زمین خواری وارد عمل شوند و عملکرد خود را در ماه‌های آینده رسانه‌ای کنند.

هیچ کس نمی تواند در مناطق حفاظت شده سند شخصی داشته باشد

به گفته ابتکار، محیط زیست به هیچ عنوان تغییر کاربری و تخریب مناطق حفاظت شده را که برخی سودجویان برای سوءاستفاده‌های شخصی و یا بهره‌برداری‌های نادرست اعمال می‌کنند، قبول ندارد و به هیچ عنوان سندی از مناطق حفاظت شده به نام اشخاص قابل قبول نیست.

زمین خواری علاوه بر مناطق حفاظت شده در دیگر اراضی طبیعی و ملی

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها مساله زمین خواری و تصرف اراضی بسیار نگران‌کننده است، اظهار داشت: به غیر از مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست، دیگر منابع طبیعی ملی نیز بسیار مورد تصرف سودجویان قرار می‌گیرد که باید سازمان جنگل‌ها نیز در این خصوص روند پیشگیرانه‌ای را در دستور کار قرار دهد.

رفع تصرف با کمک تجهیزات مدرن و جوامع محلی

وی با اشاره به مطالعات جامع در خصوص رفع تصرف مناطق حفاظت شده به ویژه مناطق چهارگانه، تصریح کرد: قول می‌دهیم با استفاده از تجهیزات مدرن و طرح‌ها و برنامه‌های نوین، همچنین با به کار گرفتن کمک جوامع محلی در این زمینه موفق عمل کنیم.

طرح مدیریت مناطق حفاظت شده فعال شد

ابتکار از تکمیل شدن طرح مدیریت مناطق حفاظت شده که طی دو دهه اخیر مورد بی‌توجهی قرار گرفته، خبر داد و افزود: در حال حاضر این طرح فعال شده و برای تمام استان‌ها جهت بازنگری مدیریت مناطق اقداماتی صورت گرفته است.

در نظر گرفتن ردیف اعتباری برای نخستین بار در مناطق حفاظت شده

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه برای نخستین بار در تاریخ حفاظت محیط زیست ردیف اعتباری برای مناطق حفاظت شده استان‌ها در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: سازمان محیط زیست در خصوص طرح گردشگری ملی در حال اجرای اقدامات خوبی است و دو آئین‌نامه در خصوص گردشگری طبیعی و ملی در دستور کار است که البته با سخت‌گیری‌های مناسب، در این زمینه و استفاده از رویکردهای مشاوران بین‌المللی، سعی می‌کنیم در استان‌ها همگرایی خوبی در این زمینه داشته و بتوان بدون آسیب، روند محیط زیست تجهیزات کافی طرح گردشگری طبیعی را ایجاد کنیم.

گردشگری در آشوراده منجر به تصرف این منطقه نمی شود

وی با اشاره به بحث واگذاری جزیره آشورا ده به گردشگری، تاکید کرد: در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امضا کرده‌ایم که این گردشگری به هیچ عنوان منجر به تصرفات در این حوزه نشود.

رفع تصرف از اراضی میانکاله و مازندران تنها در دو مورد

ابتکار همچنین با اشاره به تصرفاتی که در پناهگاه حیات وحش میانکاله انجام شده و تغییر کاربری که در دهها هکتار از این منطقه صورت گرفته، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون تنها از موارد تصرف شده در این منطقه دو مورد رفع تصرف شده و حکم قضایی دارد.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست، در آشورا ده تنها ۱۰ درصد از مناطق برای گردشگری طبیعی در نظر گرفته می‌شود و هیچ گونه واگذاری در آن اتفاق نمی‌افتد و مطمئن باشید که اجازه چنین اقدامی را نخواهیم داد.

طرح اولیه گرشگری در آشوراده مورد قبول سازمان محیط زیست نیست

وی با اشاره به اینکه طرح اولیه در خصوص گردشگری در این منطقه مورد قبول سازمان محیط زیست نیست، اظهار داشت: بایستی تمام موارد این طرح توسط سازمان محیط زیست ارزیابی و مورد بررسی قرار گیرد، چرا که از نظر ما ۵۰ هکتار تغییر کاربری که در این منطقه صورت گرفته، مورد نیاز نیست و تنها سازمان شیلات است که نیاز به تغییر کاربری دارد و با سایر تغییر کاربری‌ها مخالف هستیم.

ابتکار با اشاره به اهمیت جوامع ملی آشورا ده برای سازمان محیط زیست، اظهار داشت: به تمام نقدهایی که در خصوص گردشگری در جزیره آشورا ده مطرح شده، احترام می‌گذاریم اما این اطمینان را به آنها می‌دهیم که گردشگری طبیعی در این جزیره با رعایت تمام ضوابط انجام می‌شود و گردشگری گسترده تنها در ۱۰ درصد مساحت آن رخ خواهد داد.

توافق محیط زیست و گردشگری در آشوراده تنها در موضوعات کلی/ جزییات مو به مو بررسی می شود

به گفته رئیس سازمان محیط زیست، تاکنون هیچ جلسه‌ای بین معاونت طبیعی سازمان محیط زیست و سازمان گردشگری در رابطه با جزیره آشورا ده برگزار نشده و تنها تفاهم نامه ای که در آن موضوعات کلی مطرح شده، امضا شده است اما برای اجرای هر طرحی در این جزیره، سازمان محیط زیست تمام جزئیات را بررسی می‌کند و خوشبختانه با استفاده از ماهواره و عکس‌های هوایی، این منطقه قابل رصد برای همگان است و جای نگرانی وجود ندارد.

فراخوان سازمان محیط زیست برای اطلاع رسانی زمین خواری در سراسر کشور

وی با اشاره به میزان بالای تصرفات در استان تهران و به ویژه در شمیرانات، اظهار داشت: البته اتفاقاتی که در این مناطق افتاده، ممکن است در بسیاری مناطق دیگر روی دهد ولی از چشم رسانه‌ها دور مانده باشد. اما به هر حال از تمام هموطنان در سراسر کشور می‌خواهیم که اراضی ملی و حفاظت شده که حق طبیعی آنان است را رصد کرده و چنانچه تصرفی در آنها رخ داده، به سازمان محیط زیست اطلاع دهند.

۱۳۹۳/۹/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...