نسخه چاپی

تظاهرات در آمریكا به روز پنجم كشیده شد

اعتراضات علیه رفتار تبعیض‌آمیز پلیس آمریكا در سراسر این كشور وارد همراه با درگیری‌هایی وارد روز پنجم شد، زیرا كمیسیونر پلیس نیویورك گفته است كه تحقیقات داخلی درباره قتل دستفروش سیاهپوست به مدت چهارماه به طول می‌انجامد.

به گزارش نما به نقل از فارس، اعتراضات سراسری در آمریکا در اعتراض به رفتارهای خشونت‌بار و تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا وارد روز پنجم شد و درگیری‌هایی در دو شهر ساحل غربی آمریکا بعد از آن شدت گرفت که کمیسیونر پلیس نیویورک گفت که تحقیقات درباره مرگ دستفروش آمریکایی چهار ماه به طول می‌انجامد.

کمیسیونر پلیس نیویورک روز یکشنبه (دیروز) به دنبال اعتراضات گسترده در سراسر آمریکا علیه خشونت پلیس و رفتار تبعیض‌آمیز مقامات قضایی این کشور، اعلام کرد که تحقیقات داخلی در خصوص پرونده خفه کردن «اریک گارنر» دستفروش سیاهپوست آمریکایی توسط افسر سفیدپوست، چهار ماه به طول خواهد انجامید.

*دستگیری ۳۰۰ نفر از معترضان

گزارش‌ها حاکی از آن است که تا شنبه شب، مأموران پلیس آمریکا حدود ۳۰۰ نفر از معترضان را به اتهام برهم زدن نظم عمومی دستگیر کردند.

*دستگیری ۷ نفر از معترضان در سیاتل

در سیاتل، مأموران پلیس مانع از پیشروی معترضان شده بودند و به همین دلیل معترضان نیز به سمت پلیس حمله‌ور شدند و سنگ پرتاب کردند و در نتیجه ۷ نفر در سیاتل دستگیر شدند.

*۶ نفر از معترضان در «برکلی» کالیفرنیا دستگیر شدند

اعتراضات در نیمه‌شب گذشته در برکلی، شهری در نزدیکی سانفرانسیسکو که از دهه ۱۹۶۰ تاکنون سرچشمه جنبش‌های اعتراضی بوده است، به خشونت کشیده شد. یکی از معترضان به سمت فروشگاهی حمله ور شد و شیشه‌های مغازه را در هم شکست.

پلیس نیز به سمت گروهی از معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کرد و معترضان نیز به سمت پلیس سنگ، لوله و بطری پرتاب کردند که در جریان این خشونت‌ها یک گونی شن به یک افسر پلیس برخورد کرد و شانه او دچار دررفتگی شد و ۶ نفر از معترضان نیز دستگیر شدند.از طرف دیگر، خساراتی نیز به خودروهای پلیس وارد آمد و ناآرامی‌ها به تعطیلی ایستگاه حمل و نقل سریع منطقه خلیج محلی منجر شد.

*پرونده قاتل دستفروش سیاهپوست بازبینی می‌شود

«بیل براتون» کمیسیونر پلیس نیویورک روز یکشنبه اعلام کرد که نتایج تحقیقات داخلی درباره حادثه ماه ژوئیه قتل گارنر را بازبینی می‌کند تا هرگونه اشتباه مأمور پلیس دخیل در این پرونده را مورد ارزیابی قرار دهد.

*ادامه تظاهرات در شهرهای آمریکا

رویترز گزارش کرد که قرار است تظاهرات‌هایی در چندین شهر آمریکا از جمله «نیویورک»، «شیکاگو»، «فیلادلفیا»، «میامی» و «میناپلیس» برگزار شود.

صدها نفر از معترضان در «اوکلند» کالیفرنیا نیز در تظاهرات اعتراضی شرکت کردند و پلیس برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

اعتراضات امروز بعد از آن ادامه پیدا کرد که خیابان‌های نیویورک تقریباً در روز شنبه بارانی بعد از سه شب تظاهرات اعتراضی آرام بود و درگیری خاصی پیش نیامد.

دهها نفر از معترضان روی زمین دراز کشیدند تا یادآور لحظه‌ای شوند که جسد «مایکل براون» نوجوان ۱۸ ساله سیاهپوست آمریکایی به مدت چهار ساعت و نیم روی زمین افتاده بود.

*اعتراضات در سیاتل و برکلی به خشونت کشیده شد/دستگیری ۱۳ معترض آمریکایی

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که بعد از یک شب آرام در شهر نیویورک، ۱۳ نفر در تظاهرات یکشنبه شب در اعتراضات «سیاتل» دستگیر شدند.

اعتراضات در سیاتل و «برکلی» کالیفرنیا به خشونت کشیده شد و معترضان به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند و به سوی آنها حمله‌ور شدند و در همچنین شیشه‌های مغازه‌ها شکسته شد و برخی از معترضان به سمت فروشگاهها حمله‌ور شدند و پلیس نیز به سمت آنها گاز اشک‌آور پرتاب کرد.


اعتراضات شبانه در سراسر آمریکا بعد از آن آغاز شد که هیأت منصفه نیویورک‌، قاتل «اریک گارنر» یک دستفروش سیاهپوست مبتلا به آسم را تبرئه کرد و این در حالی است که افسر سفیدپوست قاتل گارنر دستانش را به دور گردن این دستفروش سیاهپوست حلقه کرده بود و هیچ توجهی به او نداشت که می‌گفت: «نمی‌توانم نفس بکشم». چند روز بعد از این حادثه گارنر جان خود را در بیمارستان از دست داد.

قتل «اریک گارنر» و «مایکل براون» دو سیاهپوست غیرمسلح آمریکایی در فرگوسن ایالت «میسوری» و نیویورک، تأکیدی بر رفتار تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا با سیاهپوستان می‌باشد.

۱۳۹۳/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...