نسخه چاپی

همه دنیا می‌داند كه زندانی‌ها را با روش غرق مصنوعی با آب شكنجه كردیم

سناتور آمریكایی و نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری آمریكا گفت: همه دنیا می‌داند كه ما زندانی‌ها را با روش غرق مصنوعی با آب شكنجه كردیم.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سناتور آمریکایی و نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امروز در جلسه سنا درباره گزارش شکنجه سازمان سیا در دوران "جورج بوش"، رئیس جمهور سابق این کشور گفت: همه دنیا می‌داند که ما زندانی‌ها را با روش غرق مصنوعی با آب شکنجه کردیم.

وی افزود: این مسئله دشمنان ما نیست بلکه مسئله خود ماست. ما به اطلاع قابل اتکا نیاز داریم. شکنجه در مقایسه با اطلاعات موثق و محکم، اطلاعات گمراه کننده‌ای را در اختیار ما قرار می‌دهد.

مک‌کین ادامه داد: تجربه شخصی‌ام به من می‌گوید که شکنجه شونده آن حرف و اطلاعاتی را که فکر می‌کند شکنجه‌گر می‌خواهد بشنود، خواهد گفت تا شکنجه او متوقف شود.

آمریکا ملزم است افراد مسئول در قضیه شکنجه‌های سیا را به سزای عمل‌شان برساند

"بن امرسون"، گزارشگر ویژه حقوق بشر و مبارزه با تروریسم سازمان ملل در واکنش به گزارش سنای آمریکا درباره شکنجه‌های سازمان سیا گفت: افراد مسئول در توطئه جنایتکارانه باید محاکمه شده متناسب با شدت اقدامات خود به سزای عمل‌شان برسند.

وی افزود: با توجه به افشای گزارش امروز درباره توطئه جنایت‌آمیز، این افراد باید مورد رسیدگی و محاکمه قرار گیرند. الآن زمان اقدام است.

وی افزود: با توجه به قوانین بین‌الملل، آمریکا قانوناً ملزم است افراد مسئول را محاکمه کند.

گزارش کمیته اطلاعات سنای آمریکا در خصوص شکنجه‌های زندانیان و مظنونان توسط بازجویان سازمان سیا در زمان "جورج بوش"، رئیس جمهور سابق آمریکا منتشر شد.

اوباما: آمریکایی‌ها مثل گذشته دیگر به دولت اعتماد ندارند

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به گزارش منتشر شده سنای آمریکا درباره شکنجه در این کشور واکنش نشان داد.

وی گفت: از موقعی که رئیس جمهور شدم به‌صراحت شکنجه را ممنوع کردم. از اختیاراتم به‌عنوان رئیس جمهور استفاده خواهم کرد تا این اطمینان حاصل شود که ما هرگز به آن روشها (شکنجه‌های سیا) بازنگردیم.

اوباما در این بیانیه می‌افزاید: گزارش سنا بر این دیدگاه ما تأکید دارد که شکنجه‌های خشن با ارزش‌های ما به‌عنوان یک ملت سازگار نیستند. امیدوارم گزارش سنا بتواند به ما کمک کند تا این اقدامات شکنجه در همان گذشته که به آن تعلق دارند، باقی بمانند.

رئیس جمهور‌ آمریکا ادامه داد: آمریکایی دیگر به دولت مانند گذشته اعتماد ندارند.

اقدامات سیا در دهه قبل لکه‌ای تاریک در تاریخ آمریکاست

دایان فاینشتاین، رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا و سناتور کالیفرنیا که سرپرستی تهیه این گزارش را به‌عهده دارد، در جلسه امروز سنا گفت: گزارش پانصد و چند صفحه‌ای درباره عملکرد سیا طی 5 و نیم سال منتشر شد. این گزارش اقدام سیا در خارج از آمریکا در به‌کارگیری مخفیانه اقدامات خشونت‌آمیز در حین بازجویی است.

وی افزود: افرادی خواهند بود که از این استفاده خواهند کرد تا اقدامات شرورانه خود را (علیه آمریکا) توجیه کنند. این گزارش خیلی مهم است. کارهای رسانه‌ها برای زیر سؤال بردن این گزارش انجام شد.

خانم فاینشتاین گفت: این گزارش نشان می‌دهد که اقدامات سیا در یک دهه قبل لکه‌ای تاریک برای ارزش‌های ما و در تاریخ ما هستند. برخی افراد در سازمان سیا برای طراحی، اجرا و مدیریت این اقدامات مسئول هستند. گزارش نهایی ما توسط دو حزب تأیید شد.

این گزارش جزییات تعامل سیا با کاخ سفید، وزارت دفاع و کمیته اطلاعات سنا را شامل می‌شود. اکثر کمیته اطلاعات سنا بارها این اسناد ارائه شده توسط سیا را بررسی کردند.

برای تهیه این گزارش، 6.3 میلیون سند بررسی شده که از دلایل صحت و دقت این گزارش است.

رئیس سیا: اشتباهات را قبول دارم اما با سنا اختلاف داریم

«جان برنان» رئیس سازمان جاسوسی آمریکا «سیا» هم با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به گزارش سنای آمریکا درباره شکنجه و روش‌های بازجویی در سیا گفته است: قصورهایی در این باره شده و سیا اشتباهاتی کرده است ولی سر موضوعات کلیدی و اساسی با سنا اختلاف داریم.

کری: بررسی مجدد دوران شکنجه‌های سیا سخت و ناخوشایند است

"جان کری"، وزیر خارجه آمریکا نیز پس از انتشار گزارش کمیته اطلاعات سنای این کشور درباره شکنجه‌های سازمان سیا در زمان "جورج بوش"، رئیس جمهور سابق آمریکا طی بیانیه‌ای گفت: اوباما در هفته اول ریاست جمهوری‌اش اوضاع را در خصوص این سیاست‌ها تغییر داد و برنامه شکنجه و بازداشت را متوقف کرد.

وی افزود: متوقف کردن این اقدامات ــ به یک دلیل ساده اما محکم ــ درست بود؛ این اقدامات خلاف ارزش‌های ما بودند.

کری ادامه داد: من می‌خواهم تأکید کنم که هرچند بررسی مجدد این دوره سخت و ناخوشایند است، اما این نکته مهم است که این دوره، جامعه اطلاعات (آمریکا) را در ذهن افراد تعریف و تعیین نکند.

۱۳۹۳/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...