نسخه چاپی

آلودگی هوا در مشهد دنباله دار شد

معاون فنی اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت : پدیده وارونگی هوا در كلانشهر مشهد موجب افزایش بیش از حد آلاینده ها طی امروز و تداوم آن برای روزهای آینده شده است.

به گزارش نما،'علی رحمتی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس گزارشهای هواشناسی پدیده وارونگی از دیروز آغاز شده و پیش بینی می شود تا یکشنبه هفته آینده تداوم یابد.

وی شاخص کیفیت هوای صبح امروز مشهد را با دو درجه افزایش نسبت به دیروز 136 پی.اس.آی اعلام و بیان کرد: به این ترتیب کیفیت هوا امروز نیز در شرایط هشدار قرار دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بیشترین بار آلودگی در مشهد از ایستگاههای واقع در تقی آباد با 172پی.اس.آی ، نخریسی با168 و دو ایستگاه ویلا و ساختمان با 154 پی.اس.آی گزارش شده که به این ترتیب در شرایط ناسالم برای تمامی گروهها و به عبارتی در وضعیت هشدار با آلودگی زیاد قرار دارد.

وی افزود: بعدازظهر دیروز میزان آلودگی هوا در مشهد به دلیل افزایش رفت و آمد در سطح شهر به 144 پی.اس.آی هم رسید.

رحمتی گفت: سیر صعودی آلاینده ها در هوای تنفسی رو به افزایش خواهد بود که علت آن وقوع پدیده وارونگی هوا(Inversion) است.

وی ادامه داد: باسرد شدن هوا شاهد ماندگاری آن در سطح پایین جو و عدم تخلیه هوا به لایه های بالایی جو هستیم که این روند موجب ماندگاری آلاینده ها در سطح تنفسی می شود.

معاون اداره کل محیط زیست خراسان رضوی افزود: مقادیر بیش از حد مجاز ذرات معلق در هوای تنفسی باعث افزایش بروز علائم اختلال تنفس در افراد حساس، تشدید بیماریهای قلبی و ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان می شود.

وی توصیه کرد افراد خیلی حساس در صورت امکان فعالیتهای طولانی یا سنگین را کاهش دهند و از حضور در مناطق پر رفت و آمد خودداری نمایند و برای هر تردد از ماسک استفاده کنند.

رحمتی تاکید کرد: مردم عادی نیز رفت و آمدهای غیرضروری را حذف و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را جایگزین خودروی شخصی نمایند.

وی ادامه داد: کاهش فعالیتهای بدنی و ورزشی در فضاهای باز از جمله مدارس، پارکها و مهدهای کودک نیز در این شرایط توصیه می شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در این شرایط با مجموعه شهرداری مشهد به منظور کاهش فعالیتهای عمرانی و نیز پلیس راهنمایی و رانندگی به منظور کنترل دقیقتر بر معاینه فنی خودروها و جلوگیری از رفت و آمد خودروها و موتورسیکلتهای آلاینده هوا به منظور مدیریت این وضعیت و تلاش در جهت کاهش بار آلودگی طی این چند روز هماهنگی لازم صورت گرفته است.

شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد 101 تا 150 پی.اس.آی به معنای وضعیت هشدار است که برای افراد حساس بزرگسال و کودکان آلوده محسوب می شود. همچنین اعداد بین 151 تا 200 پی.اس.آی وضعیت هشدار و آلوده برای همه سنین محسوب می شود.

هوا با پی.اس.آی بین 200 تا 300 در وضعیت اضطرار و بیشتر از 300 نیز در وضعیت بحرانی قرار می گیرد.

روزانه 800 هزار دستگاه خودرو در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد رفت و آمد می کنند.

۱۳۹۳/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...