نسخه چاپی

ابتكار: برای پرورش ماهی تیلاپیا مجوز نمی دهیم

معصومه ابتكار اظهار كرد: سازمان محیط زیست مجوزی برای پرورش تیلاپیا صادر نكرده است و اگر این فعالیت انجام شود غیر قانونی است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا ،وی تاکید کرد: اگر گزارشی مبنی بر فعالیت پرورش این گونه ماهی غیر بومی به سازمان محیط زیست برسد قطعا با آن برخورد خواهد کرد زیرا این فعالیت غیر قانونی است.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست برنامه ای برای ارائه مجوز به این نوع ماهی ندارد.

چندی پیش نیز احمد علی کیخا معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به ایرنا گفته بود: این سازمان اکنون به طور صریح و شفاف مخالف پرورش ماهی تیلاپیا در کشور است و تاکنون نظر سازمان محیط زیست درباره دادن مجوز برای پرورش ماهی تیلاپیا در کشور منفی است و بر این اساس جلساتی با سازمان شیلات داشته ایم.

تیلاپیا Tilapia نوعی ماهی یوری هالین است که قابلیت زندگی در همه نوع آب اعم از آب دریا، آب لب شور و حتی رودخانه ها را دارد. ماهی یوری هالین تحمل بالایی نسبت به تغییرات شوری آب دارند.

جنس تیلاپیا از اعضای خانواده سیکلید و از راسته سوف ماهیان است که داری بدنی مستطیلی شکل با فلس های ریز هستند. باله پشتی بلندی با 23 تا 31 خار و شعاع دارند. بینی آنها دارای یک سوراخ در هر دو طرف است. این گونه آبزی دارای دو زیر جنس است که تفاوت اساسی آنها در روش تولید مثل آنها است.

زیستگاه اصلی این ماهی شرق آفریقا به ویژه کنیا است. ژاپنی ها به عنوان ماهی خوراکی تیلاپیا را از مالزی به کشور خود بردند و به عنوان گونه پرورشی معرفی کردند. امروزه تیلاپیا در ژاپن، روسیه، هند و بخش هایی از آمریکا و اروپا پرورش داده می شود.

پیشتر علی اصغر مجاهدی معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات کشور در سلسله کارگاه های آموزشی ویژه اهالی رسانه که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شده بود گفت: در دنیا پرورش ماهی تیلاپیا روبه رشد است و ما نیز به دنبال این هستیم که آن را در سبد غذایی بیاوریم.

کارشناسان زیست محیطی معتقدند وجود این ماهی موجب آسیب رساندن به طبیعت و از بین رفتن گونه های بومی می شود چون تیلاپیا همه چیز خوار است و به راحتی با محیطی جدید سازگار می شود.

۱۳۹۳/۹/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...