نسخه چاپی

رابطه ایدوئولوژیكی ولایت فقیه با حزب الله لبنان

حزب الله موجودیت خود را از تئوری ولایت فقیه می گیرد. رابطه میان این دو موجودیت صرفاً تاكتیكی یا ژئوپلیتیكی نیست، بلكه بُعد ایدئولوژیكی آن سرآمد دیگر ابعاد وجودی اش است.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، روزنامه "لوریان لوژور" در گزارشی به تحلیل و بررسی محتوای کتابی که توسط "حسن دیاب الحرکة"، نویسنده و کارشناس فرهنگ و جوامع عرب و اسلامی در دانشگاه بوردو، نوشته شده است پرداخت.





در بخش هایی از این تحلیل که وب سایت "روز آنلاین" آن را منتشر کرده آمده است:





«حسن دیاب الحرکة در کتاب اخیر خود به تحلیل پیرامون اساس تفکر مکتب [حضرت آیت الله خمینی] خمینی پرداخته. به عقیده او، رابطه ای که حزب الله و ایران را به یکدیگر متصل می کند، "بیش از هر چیز به دلیل مسایل ایدئولوژیکی است". ۳۵ سال قبل از آن، آیت الله روح الله موسوی خمینی در ایران به قدرت رسید و با اجرای تئوری خود تحت عنوان "ولایت مطلقه فقیه"، یک ماهیت اسلامی به حکومت جدید داد.





کتاب حسن دیاب الحرکة که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده، به تحلیل درخصوص تحولات به وجود آمده در تفکرات سیاسی تشیع دوازده امامی از سال ۹۴۰ میلادی و همچنین غیبت دوازدهمین و آخرین امام شیعه "المهدی" پرداخته است.





او سپس به بحث پیرامون تحولات به وجود آمده درورود تدریجی مقوله فقه و فقها را به سیاست بررسی می کند. درحقیقت، فقه طی مدت های طولانی وارد صحنه سیاست نشده بود و صرفاً به رتق و فتق امور اجتماعی و مذهبی در نبود امام غایب می پرداخت. ولی نقش فقه طی چند قرن به کلی متحول شده است.





نویسنده دراین خصوص می نویسد: "این تفکر، ثمره طولانی مدت آزمون و خطایی بود که در روند ایجاد، ارزیابی، و بازسازی موقعیت فقه به دست آمد." به نوشته آقای حرکة، آیت الله خمینی که بدون هیچ تردیدی گفت "اسلام یک دین سیاسی است"، درواقع "بار دیگر تمامی اموری را که از اسلام فاصله گرفته بود اسلامی کرد و تمامی اموری را که از سیاست فاصله گرفته بود، سیاسی کرد."





تعیین آیت الله خامنه ای ازسوی مجلس خبرگان باعث شد تا او نقش بزرگی در سیاست خارجی و به ویژه در روابط اش با حزب الله ایفا کند. به عقیده این نویسنده، "حزب الله موجودیت خود را از تئوری ولایت فقیه می گیرد". به بیان دیگر، رابطه میان این دو موجودیت صرفاً تاکتیکی یا ژئوپلیتیکی نیست، بلکه "بُعد ایدئولوژیکی آن سرآمد دیگر ابعاد وجودی اش است". این رهبر انقلاب است که در تمامی پرونده های مهم، به ویژه مسایل مربوط به جنگ و صلح، تصمیم نهایی را می گیرد و حرف آخر را می زند. درواقع هویت اسلامی این جنبش به اعتبار ماهیت تقدس در تصمیمات رهبر نمود می یابد. و این هویت سرآمد هویت لبنانی این جنبش محسوب می شود.



۱۳۹۳/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...