نسخه چاپی

میوه شب عید گران نمی شود

به گزارش نما به نقل از ایسنا، مدیر اتحادیه باغداران اعلام کرد: انواع میوه از پرتقال تا هندوانه، انار، کیوی، سیب و غیره برای شب عید به اندازه کافی وجود دارد که قیمت آنها باید به کمک بازارهای موازی از طریق اتحادیه‌های بخش خصوصی در حد متعادلی کنترل شود.

نوذر نگهداری گفت: در حال حاضر در حال برداشت انواع مرکبات مانند پرتقال هستیم که به نظر می‌رسد قیمت این محصول تا چند هفته آینده به حد ثابتی برسد.

او گفت: قیمت تمام شده برای هر کیلوگرم پرتقال ۱۹۰۰ تا ۲۱۰۰ تومان است که با این شرایط قیمت منطقی برای هر کیلوگرم از این محصول نهایتا حدود ۳۰۰۰ تومان است.

مدیر عامل اتحادیه باغداران ادامه داد: علی‌رغم تولید حدود سه میلیون تنی انواع سیب در کشور با توجه به این که این محصول در انبارهای کشور ذخیره‌سازی شده و صادرات آن نیز ادامه دارد به نظر می‌رسد قیمت این محصول رو به افزایش باشد.

او گفت: به نظر می‌رسد با توجه به قیمت تمام شده ۲۱۰۰ تا ۲۳۰۰ تومانی هر کیلوگرم سیب، این محصول نهایتا بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان در بازار فروخته شود که همین قیمت بسته به کیفیت آن منطقی به نظر می‌رسد.

نگهداری گفت: با توجه به این که قیمت هندوانه در شب یلدا قیمت خاص این شب است ،به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت تولید و قیمت تمام شده این محصول، هر کیلوگرم هندوانه در این ایام حدود ۲۵۰۰ تومان فروخته شود.

او اعلام کرد: کیوی نیز با توجه به این که روزهای پایانی برداشت خود را می‌گذراند، به نظر می‌رسد میزان تولید آن در سال جاری به بیش از ۳۰۰ هزار تن برسد و مشکلی برای تامین آن در شب یلدا و حتی ایام عید نوروز وجود نداشته باشد. قیمت این محصول به نظر می‌رسد حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان منطقی است.

به گفته مدیر عامل اتحادیه باغداران مشکلی برای تامین انار در شب یلدا نیز وجود ندارد و با توجه به قیمت تمام شده ۲۳۰۰ تا ۲۵۰۰ تومانی آن، این محصول نهایتا کیلویی۳۵۰۰ تومان عرضه می‌شود که این قیمت نیز منطقی است.

او گفت: وزارت جهاد کشاورزی که بر اساس قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی وظیفه تامین و تنظیم بازار را نیز بر عهده دارد می‌تواند با در اختیار قرار دادن تسهیلات کم بهره به اتحادیه‌های بخش خصوصی به ایجاد بازارهای موازی در کنار بازار موجود میوه و تره بار کمک کند تا در ایام خاصی مانند شب یلدا یا عید نوروز در صورت بالا رفتن بیش از حد قیمت میوه این اتحادیه‌ها بتوانند با حدود ۲۰ درصد زیر قیمت بازار محصولات مورد نیاز مردم را عرضه کنند و دولت نیز به اتحادیه‌ها یارانه پرداخت کند تا بازار نیز کنترل شود.

۱۳۹۳/۹/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...