نسخه چاپی

ریزش سنگین شاخص كل در بورس تهران

با ادامه فضای ابهام و تردید در بورس تهران، شاخص بورس در اولین روز معاملاتی هفته ریزش سنگینی را تجربه كرد و تا نزدیكی كانال 69 هزار واحد افت كرد.

به گزارش نما، ادامه وضعیت قرمز و روند ریزشی قیمت سهام شرکت‌های بورسی موجب شد تا در معاملات اولین روز هفته شاخص بورس ریزش سنگینی را تجربه کرده و تا نزدیک کانال 69 هزار واحد نزول کند.

حال بد بورس تهران که از روز چهارم آذر ماه آغاز شده است تاکنون ادامه داشته و به دلیل مسایل سیاسی و اقتصادی نیز شدت پیدا کرده است به طوری که در حال حاضر قیمت سهام شرکتهای بورسی به کمترین میزان خود رسیده و همین موضوع منجر به زیان هنگفت سهامداران شده است.

کارشناسان می گویند ابهامات موجود در بودجه سال 1394، نرخ سود سپرده بانکی، کاهش بهای نفت در سطح جهانی و خوشبینی بیش از حد سهامداران نسبت به حصول توافقات هسته ای منجر به کاهش قیمت سهام در بازار سرمایه شده است.بنابراین بازار سرمایه برای تغییر جهت به محرک قوی سیاسی و اقتصادی نیاز داشته و تا زمانی که نرخ سپرده ها اصلاح نشده و یا نتیجه مشخصی از مذاکرات منتشر نشود و نیز قیمت نفت روند کاهشی خود را متوقف نکند، بازار به روند فعلی خود ادامه می دهد.

به این ترتیب حاکم شدن وضعیت نگران کننده در بورس تهران که با کاهش شدید قیمت نفت، ابهامات بودجه 1394، تمدید زمان مذاکرات و از همه مهم تر تغییر رئیس سازمان بورس همراه شده، شرایط ناخوشایندی را برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرده است به طوری که در بازار امروز و در پی ریزش قیمت ها، دماسنج بازار سرمایه 751 واحد دیگر افت کرد و به کانال 70 هزار و 291 واحد رسید.با این اتفاق میانگین زیان سهامداران بورسی در معاملات امروز 1.06 درصد دیگر افزایش پیدا کرد و متوسط زیان آنها از ابتدای سال تا کنون به بیش از 11 درصد رسید.

روند نزولی بورس تهران در حالی ادامه دارد که نماد شرکتهای پالایشگاهی و نیز هلدینگ خلیج فارس که تاثیر منفی زیادی در شاخص بورس داشت، متوقف است و اگر نماد این شرکتها باز بود قطعا شاخص بیشتر از این میزان کاهش افت می کرد با این حال در بازار قرمز امروز شرکتهای غدیر، مپنا، فولاد مبارکه، بانک صادرات، ملت، توسعه معادن و فلزات، بانک تجارت، سرمایه گذاری توسعه ملی و ایران خودرو بیشترین تاثیر را در افت بورس گذاشتند.

همچنین شرکتهای ایران ترانسفو، گلوکوزان و سرمایه‌گذاری مسکن شمالشرق از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و شرکتهای ساختمانی و خودوریی مانند نوسازی و ساختمان تهران، سرمایه گذاری ساختمان ایران و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.

امروز همچنین بیش از 564 میلیون سهم به ارزش 149 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه تا سطح 317 هزار میلیارد تومان افت کرد.

در حالی بورس تهران روزهای خوبی را سپری نمی‌کند که با توجه به ارزنده بودن قیمت سهام شرکت‌ها در مقطع فعلی و همچنین افق مثبت پیش روی مذاکرات هسته‌ای و روند کاهشی نرخ تورم و احتمال کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی می توان به روزهای خوب بازار سرمایه در آینده‌ای نزدیک امیدوار بود.

۱۳۹۳/۹/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...