نسخه چاپی

غذاهای ایرانی روی میز جشن سال نو روسیه

اداره نظارت بر كیفیت مواد غذایی وارداتی روسیه مجوز واردات محصولات ماهی، مواد لبنی، گوشت مرغ و میوه را تا آخر 2014 را از ایران داد.

به گزارش نما، فارس به نقل از صدای روسیه،ولادیمیر ساژین سیاستشناس و شرق شناس درباره این پرسش که همکاری‌ها در رشته کشاورزی در زمینه پیشرفت مناسبات دو کشور ایران و روسیه چه اهمیت دارد؟گفت:

اکنون مناسبات روسیه- ایران در حال صعود بی سابقه قرار دارد. این مسئله شامل تمام رشته‌های همکاری است از فضا گرفته تا شیلات. ولی باید فهمید که پرتاب ماهواره‌ها و ساخت نیروگاه‌های اتمی- کار شرکت‌های بزرگ دولتی است و از این تماس‌ها هم دولت و هم ملت مثلاً از طریق ارزان شدن نیروی برق سود می برند.

ولی در رشته کشاورزی در تعاون روسیه و ایران شرکت‌های کوچک دو کشوز نیز سهیم هستند و معامله‌گران روسی و ایرانی می‌توانند به سرعت پول‌های حاصل شده از فروش اجناس خود را بدست بیاورند. بعلاوه کشاورزان و بازرگانان از طریق برقراری پیوند های مرزی و منطقه ای بدون حضور مقامات مرکزی می‌توانند بین خود تماس برقرار کنند. مهم‌ترین اقدام برای آن‌ها صدور مجوز است. و الان چنین مجوزی صادر شده است.

ساژین در ادامه گفت: در روسیه «روس سلخوز نادزور» ارگان مهم کنترل هر محصول کشاورزی کار می‌کند که این فراورده‌ها را از نظر آلودگی به میکروب و یا باکتری و مواد افزوده شده خطرناک برای سلامتی افراد روس را چک می کند.

این روز ها «روس سلخوز نادزور» برای تحویل ماهی، میگو، خاویار، لبنیات، پنیر، گوشت و تخم مرغ و میوه و سبزیجات چراغ سبز روشن کرده است.

هفته جاری یک هیات روسی به ایران رفته و در آنجا لیست تحویل دهندگان ایرانی برای فروش محصولات خود به کشور ما با طرف ایرانی بررسی کرده و سند تأمین کننده مکانیسم امن این تحویلات را به امضا خواهد رساند. در نتیجه یک سند مشترک تأیید کننده مناسبات مربوطه دو کشور منعقد خواهد شد.

گفتنی است که 10 دسامبر 18 شرکت ایرانی هم اینک مجوز فروش فراورده های شیلاتی خود به روسیه را دریافت کردند.

ساژین اطمینان دارد که مردم روسیه تا فرا رسیدن سال نو غذای های اعلای ایرانی را دریافت خواهند کرد.

روابط تنگ کشاورزی بخودی خود برای همکاری طرفین اهمیت دارد و جزء مهم تمامی مناسبات تجاری- اقتصادی روسیه و ایران است. ولی حالا هنگامی که مسکو در جواب به تحریم غربی خود تحریمات کشاورزی یک ساله را شامل تحویل گوشت، مرغ، پنیر و لبنیات و میوه علیه اتحادیه اروپا، آمریکا، نروژ، کانادا و استرالیا وضع کرد اهمیت مشارکت روسیه – ایران در رشته کشاورزی به مراتب افزایش یافت.

یک ضرب‌المثل روسی هست که می‌گوید هر گاه بدبختی نبود این فرصت هم پدید نمی آمد. یعنی اینکه اگر بدبختی اعمال تحریمات ضد روسی نبود فرصت تشویق شدید توسعه مناسبات کشاورزی میان روسیه و ایران پدید نمی‌آمد.

ساژین در پایان نوشت: امید است که آهنگ کنونی توسعه روابط کشاورزی طرفین در آینده هم برای تأمین منافع ملل دو کشور حفظ شود.

۱۳۹۳/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...