نسخه چاپی

آمریكا به راحتی یك پلیس قاتل را تبرئه می‌كند

عکس خبري - آمريکا به راحتي يک پليس قاتل را تبرئه مي‌کند

رئیس قوه قضائیه گفت: در دنیایی زندگی می‌كنیم كه ثبوت اخلاقی آن مهم است، مثلا شخص جوانی را كه تسلیم پلیس است می‌كشند و پلیس تبرئه می‌شود و هر روز شاهد كشته شدن یك سیاهپوست در آمریكا هستیم و باید گفت این چه قانونی است كه در چنین وضعیتی پلیس را تبرئه می‌كند؟

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله «صادق آملی لاریجانی» در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در جمع دانشجویان دانشکده قضایی گفت: مراسم اربعین پیام روشنی را به کشورهای استکباری داشته و پیام آن این است که اسلام و حب اهل بیت(ع) یک نیروی بی‌پایانی است که به مردم قدرت می‌بخشد.

وی ادامه داد: در برابر نیروهای سلطه طلب حقانیت شیعه روز به روز آشکار می‌شود، خصوصا با کارهای نامعقولی که گروه‌های تکفیری از آن برای نابودی اسلام استفاده می‌کنند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: دانشگاه علوم قضایی نقش بسیار موثری در قوه قضائیه داشته و آن طور که استحقاق داشته نتوانسته‌ایم خدماتی را برای ارتقاء دانشگاه انجام دهیم و مشکل عمده مالی بوده است.

آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار داشت: با تلاش و تدبیر می‌توان وضع را بهتر کرد و من امیدوارم که در آینده‌ای نه چندان دور بتوانیم وضع فیزیکی و علمی دانشگاه را ارتقاء ببخشیم.

وی افزود: ما امروز به تحول در ساحت‌های مختلف در قوه قضائیه بسیار نیازمند هستیم، یعنی هم شناخت تحول و مسیرهای آن برای همه لازم است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: باید یک فهم مشترک و مسیر موجود این تحولات را بشناسیم که باید گفت شناخت آن کار آسانی نیست و بررسی تحولات به یک نگاه درجه دومی نیاز دارد.

وی گفت: تحول در قوه قضائیه می‌تواند در بسترهای متفاوت از جمله تحول در فهم، انگیزه، ساختار، مدیریت و اراده قوه قضائیه باشد که اگر همه امکانات را داشته باشیم اما در مدیریت تحول انجام نشود، از غافله عقب خواهیم ماند.

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: یکی از اموری که در این تحول بسیار نقش دارد، تحول اخلاقی است و اخلاق در روزگار ما بسیار اساسی است که البته اخلاق به تبیین مفهوم نیاز دارد.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: در همه ساحت‌ها، در سیاست، اجرا و همه جا می‌بینیم که اخلاق به نحوی نقش دارد و یک ثبوت اخلاقی را در روزگار خودمان خصوصا در دنیایی که زیاده خواهی از اوصاف آن است را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اتفاقات خیر در آمریکا تصریح کرد: در دنیایی زندگی می‌کنیم که ثبوت اخلاقی آن مهم است، مثلا شخص جوانی را که تسلیم پلیس است می‌کشند و پلیس تبرئه می‌شود و هر روز شاهد کشته شدن یک سیاهپوست در آمریکا هستیم و باید گفت این چه قانونی است که در چنین وضعیتی پلیس را تبرئه می‌کند؟

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: با توجه به حمله‌ای که آمریکا به کمک سلاح‌های کشتار جمعی به عراق انجام داد، که در واقع به یک بهانه واهی به یک کشور حمله کردند اما در حال حاضر می‌بینیم که ادعای حقوق بشر دارند.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: بحث ثبوت اخلاقی در همه جای دنیا به چشم می‌خورد و همچنین این بحث در حیطه زندگی خودمان نیز مورد توجه است.

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: اخلاق چه در ساحت عمل و نظر بحث ریشه‌ای است که خود اخلاق نیز معقولاتی است که با تمام وجودمان درگیر می‌شود و ما باید برای آن بابی را باز کنیم.

وی ادامه داد: انسان باید در اندیشه و تفکراتش تعاملاتی داشته باشد، اما در جهات تفصیل فضایل باید ترقی کند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: بعثت پیامبر(ص) برای اتمام مکارم اخلاق بوده و اگر ما بدانیم که حقیقت انسان چیست و چه مسیر بی‌پایانی را دارد و اعمال ما چطور حضور پیدا می‌کنند، آن وقت این بحث برای ما مهم می‌شود که چطور زندگی می‌کنیم.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: اخلاق در شناخت عدالت، در رای عادلانه و در رفتار قاضی و مراجعان نیز موثر است.

وی با اشاره به بعد دیگری از تاثیرات اخلاق گفت: وقتی اهمیت اخلاق را قبول کردیم، آنگاه به تاثیرات آن در دولت‌ها و در قوانین جزایی پی خواهیم برد، همچنین در جاهایی مثل انگلستان که رویه قضایی دارند، ممکن است در آن نیز تاثیر بگذارند.

رئیس قوه قضائیه افزود: ما می‌توانیم اخلاق را از طریق الزامات قانونی تحلیل کنیم و دولت‌ها و حاکمیت‌ها نیز وظیفه دارند که دخالت کنند، مثلا این بحث در سال ۱۹۵۹ در انگلستان جدی شد که یک کمیته به نام «قلفن دن» گزارشی را داد که در آن اعلام کرده بود که امور اخلاقی چه پنهان هستند، خارج از مجازات باشند و قانون نباید به امور اخلاقی که اثری برای دیگران ندارد و ضرری نمی‌رساند، بپردازد که در این مورد نیز نقدهایی صورت گرفت و آن نقد‌ها این بود که چه کسی گفته نباید در امور اخلاقی دخالت کنیم و قانون مجازات را قرار دهیم، چرا که امور اخلاقی پیوندهای یک جامعه را ایجاد می‌کند و در واقع مثل یک پیوند نامرئی باشد که جامعه را نگه می‌دارد و باید از طریق قانون اقدام کنیم و ما برای جوامع حکومتی می‌خواهیم که آن را حفظ کند.

آیت‌الله آملی در پایان خاطرنشان کرد: ما نگاه‌مان به انسان و به عالم تاثیر بسیار مهمی در اینگونه بحث‌ها دارد.

۱۳۹۳/۹/۲۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...