نسخه چاپی

رشد جمعیت ایران 1.3 درصد است

استاد جمعیت‌شناسی دانشگاه بوعلی گفت: رشد جمعیت ایران 1.3 درصد است.

به گزارش نما به نقل از فارس، حاتم حسینی بعد از ظهر امروز در کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی همدان با بیان اینکه با ادامه روند فعلی رشد جمعیت کشور به صفر می‌رسد، افزود: در سال 1440 شمسی با ادامه روند فعلی هرم سنی ایران برعکس امروز خواهد شد.

وی گفت: رشد جمعیت ایران در حال حاضر 1.3 درصد است که با ادامه این روند جمعیت کشور به 150 میلیون نفر خواهد رسید.

استاد دانشگاه بوعلی سینا همدان با تأکید بر اینکه افزایش موالید پدیده میمون و مبارکی است، تصریح کرد: بسیاری از کشورها به ویژه چین و ژاپن از پدیده افزایش جمعیت به خوبی استفاده کرده و با مدیریت آن در توسعه موفق شدند.

وی با بیان اینکه زنان قسمت بیشتر جمعیت سالخورده را تشکیل خواهند داد، خاطرنشان کرد: تنظیم خانواده با کنترل موالید متفاوت است و نباید این موضوع یکی انگاشته شود.

حسینی افزایش شیوع استفاده از وسایل پیشگیری از حاملگی و رواج الگوهای متفاوت استفاده از وسایل از جمله چالش‌های پیش رو در تنظیم خانواده است، گفت: 80 درصد مادران در سن باروری از وسایل پیشگیری استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: 16 درصد حاملگی‌ها ناخواسته، 18 درصد نابهنگام و 20 درصد حاملگی‌ها به سقط جنین عمدی منجر می‌شود.

استاد جمعیت‌شناسی دانشگاه بوعلی با بیان اینکه 73 هزار و 200 مورد سقط جنین در سال رخ می‌دهد، متذکر شد: اگر خدمات پیشگیری توسط دولت قطع شود، قاچاق وسایل پیشگیری رخ خواهد داد.

وی تصریح کرد: بازنگری در سیاست‌های جمعیتی باید براساس واقع‌بینی صورت گیرد.

حسینی با بیان اینکه ازدواج در ایران 98 درصد فراگیری دارد، خاطرنشان کرد: افزایش سن ازدواج به معنای علاقه نداشتن به ازدواج در ایران نیست، بلکه بیشتر به دلیل مسائل اقتصادی است.

بالا بودن میانگین نرخ ازدواج همدان نسبت به کشور

مدیرکل ثبت احوال استان همدان نیز با بیان اینکه روز سوم دی ماه به نام روز ثبت احوال نامگذاری شده، گفت: در حال حاضر جمعیت ایران 78 میلیون نفر است و جمعت استان همدان به یک میلیون و 816 هزار نفر می‌رسد در حالی که در سرشماری سال 90 جمعیت استان یک میلیون و 700 هزار نفر عنوان شد.

عبدالله مقصودی‌فر با بیان اینکه بیشترین تغییرات افزایشی جمعیت در شهرستان همدان و کمترین آن مربوط به تویسرکان است، اظهار کرد: رشد جمعیت استان در سال 93 به 3.3 درصد رسید که از این میان 911 هزار نفر مرد و 904 هزار نفر زن بوده است.

وی با تأکید بر اینکه همدان یکی از استان‌های مهاجرفرست بوده که از سال 90 به بعد جمعیت آن پایدار و مهاجرت کمتر شده، افزود: استان در هشت ماه امسال با افزایش رشد جمعیت مواجه بوده و تعداد خانوارها در سال 1390 به 506 هزار و 536 خانوار اعلام شد.

مدیرکل ثبت احوال همدان با اشاره به اینکه نرخ خام ازدواج در استان همدان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است، ادامه داد: نرخ خام ازدواج در کشور 10.1 درصد و در استان همدان 12.4 درصد است.

وی با تأکید بر اینکه میانگین سن ازدواج در استان همدان 22 سال و چهار ماه است، تصریح کرد: افزایش سن ازدواج موجب کاهش باروری شده است.

مقصودی‌فر تأکید کرد: نرخ خام طلاق در استان همدان 2.1 درصد بوده و از میانگین کشوری یک دهم درصد بیشتر است.

۱۳۹۳/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...