نسخه چاپی

تولید هورمون رشد در كشور متوقف شد

معاون مدیر كل داروی وزارت بهداشت گفت: تولید هورمون رشد در صنعت داروسازی كشور متوقف شد.

به گزارش نما، مصطفی کریمی افزود: تولید هورمون رشد در گذشته در شرکت داروسازی ثامن انجام می شد و این شرکت مواد اولیه این دارو را از استرالیا وارد می کرد اما بعد از مدتی استرالیا از دادن مواد اولیه این دارو خودداری کرد و در نتیجه تولید هورمون رشد در این شرکت متوقف شد.

وی ادامه داد: البته این شرکت داروسازی در صدد است که مواد اولیه دارویی هورمون رشد را از کشور دیگری وارد کند به همین علت باید فرمولاسیون دارو را تغییر دهد و تغییراتی در خط تولید ایجاد کند که نیازمند صرف زمان است تا بتواند مجدداً تولید این دارو را از سر بگیرد.

کریمی گفت: شرکت داروسازی دیگری که اقدام به تولید هورمون رشد کرد، شرکت داروسازی داروپخش بود که چند ماه پیش خط تولید این دارو در این شرکت با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد اما بعد از چند ماه از اعلام تولید این دارو در این شرکت، به وزارت بهداشت اعلام شد که تولید این دارو برای رفع نواقص تولید متوقف شده است.

وی افزود: توقف تولید هورمون رشد در این شرکت به دستور و خواست وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نبود و به علت مشکلات فنی خود شرکت صورت گرفته است البته توقف تولید این دارو در این شرکت به وزارت بهداشت اطلاع رسانی شده است.

معاون مدیر کل نظارت بر دارو سازمان غذا و دارو اضافه کرد: در زمان حاضر داروی هورمون رشدکه برای درمان اختلال رشد کودکان کاربرد دارد نمونه و تولید داخلی ندارد و از خارج وارد می شود اما واردات این دارو به میزان نیاز کشور وجود دارد و کمبودی از این نظر نداریم.

در مراسم افتتاح خط تولید هورمون رشد انسانی در شرکت داروپخش که چند ماه پیش با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، اعلام شد که همه مراحل تولید این دارو، از جمله دست یافتن به فناوری پیچیده ساخت نهایی محصول با صرف هزینه 5 میلیاردتومانی بصورت ریالی و 500 هزار دلار به صورت ارزی ، حاصل تحقیق و پژوهش شبانه روزی هفت ساله چند تن از دانشمندان ، محققان و صنعتگران جوان داروسازی کشور است و این محصول به عنوان یک داروی 100 درصد ایرانی و با هدف خودکفایی و قطع وابستگی به خارج از کشور، طراحی، تولید و به بهره برداری رسید اما 3 ماه پس از برگزاری این مراسم خط تولید این دارو متوقف شد.

نمونه اولیه و آزمایشگاهی این دارو در اردیبهشت سال 1391 به مناسبت روز کارگر در کارخانه داروسازی داروپخش رونمایی شده بود.

پس از رونمایی از نمونه اولیه در سال 1391 خط تولید هورمون رشد با نام تجاری دی پی پروپین در خرداد سال 1393 توسط حسن روحانی رئیس جمهور راه اندازی شد و ایران رسما به عنوان پنجمین کشور در دنیا پس از آمریکا ، انگلیس ، دانمارک و کره جنوبی تولید هورمون رشد انسانی را آغاز کرد.

حسن روحانی در این مراسم گفت: خوشحالم به ملت ایران اعلام کنم که جوانان و دانشمندان ایرانی قدم های شایسته ای در زمینه فناوری های نوین برداشته اند تا کشورما را در زمینه دارو خود کفا کنند.

وی افزود: تلاش می کنیم داروهایی که امکان تولید در داخل را دارند از خارج وارد نشوند و روی پای خودمان بایستیم. در این مراسم وزرای بهداشت و درمان، صنعت و معدن ، کار و رفاه اجتماعی حضور داشتند.

مدتی بعد از افتتاح خط تولید این دارو در کارخانه داروسازی داروپخش، نقدی، مدیر عامل این شرکت استعفا دارد و امجدی نیک جایگزین وی شد.

هزینه واردات داروی هورمون رشد در سال 1392 حدود 80 میلیارد تومان اعلام شده است. با راه اندازی فاز یک خط تولید هورمون رشد در داروپخش اعلام شد که همزمان با تأمین یک چهارم نیاز داخلی ، صادرات به برخی کشورها نیز آغاز می شود. قرار بود طبق برنامه با توسعه دستگاه های تولید در مدت یک سال علاوه بر تأمین نیاز داخل ، با توجه به درخواست های صورت گرفته ، صادرات هم افزایش یابد.

مهدی پیر صالحی، مدیر کل نظارت بر داروی وزارت بهداشت هم در این مورد به خبرنگار فارس گفت: هرگز داروی هورمون رشد در شرکت داروسازی داروپخش به تولید انبوه نرسیده بود و چنمد ماه پیش هم مراسم تولید آزمایشگاهی این دارو برگزار شد که هنوز هم تولید آزمایشگاهی این دارو در این شرکت ادامه دارد.

۱۳۹۳/۱۰/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...