نسخه چاپی

ممنوعیت شكار پرندگان مهاجر در خوزستان

عکس خبري -ممنوعيت شکار پرندگان مهاجر در خوزستان

رییس یگان حفاظت اداره كل محیط زیست خوزستان گفت: در سال 93، هیچ‌گونه مجوزی برای صید و شكار پرندگان مهاجر و غیرمهاجر در استان خوزستان صادر نشده است.

به گزارش نما، آرمین صارمی​فر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شکار فی​نفسه ممنوع است، مگر این که سازمان حفاظت زیست و متولیان آن، برای این اقدام مجوز صادر کنند و در خصوص صدور پروانه صید و شکار نیز بر اساس سیاست​های کلی سازمان محیط زیست و هم‌چنین بر اساس آمارگیری​های انجام شده از پرندگان مهاجر و پرندگان بومی منطقه، تصمیم​گیری می​شود.

وی افزود: بر اساس آخرین آمارگیری‌ها به این نتیجه رسیدیم که در سال صید کنونی، هیچ‌گونه پروانه​ای صادر نشود. هم‌چنین با شرایط فعلی، به نظر می​رسد که در 2 ماهه آخر امسال نیز مجوزی صادر نشود.

صارمی‌فر گفت: زمان صدور پروانه​های صید، بر اساس زمان تخم​گذاری و پرورش پرندگان تغییر می​کند؛ فصل شکار ممنوع از ابتدای سال شروع می​شود و تا اواسط ماه​های شهریور و مهر ادامه دارد، زیرا در این زمان پرنده تخم​گذاری کرده و معمولا یک جوجه دارد.

رییس یگان حفاظت اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: پروانه​هایی که با توجه به این شرایط صادر شده تا پایان فصل شکار که عمدتا اسفندماه است، معتبر هستند. البته شکار با مجوز قانونی نیز با شرایط خاصی انجام می​شود و برای پرندگان حمایت شده و در خطر انقراض، ممنوعیت صید و شکار وجود دارد. هم‌چنین محدودیت زمانی در زمینه صید و شکار پرندگان لحاظ می​شود؛ به عنوان مثال در سه روز آخر هفته و با محدودیت تعداد پرندگان شکار شده. در این موارد؛ هر فرد مجاز بوده است در مجموع چهار پرنده از گونه​های آبزی و کنار آبزی، مشروط به این‌که از پرندگان در خطر انقراض و حمایت شده نباشند، را شکار کند.

صارمی​فر درباره اقداماتی که در جهت جلوگیری از شکار غیرمجاز پرندگان انجام می​شود، اظهار کرد: وظیفه ذاتی و دستورالعمل​های یگان حفاظت که نظارت بر صید و شکار است، بر عهده این یگان قرار دارد. به این منظور گشت​هایی جهت کنترل شکارگاه و منابع آبی که زیستگاه اصلی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است، توسط محیط​بانان و یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست به طور مستمر انجام می​شود و در صورت برخورد با متخلفان، طبق مقررات نسبت به جلب و دستگیری آنان اقدام شده و تحویل مراجع قضایی می​شوند.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعملی که در زمینه برخورد با متخلفان وجود دارد و بسته به میزان ضرر و زیان از تلف شدن پرنده یا هر جانور دیگر، میزان جریمه و مجازات فرد تعیین می​شود. آمار دستگیری شکارچیان غیرمجاز روزانه تغییر می​کند و روزی نیست که شکارچی و صیاد دستگیر نکنیم و جریمه نکنیم.

رییس یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خوزستان گفت: نص صریح قانون در این زمینه این است که حمل، عرضه، خرید، فروش، صید و شکار، قطعات زنده و مرده یک جانور مشمول جرم محسوب می​شود.

وی درباره صید پرندگان در تالاب‌های خوزستان عنوان کرد: در تالاب​ها معمولا از دام‌گاه استفاده می​شود به این ترتیب که با گندم و جو، حیوان را به لحاظ تغذیه​ای به بخشی از تالاب پای​بند می​کنند و به وسیله تورها و دام​گاه‌هایی که ایجاد کرده​اند، به صورت کثیر تعدادی را صید می​کنند. این دام‌گاه​ها در خوزستان با عنوا «محمیه» و در شمال کشور با نام «آب​بندان» یاد می​شوند.

صارمی​فر درباره گونه​های پرندگانی که تالاب​های استان خوزستان را برای مهاجرت انتخاب می​کنند، گفت: این پرنگان مهاجر از عرصه شمالی که دارای زمستان​های بسیار سرد است، برای زمستان​گذری به مناطق جنوبی گرمسیر که دارای زمستانی معتدل هستند، مهاجرت می​کنند. استان خوزستان نیز توسط این پرندگان برای مهاجرت انتخاب می​شود.

وی اظهار کرد: پرندگان مهاجر دیده شده در خوزستان شامل درنا، انواع اردک​ها، خوتکا، چنگر، فلامینگوها به تعداد زیاد، غازهای کانادایی و پلیکان​ها می‌شوند و تعدادی از این پرندگان شرایط بومی را پیدا کرده​اند و بومی منطقه شده‌اند.

۱۳۹۳/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...