نسخه چاپی

زنان باردار این قرص را مصرف نكنند

عکس خبري -زنان باردار اين قرص را مصرف نکنند

تیمی از محققان بین‌المللی بر اساس نتایج تازه‌ترین مطالعات خود توصیه می‌كنند زنان باردار تا حد امكان از مصرف قرص استامینوفن بپرهیزند.


به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، گروهی متشکل از ۱۳ دانشمند از آمریکا، انگلیس، اسکاتلند، اروپا، کانادا، برزیل و استرالیا بیانیه‌ای اجماعی در مورد استفاده از پاراستامول/استامینوفن (APAP) توسط زنان باردار ارائه کرده‌اند. در مقاله‌ای که در مجله Nature Reviews Endocrinology منتشر شده است، این گروه پیشنهاد می‌کند که زنان باردار فقط در صورت لزوم پزشکی از پاراستامول/استامینوفن استفاده کنند. Nature همچنین در همان شماره مجله سرمقاله‌ای منتشر کرده است، تاکید کرده است که نویسندگان آن خواستار ممنوعیت استفاده از این دارو نیستند، بلکه آن‌ها پیشنهاد می‌کنند زنان باردار با احتیاط بیشتری این دارو را مصرف کنند.

نویسندگان در مقاله خود اشاره می‌کنند تحقیقات طی چند سال گذشته نشان داده است که تحت برخی شرایط ممکن است APAP رشد جنین را تغییر داده و منجر به مشکلات اختلالات عصبی، اورولوژی و تولید مثل در نوزاد شود. در ۲۹ مطالعه و شواهدی از نقایص مادرزادی در ۲۶ مورد از آن‌ها پیدا شد. آن‌ها خواستار انجام تحقیقات بیشتر برای درک بهتر مشکلات احتمالی این دارو در زنان باردار بوده و اذعان می‌کنند APAP تنها دارویی است که در حال حاضر برای کنترل درد برای زنان باردار موجود است و به نظر می‌رسد استفاده از APAP توسط زنان باردار به طور عمومی رواج پیدا کرده است، زیرا شهرت آن به عنوان یک داروی ضد درد همه کاره بی‌خطر است.

قابل ذکر است که هم گروه متخصص و هم نویسندگان مقاله اشاره می‌کنند این توصیه با توصیه‌ای که اکثر OB/GYN‌ها آن را به کار می‌گیرند، تفاوتی ندارد و کلمات مشابه به طور کلی در بطری‌های محصولات مبتنی بر APAP مانند Tylenol ظاهر می‌شود.

نویسندگان بیانیه اجماع پیشنهاد می‌کنند که قصد آن‌ها از انتشار چنین مقاله‌ای جلب توجه مجدد و تمرکز بیشتر بر امکان استفاده از APAP است که منجر به نقایص مادرزادی خاص و شرایطی می‌شود که ممکن است به وجود آید. به گفته آن‌ها تحقیقات فعلی نشان داده است، به عنوان مثال احتمال آسیب با افزایش مدت زمان استفاده از APAP افزایش می‌یابد؛ بنابراین آن‌ها به زنان باردار توصیه می‌کنند از دارو برای مدیریت درد کوتاه مدت و نه به عنوان یک راه حل طولانی مدت استفاده کنند.

۱۴۰۰/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...