نسخه چاپی

تهران ۱.۱ میلیون نفر جمعیت مازاد دارد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این كه بهره‌وری دقیق در حوزه توسعه شهری و حمل و نقل به طوری كه منجر به رفاه و رضایت‌مندی شود وجود ندارد گفت: تهران می‌بایست با ۷.۵ میلیون نفر كنترل می‌شد اما در حال حاضر ۸.۶ میلیون نفر جمعیت دارد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، عباس آخوندی رئیس مجمع عالی توسعه بهره‌وری با حضور در جشنواره بهره‌وری و بهبود فضای کسب و کار با اشاره به اینکه رویکرد ما در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت متأسفانه مادی است، گفت: در حال حاضر وقتی از بهره‌وری صحبت می‌کنیم نگاه به آن بحث مادی است و این مسئله تبدیل به فرمول و یک بازه اقتصادی شده و سنجیده می‌شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر بهره‌وری سرمایه ماشین آلات، نیروی انسانی با بازه اقتصادی و میزان سود سنجیده می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ثمره بهره‌وری باید به ایجاد رفاه و افزایش سطح رفاه شهروندان خلاصه شود اظهار کرد: زمانی که از توسعه فضای شهری صحبت می‌کنیم در نهایت پس از بحث طرح‌های جامع و تفصیلی به توزیع زمین می‌رسیم نه به افزایش کیفیت. این درحالی است که باید در بحث بهره‌وری در وهله اول افزایش رفاه و کیفیت زندگی شهروندان مدنظر قرار گیرد.

آخوندی افزود: در توسعه شهری پس از بررسی‌ها به یک نقشه کاربری اراضی با تراکم‌های ساختمانی متفاوت می‌رسیم که این نقشه باید ارتباطی با رفاه شهروندان داشته باشد. این درحالی است که رفاه شهروندان در این امور کمتر مدنظر است.

وی ادامه داد: اگر در تمام مسائل توجه به افزایش ستاده بیشتر از داده که همان بهره‌وری است مدنظر قرار گیرد می‌تواند منجر به افزایش سطح زندگی شهروندان باشد.

رئیس مجمع عالی توسعه بهره‌وری تأکید کرد: قرار بود شهر اصفهان با جمعیتی حدود ۱.۳ نفر کنترل شود اما در حال حاضر بیش از دو میلیون جمعیت دارد. همچنین تهران می‌بایست با ۷.۵ میلیون نفر کنترل می‌شد اما در حال حاضر ۸.۶ میلیون نفر جمعیت دارد که به ۱۱ میلیون نفر نیز با شرایط فعلی کمبود آب و معضلات ترافیکی خواهد رسید.

آخوندی بیان کرد: کلان‌شهرهای تهران نیز قرار بود با کمتر از ۱۰ میلیون نفر کنترل شود اما در حال حاضر این میزان ۱۵ میلیون نفر است.

وی اظهار کرد: در آسیب‌شناسی این میزان جمعیت باید گفت بهره‌وری دقیق در کشور ما که منجر به رفاه و رضایت‌مندی در حوزه توسعه شهری و حمل و نقل وجود ندارد. متأسفانه شرایط به گونه‌ای است که امکان اجرا نکردن قانون برای عده‌ای به راحتی وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ساختار اجتماعی قدرت کنترل اجتماعی محدودی دارد و نبود قدرت کنترل اجتماعی و نظارت اجتماعی باعث کاهش قدرت حاکمیتی قانون در ایران شده است.

آخوندی اظهار کرد: یعنی پایداری قانون در ایران کمتر دیده می‌شود. درحال حاضر قصد یک فرد برای ساخت یک آپارتمان توجه به سود بیشتر به هزینه کاهش رفاه اجتماعی همچنین کسب سود بیشتر به هزینه دور زدن قانون همچنین کسب سود بیشتر به هزینه از بین بردن رفاه است. درصورتی که اگر بهره وری به معنی دقیق توجه شود می‌تواند پایداری کیفیت زندگی و پایداری رشد درآمد مردم را به همراه داشته باشد.

وی درباره تأثیر بهره‌وری در حوزه حمل و نقل گفت: متدسفانه حمل و نقل ما از نظر توسعه زیرساخت‌ها که منجر به افزایش رفاه می‌شود وضعیت خوبی ندارد. درحال حاضر می‌بینیم که هیچگونه هم‌افزایی بین ایستگاه مترو و ایستگاه راه آهن برای رفت و امدهای قطارها وجود ندارد. یعنی اگر کسی بخواهد برای سفر به قم از قطار استفاده کند ایستگاه مترو در راه آهن وجود ندارد.

رئیس مجمع عالی توسعه بهره‌وری با بیان اینکه هدف اصلی از ایجاد قطارهای بین شهری کاهش میزان ترافیک بود گفت: به دلیل عدم هم‌افزایی بین ایستگاه قطار و مترو شهروندان نمی‌توانند بارفاه کامل از این امکانات استفاده کنند با وجود گذشت ۱۰ سال از فعالیت مترو هنوز یک پارچگی در حمل و نقل وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مفهوم شهروند پایه‌بودن باید با برنامه‌ریزی عملیاتی شود تأکید کرد: در بحث بهره وری نگاه صرف به مادیات اشتباه است. بهره وری باید منجر به یک پارچگی و افزایش کیفیت و رفاه شهروندان در زمینه های مختلف شود.

۱۳۹۳/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...