نسخه چاپی

سكوت عجیب آل‌سعود برابر اسرائیل

عربستان و دولت‌های غربی ده‌ها سال در مورد اشغال جزایر سعودی توسط اسرائیل سكوت كرده‌اند.

به گزارش نما، بسیاری از خود می‌پرسند این جزایر کجا هستند و چرا عربستان سعودی هیچگاه برای پس گرفتن آنها تلاشی نمی‌کند.

آخرین ابتکار برای پایان دادن به مناقشه عرب‌ها و اسرائیلی‌ها سال ۲۰۰۲ از سوی ملک عبدالله در یکی از کنفرانس‌های اتحادیه عرب مطرح شد. اما حتی آن زمان نیز سخنی از جزایر سعودی «تیران» و «صنافیر» به میان نیامد.

جزایر تیران و صنافیر که به ترتیب ۸۰ و ۳۳ کیلومتر مربع مساحت دارند در ورودی خلیج عقبه در شرق سرزمین سعودی قرار دارند. این جزایر تا سال ۱۹۶۷ به عربستان سعودی تعلق داشت تا آنکه ملک فیصل کنترل آنها را به مصر سپرد تا نگذارد اسرائیل در دوران جنگ شش روزه کشتی‌های خود را از بندر ایلات به این مناطق اعزام کند. پس از آن بود که رژیم اسرائیل این دو جزیره را اشغال کرد.

پس از این جنگ هنگامی که انور سادات، رئیس جمهور وقت مصر در سال ۱۹۷۸ با اسرائیل پیمان صلح امضا کرد از ذکر وضعیت این جزایر به عنوان بخشی از توافقنامه سر باز زد و اعلام کرد تیران و صنافیر متعلق به عربستان سعودی است. جالب اینجاست که ریاض نیز از آن زمان درباره وضعیت این دو جزیره اظهار نظر نکرده است.

به باور برخی ناظران این جزایر کوچکتر از آن هستند که عربستان سعودی بخواهد ادعای مالکیت آنها را مطرح کند، اما بعضی دیگر می‌گویند این چنین نیست، چرا که سعودی‌ها برای تصرف جزایر حنیش که تقریبا به وسعتِ این دو جزیره هستند با یمن جنگیده‌اند.

جزایر تیران و صنافیر به لحاظ استراتژیک بسیار اهمیت دارند، چرا که تسلط بر این جزایر به معنای تسلط بر ورودی خلیج عقبه است که تنها معبر رژیم اسرائیل به دریای سرخ محسوب می‌شود.

۱۳۹۳/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...