نسخه چاپی

شمخانی: كمر داعش در عراق شكسته شده است

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز كمك به كشورهایی كه در خط مقدم جبهه مواجهه با تروریسم حضور دارند باید اولویت كشورهای منطقه باشد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دریابان علی شمخانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد لبنان گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس مسئولیتی که در این زمینه احساس می کند تلاش دارد تا بار دیگر آرامش به منطقه باز گردد به همین دلیل از هیچ تلاشی در این راستا به خصوص کمک به کشورهایی که امروز از گسترش موج تروریسم در منطقه آسیب دیده اند فروگذار نخواهد کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیتی ملی افزود: متاسفانه طی ماههای اخیر به دلیل دخالتهای خارجی و کمک برخی کشورها به گروهکهای تروریستی شاهد گسترش پدیده شوم تروریسم در منطقه هستیم و از جمله کشورهایی که از این مسئله آسیب جدی دیده اند عراق وسوریه و لبنان هستند.

وی در مورد تحولات سوریه گفت: سوریه در حقیقت با غلبه بر جبهه استکباری حامی تروریسم، درس بزرگی به آن ها داد و در عمل قدرت مقاومت در منطقه را به رخ آن ها کشید. دبیر شورای عالی امنیت ملی بازسازی ویرانی های به جا مانده از حضور دشمنان سوریه و ایجاد امنیت و آرامش برای مردم را اولویتی مهم دانست و بر پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از رای و اراده ملت سوریه برای تحقق این هدف تاکید کرد.

علی شمخانی افزود: امروز کارشناسان مسائل راهبردی به این باور رسیده اند که در صورت عدم مقاومت سوریه و تسلط داعش بر این کشور، کشورهای لبنان و اردن نیز با خطر سقوط و تصرف توسط تروریست ها مواجه بودند. شمخانی گفت: کمک ومشاوره جمهوری اسلامی به عراق نتایج قابل توجهی را به دنبال داشت که نتایج این همکاری را می توان در جلوگیری از سقوط بغداد و اربیل و آزاد سازی آمرلی، جرف الصخر،جبل حمرین ، جلولا، سعدیه و افزایش اعتماد به نفس در ارتش و نیروهای داوطلب مردمی برای مبارزه با تروریسم مشاهده کرد.

وی گفت: امروز کمر داعش در عراق شکسته شده است.

شمخانی با تأکید بر استمرار حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق در روند مبارزه با تروریسم و گروه‌­های تکفیری ابراز امیدواری کرد دولت و ملت عراق در سایه این همبستگی و انسجام ملی، به پیروزی­ نهایی در مقابله با تروریست‌های داعش دست یابند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود:ما اعلام کرده ایم که آمادگی این را داریم که به ارتش لبنان کمکی بلاعوض اهدا کنیم و این موضوع به طور جدی در سفر وزیر دفاع لبنان به تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و براداران لبنان نیز از بخشی از توانمندی های دفاعی ایران بازدید کرده اند و باردیگر تاکید می کنیم که ما بر پیشنهاد خود به لبنان پابرجا هستیم.

شمخانی افزود:برخی از کشورها درسالهای اخیر سخنانی را در مورد کمک به ارتش لبنان مطرح کردند که البته به مرحله عمل نرسیده است ولی جمهوری اسلامی ایران همانگونه که قبلا نیز اعلام کرد آمادگی دارد در صورت درخواست طرف لبنانی این کمک را در اسرع وقت محقق نماید

وی افزود: ما کمک به ارتش لبنان را یک وظیفه برای خود دانسته و آن را یک ضرورت می دانیم ومعتقدیم ارتش قدرتمند و دارای امکانات نظامی لازم درلبنان می تواند با تروریسم که امروز لبنان را معرض خطر قرار داده است مواجهه کند.

شمخانی گفت: مهمترین دلیل پیشنهاد کمک ما به ارتش لبنان روابط خوب بین جمهوری اسلامی ایران و لبنان و علاقه ای است که بین دو ملت دوست و برادر ما وجود دارد.

دریابان شمخانی کمک به مردم لبنان برای مقابله با بعضی حوادث تروریستی در برخی مناطق مرزی این کشور را به منظور تثبیت امنیت در لبنان گامی کاملاً درست و در چارچوب تأمین امنیت منطقه ای برشمرد.

وی اظهارداشت: ملت ها و ارتش کشورهای در معرض این خطر(تروریسم) با ارائه کمک لجستیکی توانایی کامل برای مبارزه با تروریسم را دارند و احتیاجی ندارند که کشورهای خارجی با تشکیل ائتلافهای غیر موثر که اهدافی دیگر را دنبال می کنند در امورکشور آنها دخالت نمایند.

شمخانی با اشاره به ناکامی نیروهای موسوم به ائتلاف ضد داعش در مقابله با تروریسم، حل این معظل امنیتی منطقه ای و جهانی را نیازمند حسن نیت و فاصله گرفتن از اهداف طائفه‌ای و سیاسی برشمرد. علی شمخانی گفت: پدیده داعش نتیجه اقدامات نادرست به ویژه در حمایت و تجهیز گروه های تروریستی است و کسانی که به تجهیز این گروه ها اقدام کردند باید پاسخگو باشند.

وی افزود؛ می توان با کمک به این کشورها به خصوص عراق و لبنان وسوریه اجازه ندهیم ضایعات بیشتری به مردم منطقه وارد شود و آن را به حداقل ممکن برسانیم. شمخانی برخی اظهارات در زمینه مخالفت با کمک به لبنان را نشانه ای از سیاست یک بام ودو هوا در مبارزه با تروریسم ذکر کرد و گفت؛ حمایت از رژیم صهیونیستی و جلوگیری از شکل گیری ارتش قدرتمند در لبنان، پشت پرده واقعی این گونه اظهارات است.

شمخانی ریشه اصلی تروریسم را در منطقه متوجه تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی دانست که امروز به کمک عوامل خود از جمله گروهک داعش کشورهای محور مقاومت را مورد هدف قرار داده است.

وی افزود: مداوای مجروحین گروه های تروریستی داعش و النصره در بیمارستان های رژیم صهیونیستی دلیل روشنی بر ارتباط تروریسم با اسرائیل و نقض روشن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.

۱۳۹۳/۱۰/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...