نسخه چاپی

تخریب روابط آنكارا-بغداد به دست سیاستمداران حامی داعش

عکس خبري - تخريب روابط آنکارا-بغداد به دست سياستمداران حامي داعش

نماینده پارلمان عراق با اشاره به اینكه برخی سیاستمداران حامی تكفیری‌ها رابطه آنكارا را با بغداد تخریب كردند، گفت: رفع اختلافات و تنش بین تركیه و عراق به ثبات و امنیت منطقه كمك می‌كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، شخصیت های سیاسی در عراق بهبود روابط کشورشان با آنکارا را در شرایط کنونی مهم ارزیابی کرده و اظهار داشتند: اوضاع کنونی در عراق و ترکیه، دو کشور را ملزم می‌کند که با کنار گذاشتن اختلافات و تنش‌ها، شاهد مرحله جدیدی از روابط به منظور بهره‌برداری از مشترکات فیمابین باشند.

«عبدالرزاق الحیدری»، عضو کمیته روابط خارجی در پارلمان عراق در این باره به خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد گفت: ترکیه کشور بزرگ و مهمی در منطقه است و نمی توان از موجودیت، جغرافیا، اقتصاد، سیاست و صنعت آن به راحتی گذشت.

وی افزود:وزارت منابع آبی عراق روز جمعه از امضای یادداشت تفاهم با ترکیه در زمینه منابع آبی مشترک میان دو کشور خبر داد و گفت که به موجب این تفاهم‌نامه کشور ترکیه مقدار منصفانه‌ای از آب‌های دو رود دجله و فرات برداشت خواهد کرد.

نماینده مجلس عراق در ادامه تقویت روابط کشورش با ترکیه به منظور اجرای بهینه تفاهم نامه در زمینه منابع آبی را خواستار شد.

در سال‌های گذشته عراق بارها به ترکیه درباره نحوه برداشت از منابع آبی دجله و فرات اعتراض کرده بود.
عراق معتقد است کاهش آب 2 رود دجله و فرات در داخل عراق به این دلیل است که ترکیه و سوریه بدون در نظر گرفتن قوانین بین المللی در مجاورت این دو رود سدهایی بنا کرده اند.

الحیدری تصریح کرد:ملت عراق مشترکات بزرگی با ملت ترکیه دارد چرا که ملت ترکیه مسلمان است و به عراقی‌ها به دید احترام و تقدیر می‌نگرد اما برخی سیاستمداران ترک به روابط دو کشور ضربه زده و به گروه‌های تروریستی کمک کردند در حالی که باید با شرایط کنونی عراق با واقعیت تعامل کنند.

در همین حال «احلام الحسینی»، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق هم به خبرنگار فارس گفت: ترکیه با حمایت خود از عراق در مبارزه با تروریسم موضع خود را در قبال این کشور اعلام کرده است و مشترکات زیادی بین طرفین وجود دارد و ما از نزدیکی بین دو کشور استقبال می کنیم.

وی افزود: امروز همه کشورهای همسایه خواستار ثبات عراق هستند زیرا ثبات عراق ثبات خودشان محسوب می شود و به همین خاطر اهتمام زیادی به کمک به عراق در مبارزه با تروریسم نشان می‌دهند.

«احمد الشیخ» تحلیلگر سیاسی عراق هم در گفت وگو با فارس با بسیار مهم برشمردن سفر اخیر حیدر العبادی به آنکارا در شرایط کنونی گفت:سفر العبادی موجب تقویت روابط دوجانبه می شود بخصوص که دو کشور با خطر و تهدیدهایی مشابه روبرو هستند که بستن صفحه اختلافات و تنش‌ها و باز کردن صفحه جدیدی را می‌طلبد که در آن دو ملت یکصدا مبارزه با تروریسم و مقابله با اختلافات را خواستار هستند.

الشیخ افزود:این گونه که معلوم است ترکیه هم خواستار تقویت روابط خود با عراق است و می‌داند که هر گونه ضربه ای به این روابط تاثیر منفی نه تنها بر امنیت و بلکه اقتصاد این کشور دارد و این مساله را ملت ترکیه به طور مستقیم لمس کرده‌اند و هیچ دولتی در ترکیه نمی‌تواند از این موضوع به سادگی عبور کند بخصوص در شرایطی که عراق هم تمایل واقعی برای کنار گذاشتن اختلافاتش با آنکارا دارد.

۱۳۹۳/۱۰/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...