نسخه چاپی

بهار روابط اسرائیل و هند به ضرر فلسطینی‌ها

اسرائیل در حالی برای تقویت روابط با هند به تكاپو افتاده است كه برخی پیش بینی‌ها حاكی از این است كه در دولت جدید هند سیاست دیرینه حمایت از فلسطین در محافل بین المللی، تضعیف خواهد شد.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از روزنامه السفیر، تقویت روابط اسرائیل و هند که می توان آن را بهار روابط دو کشور دانست، به سمتی می رود که چه بسا در دولت جدید هند، سیاست حمایت از فلسطین در محافل بین المللی کم کم کنار گذاشته شود.

چند سال است که اسرائیل به خود می بالد که هند را به سمت خود جلب کرده و آن را از تایید و حمایت خودجوش از عربها دور کرده است.

این موفقیت و یا همان نزدیک شدن اسرائیل به هند بیشتر به پشتوانه امکانات اقتصادی و تکنولوژیکی اسرائیل تحقق یافت، همانطور که در مورد چین نیز همین اتفاق را شاهد بودیم.

احتمال ائتلاف ایدئولوژیک اسرائیل و هند

اما در پی موفقیت نیروهای راستگرای هندی به ضرر مسلمانان این کشور، این موضوع که ممکن است راستگرایان هندی و اسرائیلی ائتلاف ایدئولوژیک تشکیل دهند، قوت گرفته است و اخیرا نیز برخی روزنامه ها اخباری را منتشر کردند مبنی بر اینکه اسرائیل پیش بینی می کند دولت هند به ریاست ناریندا مودی حمایت سیاسی دیرینه از فلسطینی ها را در محافل بین المللی تغییر داده و به سمت اسرائیل گرایش پیدا کند.

تبادل تبریک های عبری و هندی بین نخست وزیر هند و اسرائیل

در این میان نخست وزیر هند نیز بنابر دلایل مختلف گرایش خود به اسرائیل و یهودیان را پنهان نمی کند تا جایی که اخیرا در صفحه خود در توئیتر به مناسبت یکی از اعیاد یهودیان به زبان عبری به یهودیان تبریک گفت.

این نخستین بار بود که نخست وزیر یکی از بزرگترین کشورهای آسیایی چنین پیام تبریکی را برای یهودیان ارسال می کرد که البته این پیام خود حامل نشانه هایی است.

در مقابل بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به زبان هندی به این پیام تبریک پاسخ داد که این نیز به نوبه خود حاکی از دوستی متقابل و به عبارت دیگر بهار هندی- اسرائیلی است که به مثابه انقلاب در روابط دو طرف به شمار می آید.

جالب اینکه با وجود تفاوت فراوان تمدنی، تاریخی، اقتصادی و طبیعی هند با اسرائیل روابط دو طرف اخیرا رو به شکوفایی گذاشته است و بهبود روابط آنان نیز مبتنی بر دیدگاه جدیدی است که بر اساس آن اسرائیل به هند به عنوان یک بازارپرسود و متحد جایگزین نگاه می کند و هند نیز به اسرائیل به دیده الگوی پیشرفت اقتصادی و تکنولوژیکی می نگرد.

حتی بیطرفی هند در قبال عرب ها دستاوردی برای اسرائیل‌ها

پرواضح است که دست کم از نظر اسرائیل هند یکی از متحدان کشورهای عربی است، بنابراین بیطرفی دهلی حتی پیش از ائتلاف با اسرائیل به خودی خود برای تل آویو دستاورد راهبردی به شمار می آید و از آنجا که اسرائیل در صدد تقویت دیدگاه درگیری تمدن ها بود که در اصل به معنی موضع گیری علیه کشورهای عربی و اسلامی است، در پی درگیری هند با پاکستان در صدد برآمد هند را به سمت اتحاد با خود جلب کند.

اخیرا نیز اسرائیل برای تقویت روابط با هند موضوع ائتلاف علیه تروریست اسلامی و بمب اسلامی را مطرح کرد.

به گفته یکی از کارشناسان اسرائیلی، با وجود کابینه راستگرا در اسرائیل به ویژه به دلیل اینکه نتانیاهو در راس قدرت قرار دارد، تل آویو دهلی نو را یکی از مهم ترین شرکای خود در آینده می بیند.

به گفته او، بر همین اساس اسرائیل با هند به عنوان به عنوان کشوری می نگرد که برای برقراری روابط وزنه سنگینی است به ویژه اینکه راهبرد اقتصادی نتانیاهو در اصل مبتنی بر گشودن درهای بازارهای اسرائیل به روی کشورهای

چرخش اقتصادی نتانیاهو از اروپا به سمت هند

آمریکای جنوبی، هند، چین و ژاپن است زیرا اروپا قاره پیری است که با رواج اسلام روبه رو بوده و دشمنی با اسرائیل در آن در حال شدت گرفتن است، از همین رو نتانیاهو در تلاش برای انتقال محور اقتصادی از اروپا به بازار کشورهای مزبور است و در این باره با اطمینان گفت: « ما با اروپا آینده ای نداریم و چپگراها به جای ایستادگی در برابر فشارهای اروپا با آن همکاری می کنند».

به طور کلی تحول روابط اسرائیل و هند حاصل تلاش های نهادهای امنیتی و سیاسی اسرائیل است که از طریق قراردادهای متعدد امنیتی و نظامی و نیز کشاروزی و تکنولوژیکی صورت می گیرد.

به عبارت بهتر تل آویو زمانی که مودی حاکم ایالت گجرات بود، روابط خود را با این ایالت به ویژه در بخش کشاورزی توسعه داد و در سال ۲۰۰۶ نیز مودی یک بار عازم اسرائیل شد.

بنا بر اعلام منابع آگاه مودی به تجربه همکاری کشاورزی با اسرائیل افتخار می کند و در نظر دارد این روابط را در سراسر هند و نه فقط در بخش کشاورزی گسترش دهد.

نکته قابل ملاحظه اینکه از زمانی که مودی به قدرت رسید، روند همکاری بین تل آویو و دهلی نو رو به گسترش گذاشت و یوسی کوهین مشاور امنیت داخلی اسرائیل چند بار عازم دهلی نو شد و در بیشتر این سفرها حامل پیام نتانیاهو به مودی بود و علاوه بر این مسئولان بلندپایه هند و اسرائیل در سطح وزیران خارجه و اقتصاد بارها با یکدیگر دیدار کردند.

یاهود کوهین رئیس اداره تجارت خارجی وزارت اقتصاد اسرائیل در این باره گفت: سمت و سوی صادرات اسرائیل در حال تغییر است و این تغییر صرف نظر از تنش های سیاسی و عوامل داخلی صورت می گیرد زیرا هند و چین امروز بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده اند ضمن اینکه اروپا نیز در حال پیر شدن ست زیرا جمعیت آن رو به افزایش نیست.

به هر حال توافق اسرائیل و هند در خصوص تقویت روابط دو جانبه بر اساس سه محور و یا پشتوانه اصلی صورت می گیرد که عبارتند:

-صادرت امنیتی: ارتش هند که یکی از بزرگترین ارتش های جهان است، بازار جذابی برای صنایع نظامی اسرائیل به شمار می آید.

به جز معاملات مربوط به هواپیماهای جاسوسی، قایق های جنگی، هواپیماهای بدون سرنشین و نوسازی سامانه تانک ها و هواپیماهای میگ دو طرف توافقنامه های دیگری نیز داشته اند از جمله اینکه دو ماه پیش اسرائیل قرارداد فروش هشت هزار موشک ضد تانک سبایک و بیش از ۳۰۰ راکت را به ارزش ۵۲۵ میلیون دلار با هند امضا کرد، زیرا هند موشک های اسرائیلی را به آمریکایی ترجیح می دهد.

دو سال پیش نیز اسرائیل در چارچوب قرارداد ۳۰۰ میلیون دلاری مقادیری تجهیزات جاسوسی به هند فروخت.

-تکنولوژی کشاورزی: اسرائیل در هند کشتزارهای نمونه ایجاد کرد زیرا از نظر تل آویو این اقدام می تواند زمینه روابط راهبردی را فراهم کند.

در همین زمینه اسرائیل در بخش انرژی های تجدید پذیر نیز در هند به تکاپو افتاده است

-مبارزه با تروریسم و تبادل اطلاعات جاسوسی: این نیز یکی از محورهای تقویت و توسعه روابط بین دو طرف به شمار می آید.

۱۳۹۳/۱۰/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...