نسخه چاپی

اقتصاد تركیه دو پله سقوط كرد

اقتصاد تركیه در جدول سال جاری اقتصادهای بزرگ جهان با دو پله سقوط در جایگاه ۱۹ قرار خواهد گرفت، روسیه نیز از جایگاه هشتم به دهم خواهد رسید.

به گزارش نما، فارس به نقل از حریت، بنا به مرکز دفتر تحقیقات اقتصادی و تجاری، اقتصاد ترکیه با دو پله سقوط در رده بندی سال جاری در جایگاه 19 بزرگ ترین اقتصادهای جهان قرار خواهد گرفت.

کاهش ارزش لیر ترکیه در سال 2014، تولید ناخالص این کشور را از حدود 827 میلیارد دلار در سال 2013 به 767 میلیارد دلار در سال 2014 کاهش داده است.

از سوی دیگر این گزارش می افزاید به دلیل بحران های اقتصادی سال جاری در روسیه ناشی از تحریم های اقتصادی غرب علیه این کشور، کاهش ارزش روبل ‌و کاهش قیمت جهانی نفت، اقتصاد این کشور نیز در سال جاری با دو پله سقوط از جایگاه هشتم به جایگاه دهم جهان نزول خواهد کرد و تا سال 2030 در همین محدوده باقی خواهد ماند.

داگلاس مک ویلیامز، کارشناس اقتصادی ارشد مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری اعلام کرد، کشورهایی که با مشکلات جدی با همسایگان خود روبرو بوده اند و رهبران آنها تمایلات ملی گرایانه داشته اند افت اقتصادی را در سال جاری تجربه کرده اند.

از سوی دیگر این گزارش اضافه می کند اقتصادهای آسیایی عملکرد قوی تری را نسبت به اقتصادهای اروپا داشته اند.

گزارش مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری پیش بینی کرده است که در سال 2025 چین به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد و آمریکا را به جایگاه دوم منتقل خواهد کرد.

پیشتر این مرکز سال 2028 را به عنوان سال تبدیل شدن چین به بزرگ ترین اقتصاد جهان اعلام کرده بود.

این گزارش همچنین پیش بینی کرده است که در سال 2030 اقتصاد آلمان که برای سال ها به عنوان سومین اقتصاد جهان شناخته می شود، به دلیل کاهش رشد جمعیت و تضعیف یورو به جایگاه هفتم جهان سقوط کند.

۱۳۹۳/۱۰/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...