نسخه چاپی

قطعنامه فلسطین در شورای امنیت تصویب نشد

با برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه فلسطین، این قطعنامه پیشنهادی با كسب تنها هشت رأی موافق و وتوی آمریكا به تصویب نرسید.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغال فلسطین برگزار شد.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، پیش‌نویس قطعنامه فلسطین در شورای امنیت با رأی مخالف آمریکا و استرالیا، پنج رأی ممتنع و هشت رأی موافق به تصویب نرسید.

چین، فرانسه و روسیه به عنوان اعضای دائم و آرژانتین، چاد، شیلی، اردن و لوکزامبورگ به عنوان اعضای غیردائم، هشت کشوری بودند که به این قطعنامه رأی موافق دادند.

انگلیس تنها عضو دائم شورای امنیت بود که به این قطعنامه رأی ممتنع داد. مارک لیال گرانت، نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد قبل از رأی‌گیری گفته بود: مشکلاتی در متن به ویژه در ساختار مربوط به مدت زمان و بند جدید مربوط به آوارگان وجود دارد و از همین رو، معتقدم در این خصوص مشکلاتی خواهیم داشت.

لیتوانی، نیجریه، کره‌جنوبی و رواندا نیز به عنوان عضو غیردائم به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

به گزارش ایسنا، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصویب شدن به حداقل 9 رأی موافق از 15 رأی نیاز دارند. پیش‌بینی برخی دیپلمات‌ها این بود که اگر پیش از سال میلادی جدید درباره قطعنامه فلسطین رأی‌گیری شود، احتمالا این قطعنامه نخواهد توانست حمایت حداقل 9 عضو شورای امنیت را برای تصویب به دست آورد. رأی مخالف استرالیا و آرای ممتنع کره‌جنوبی و رواندا در حالی است که دوره عضویت غیردائمی هر سه کشور در شورای امنیت در پایان سال میلادی جاری یعنی فردا (پنج‌شنبه) پایان می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نماینده اردن که تنها نماینده عربی در شورای امنیت است، گفت، شخصا ترجیح می‌دهد زمان بیشتری برای رایزنی در خصوص این پیش‌نویس اختصاص داده شود.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد از این مسأله ابراز تأسف کرد که شورای امنیت قطعنامه تشکیل کشور مستقل فلسطینی را تصویب نکرده است.

انتظار می‌رفت در صورت کسب حداقل 9 رأی موافق، این‌ قطعنامه از سوی آمریکا وتو شود چرا که واشنگتن از زمان تأسیس سازمان ملل تاکنون 79 بار از وتو استفاده نموده که 30 مورد آن علیه مسأله فلسطین صورت گرفته است. جف راتکه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیش‌تر گفته بود: فکر نمی‌کنیم که این قطعنامه موثر و سازنده باشد بلکه به عقیده ما این باعث بروز یک بن‌بست اجباری در دستیابی به توافق صلح و عقب‌نشینی اسرائیل از کرانه باختری خواهد شد. این قطعنامه به جای پایانی خوش و موفقیت‌آمیز بر مذاکرات آتی و موثر سایه می‌افکند.

نمایندگان کشورهای عربی در سازمان ملل روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه فلسطین در خصوص پایان اشغالگری‌ رژیم صهیونیستی را تصویب کردند.

بر اساس پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی و فلسطینیان، یک ضرب‌الاجل سه ساله برای پایان اشغالگری سرزمین‌های فلسطینیان توسط اسرائیل تعیین شده بود.

در این قطعنامه که توسط ۲۲ کشور عرب و فلسطینیان تهیه شده و توسط اردن به شورای امنیت برده شده بود، خروج کامل اسرائیل از تمامی مناطق اشغال شده فلسطینیان تا پایان سال ۲۰۱۷ پیش بینی شده بود. همچنین از سرگیری مذاکرات صلح میان دو طرف بر اساس مرزبندی‌های ۱۹۶۷ و پیش از ورود اسراییل به این مناطق، در متن این قطعنامه مورد تاکید قرار گرفته بود.

آمریکا مخالف جدی این قطعنامه، معتقد است در متن آن نگرانی‌های امنیتی اسرائیل در نظر گرفته نشده است. کاخ سفید پیش تر اعلام کرده بود که حتی در صورت رای آوردن این قطعنامه در شورای امنیت، آن را وتو خواهد کرد.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، همزمان با رای مخالف دادن به این قطعنامه گفت: "ما مخالفت کردیم اما این به آن معنی نیست که از وضعیت موجود (بحران خاورمیانه) راضی هستیم. ما رای مخالف دادیم چون همان طور که همه می‌دانند، هرگونه مصالحه و تصمیم‌گیری بر سر مشکلات دو طرف، باید بر سر میز مذاکره صورت گیرد... ما معتقدیم که در این متن منافع و ملاحظات هر دو سو، مورد توجه قرار نگرفته است."

حدود دو هفته پیش و در آستانه مذاکرات دیپلماتیک برای ازسرگیری روند صلح خاور میانه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفته بود به هیچ وجه طرح فلسطینی‌ها برای عقب‌نشینی اسرائیل از مناطق اشغالی بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری را نخواهد پذیرفت.

۱۳۹۳/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...