نسخه چاپی

شكل‌گیری جنگ نفتی توسط عربستان

رویكرد اقتصادی ایران در حال حاضر فاصله از اقتصاد تك محصولی نفت و تمركز بر اقتصاد مقاومتی و خودكفایی است و ان‌شاءالله دیر یا زود توطئه و بازی خبیثانه این كشورها را پشت سر خواهد گذاشت.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ قیمت نفت در ماه‌ جاری پایین‌ترین حد خود را در سال‌های اخیر تجربه کرده است هر چند برای این کاهش دلایل متفاوتی قابل ذکر است اما در انتهای تمامی این تحلیل‌ها اقدامات سیاسی عربستان مد نظر قرار می‌گیرد و ریشه آن را باید در اهداف خبیثانه سعودی‌ها جستجو کرد، طبق اظهارات وزیر نفت عربستان مبنی بر اینکه حتی اگر قیمت نفت به زیر 20 دلار برسد باز هم تولید خود را کاهش نمی‌دهد.

هرچند "علی النعیمی" وزیر نفت عربستان سعودی بارها نقش این کشور را در توطئه کاهش بهای نفت رد کرده است، اما وی کاهش بهای نفت در نتیجه عدم همکاری اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، اطلاع رسانی غلط و زیاده خواهی معامله‌گران دانسته است.

شایان ذکر است که قیمت نفت در سال‌های متوالی همواره در نوسان بوده، اما طی سه سال گذشته بین 95 تا 110 دلار تغییر کرده تا جایی که به تازگی این قیمت سقوط کرده و به پایین ترین حد خود رسیده است.

از منظر اقتصادی نمی توان اقدام جدی در قبال اینگونه فعالیت‌ها انجام دهد، تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد که وضعیت فعلی از این منظر توجیه پذیر نیست و این اقدام سعودی‌ها به زیان خود و همه کشورهای منطقه خواهد شد.




از نگاهی‌ دیگر، کاهش قیمت نفت بازی خطرناک عربستان و آمریکا تلقی می‌شود و اعتقاد بر این است که این کشورها هنگامی که ناکارآمدی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران رامشاهده کردند به طراحی یک سناریوی جدید اقدام کردند.

"سیدهادی سید افقهی" کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح می‌کند: قبل از اینکه به اقدام کنونی عربستان در رابطه با افزایش تولید نفت و کاهش قیمت آن بر اساس قاعده عرضه و تقاضا بپردازیم اشاره‌ای به اقدامات خیانت‌کارانه این کشور در گذشته و در راستای خوش خدمتی به ارباب خود آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌کنیم.



وی افزود: این کشور در راستای مخالفت با جنبش‌های مقاومت منطقه از گذشته تا امروز اقداماتی از این قبیل را انجام داده است به عنوان مثال هنگامی که مصر زمان جمال عبدالناصر (رئیس جمهور سابق مصر) در جنگ با رژیم صهیونیستی بود اینگونه اقدامات را علیه ان کشور انجام داده بود و متأسفانه آل سعود صادرات نفت به رژیم اشغالگر قدس را قطع نکرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: بازی با قیمت نفت یکی از شگردهای این خاندان است و این اقدام عربستان سعودی حکایت از ورشکستگی سیاسی آل سعود است، برای دست زدن به یک چنین اقدامات زیان باری که به خود و هم به هم‌پیمانان خود در منطقه مانند قطر، امارات و بحرین و حتی کشورهای اروپایی ضربه می‌زند به گونه‌ای که در حال حاضر کشورهای اروپایی و حتی خود آمریکا هم از این وضعیت زیان می‌بینند و تنها ایران و روسیه نیستند که در راستای این اقدامات آسیب می‌بینند.

سید افقهی با بیان اینکه اگر هر بشکه نفت از 100 دلار به 50 دلار کاهش پیدا کند و عربستان سعودی روزانه در حدود 12 میلیون بشکه تولید کند ضرر آنها در روز چند میلیون دلار بیشتر می‌شود تصریح کرد: در حال حاضر بازار بورس عربستان سعودی و بازار بورس کشورهای حوزه خلیج فارس مخصوصا بازار بورس دبی که یکی از قوی‌ترین این بازارهاست حالت ریزش را سپری می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر آنها حکایت سوزن و جوال‌دوز را پیش گرفتند البته هدف عربستان سعودی از این اقدام زیان‌بار جبران شکست‌های خود در منطقه است به عنوان مثال در سوریه که خواهان سرنگونی حکومت بشاراسد بود موفق نشده است در لبنان می‌خواست حکومتی را تحمیل کند که صد درصد طرفدار آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد اما با شکست مواجه شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: در عراق با فشارهای وارده خود در نهایت منجر به ظهور داعش شد و می‌خواست حکومت مرکزی این کشور را سرنگون و بغداد را تصرف کند که آن هم با شکست مواجه شد در یمن نیز رقبای سرسخت عربستان که انصار‌الله و حوثی‌ها باشند اکنون برسر کارند که مورد تأیید و حمایت مردم یمن اند، در بحرین نیز علیرغم لشکرکشی‌های عربستان سعودی روز به روز قیام این مردم با نشاط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تر و باانگیزه‌تر برای احقاق حقوق مشروع خود می‌شود.

سید افقهی گفت: در تمامی این عرصه‌ها عربستان خود را بازنده می‌بیند و از این مسئله هراس دارد که اگر قرارداد نهایی میان ایران و 1+5 به ثمر بشیند و روابط ایران و کشورهای غربی بهبود پیدا کند تمام برگ‌های برنده خود را از دست خواهند داد و لذا دست به یک خودکشی اقتصادی زده اما جمهوری اسلامی ایران با تدابیر از قبل اندیشیده شده این جنگ و بازی قیمت نفت را قبلا پیش بینی کرده بود و در این راستا توانست این بحران را پشت سر بگذارد و تدابیر لازم را از طریق بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و بستن بودجه سال 94 به کار گیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر اقتصاد ایران با فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی نفت و در جهت اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در حرکت است و ان‌شاءالله دیر یا زود توطئه و بازی خبیثانه پشت سر گذاشته شود.

۱۳۹۳/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...