نسخه چاپی

هر 20 دقیقه یك ایرانی می میرد!

دبیر كنگره ملی تروما به اشغال 23 درصد از تخت‌های بیمارستانی توسط حادثه‌دیدگان تروما اشاره كرد و گفت: طبق آماری كه در 4 سال گذشته ارائه شد هر 20 دقیقه یك ایرانی بر اثر تصادف جان خود را از دست داده است.

به گزارش نما به نقل از فارس: دبیر کنگره ملی تروما با اشاره به مرگ افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله در کشور بر اثر تروما گفت: اگر امید به زندگی را ۷۵ و ۷۳ سال فرض کنیم هر سال بر اثر حوادث ۴ میلیون سال از عمر ایرانیان را از دست می‌دهیم.

سیاوش صحت دبیر کنگره ملی تروما در نشست خبری این کنگره به ارائه آماری از صدمات، خسارت‌ها و تلفات تروما در کشور پرداخت.

وی گفت: 58 درصد ضایعات مغزی به علت تصادفات رانندگی ایجاد می‌شود ضمن اینکه وقتی این ضربه شدید باشد 80 درصد مجروحان حین انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست می دهند.

صحت با بیان اینکه معمولاً یک ساعت و 20 دقیقه زمان نیز می برد تا مصدوم به بیمارستان منتقل شود، گفت: هزینه مرتبط به آسیب وسایل نقلیه در کشور بیش از 5 درصد تولید ناخالص کشور یعنی معادل 2 میلیارد دلار را شامل می‌شود.

دبیر کنگره ملی تروما به اشغال 23 درصد از تخت‌های بیمارستانی توسط حادثه‌دیدگان تروما اشاره کرد و گفت: طبق آماری که در 4 سال گذشته ارائه شد هر 20 دقیقه یک ایرانی بر اثر تصادف جان خود را از دست داده است.

وی ادامه داد: مطالعه‌‌ نشان می‌دهد که در 7 ماه ابتدایی انقلاب نسبت به گذشته و آینده آمار تلفات رانندگی به شدت کاهش یافته و به علت روحیه خوب مردم میزان تنش‌ها بعد از وقوع تصادفات نیز کاهش داشت.

صحت به موضوع آسیب موتورسواران در حوادث رانندگی نیز اشاره کرد و گفت: 51 درصد آسیب‌دیدگان تصادفات موتورسواران و 17.5 درصد افراد پیاده هستند.

وی به نقش تلفن همراه در پایین آمدن سرعت عکس‌العمل افراد اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که تلفن همراه سرعت عکس‌العمل نیم تا 1.5 ثانیه دچار تأخیر می‌کند و افرادی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند 4 برابر دیگران در معرض خطر قرار می‌گیرند.

دبیر کنگره ملی تروما دومین عامل تروما در کشور را زمین خوردن در خانه‌ها به خصوص در میان خانم‌ها عنوان کرد و گفت: در 8 سال دفاع مقدس ما هیچ کمبودی از نظر دارو و وسیله جراحی و پزشکی در کشور نداشتیم ضمن اینکه اکنون نیز تعداد بیماران متقاضی خروج از کشور به علت درمان نزدیک به صفر شده است.

وی در مورد استفاده بهینه از امکانات گفت: به یاد دارم 10 محرم 57 در اصفهان کشتار عجیبی صورت گرفت و به بیمارستان کاشانی در این شهر که من در آن مشغول خدمت بودم 122 نفر تیر خورده ارجاع دادند اما با اقداماتی که انجام شد تنها یک نفر از آنها فوت کرد در صورتی که ما امکانات زیادی نداشتیم اما توانستیم با هم‌افزایی با بحران مقابله کنیم.

صحت تأکید کرد: بیشتر کسانی که دچار تروما می‌شوند 20 تا 40 سال سن دارند و اگر سن امید به زندگی را 75 و 73 سال فرض کنیم ما 4 میلیون سال نفر را هر سال از دست می‌دهیم.

۱۳۹۳/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...