نسخه چاپی

كاهش قدرت خرید مردم و تخفیف محصولات لبنی

در شرایطی كه انواع محصولات لبنی روی دست كارخانه‌ها باقی‌ مانده، صاحبان این صنایع برای فاسد نشدن محصول‌شان دست به اقدامی جالب زده‌اند و محصولات انباری‌شان را پیش از پایان تاریخ مصرف، زیر قیمت و با تخفیف ویژه می‌فروشند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، کاهش مصرف محصولات لبنی مدت‌هاست به عنوان یکی از مشکلات از سوی کارشناسان و مسئولان دولتی مطرح می‌شود که البته عمدتا دلیل آن کاهش قدرت خرید مردم است اما به نظر می‌رسد رغبت و توان خرید مردم برای لبنیات پس از آخرین مرحله‌ افزایش قیمت از سوی کارخانه‌های لبنی مجددا کاهش یافته است، چرا که در شرایطی که صاحبان صنایع لبنی اعلام می‌کنند تولید و صادرات آنها تفاوتی با گذشته نداشته است، افزایش موجودی انبارهای آنها دلیلی جز کاهش مصرف نسبت به گذشته‌ای که این کاهش همچنان ادامه داشته است، ندارد.

البته صنایع لبنی و مسئولان بخش خصوصی معتقدند کاهش مصرف مردم ارتباطی با بالا‌ بودن قیمت‌ها ندارد و کاهش توان خرید مردم به دلیل شرایط رکود تورمی حاکم بر اقتصاد است.

به گفته رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی پدیده تراکم کالا در انبارها شرایطی را ایجاد می‌کند تا کارخانه‌های لبنی با اقداماتی مانند تخفیف قائل‌ شدن و فروش محصول کمتر از هزینه درج شده روی آن از فاسد‌ شدن محصول و ضرر و زیان بیشتر جلوگیری کند.

وی تاکید دارد در این شرایط نظام قیمت‌گذاری محصولات لبنی از سیستم ارزش افزوده باید به سمت نظام قیمت‌گذاری بر مبنای سیستم عرضه و تقاضا پیش رود تا صنایع لبنی بتواند بر این اساس قیمت کالای خود را با توجه به عرضه و تقاضایی که در بازار وجود دارد تغییر دهد.

باکری می گوید این شرایط باید به گونه‌ای مدیریت شود تا تولید صاحبان صنایع لبنی کاهش پیدا نکند، چرا که تولید‌کنندگان در هیچ شرایطی به کاهش تولید و تعطیلی کارخانه‌ها تن نمی‌دهد.

همچنین محمد فربد، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی در این باره به ایسنا گفت: تولید و صادرات محصولات لبنی در صنایع مسلما تغییر محسوسی نداشته است و علت تراکم بالای این محصولات در انبارهای کارخانه‌های تولید‌کننده، کاهش مصرف است.

به گفته وی به رغم حق بالا‌رفتن قیمت‌ها و هزینه‌های تولید در همه صنایع که در هر سال به نسبتی مشخص رخ می‌دهد، درآمد مردم متناسب با آن افزایش نیافته است؛ بنابراین قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند.

این عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی درباره‌ میزان تولید، مصرف و صادرات لبنیات در کشور اظهار کرد: براساس آخرین آمارهای موجود و منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران سالانه حدود هفت میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود که حدود 5.5 میلیون تن آن به کارخانه‌ها وارد و 10 درصد آن نیز صادر می‌شود.

فربد با بیان این‌که محصولات مشمول تخفیف عمدتا جزو محصولاتی است که مانند شیر و ماست تاریخ مصرف کوتاه‌تری دارند، گفت: اگر کارخانه‌های لبنی قیمت محصول خود را در این شرایط قدری کاهش می‌دهند به خاطر این است که با چشم‌پوشی از درصدی از ضرر و زیان خود، جلوی فاسد‌ شدن همه محصولات و از بین رفتن سرمایه‌هایی که برای تولید آن زحمت فراوانی کشیده‌اند را بگیرند.

۱۳۹۳/۱۰/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...